آیین «چاووش محرم» با رونمایی از لوح ثبت ملی چاووش خوانی کاشان برگزار شد

آیین «چاووش محرم» به عنوان آئین رسمی اقامه عزای سیدالشهدا در دارالمومنین کاشان با رونمایی از لوح ثبت ملی چاووش خوانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، «چاووش محرم» به عنوان آیین رسمی اقامه عزای سیدالشهدا در دارالمومنین کاشان با رونمایی از لوح ثبت ملی چاووش خوانی در فهرست ناملموس میراث فرهنگی و اجرای ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری در کاشان برگزار شد.

 

 این مراسم با حرکت دسته چاووش از بازار پانخل کاشان آغاز و با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مرتبط و با همکاری هیئت سقایی مرحوم محسنی از محله پشت مشهد و هیئت سقایی ضیغم از محله طاهر منصور کاشان در تیمچه امین‌الدوله بازار ادامه داشت.

 

حجت الاسلام مهدی بصیرتی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان در این مراسم به بیان فرهنگ محرم، بررسی فلسفه قیام عاشورا، رسالت نهضت حسینی و زنده نگهداشتن آداب و رسوم آئینی منتسب به فرهنگ علوی و حسینی پرداخت.

 

همچنین در ادامه این آیین، احمد دانائی‌نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تاکید بر اینکه محرم و صفر ویژگی‌های ائمه، خاصه امام حسین(ع) را برای مردم عرضه می‌کند، نظم، صداقت و درستکاری را از ویژگی‌های سیدالشهدا و قیام عاشورا دانست.



مدیحه‌سرایی محسن منوچهریان، چاووش‌ خوانی، سقایی و مشکی پوشان نخل، کارگاه خوشنویسی محتشم‌نویسی با حضور هنرمندان برجسته خوشنویس استاد سید سعید و سید محمد کاظمی، علیرضا یوسفی، راضیه ثابت و حاج احمد خوش‌حساب و توزیع پوستر محرم از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

 

همچنین در بخش دیگری از این آیین، نمایش عاشورایی« بارگاه شام» به کارگردانی محسن خسروی اجرا شد.

 

این مراسم با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری، اداره تبلیغات اسلامی، شورای هیئات مذهبی، اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در کاشان برگزار شد.

 

چاووش خوانی عزای امام حسین(ع) به شماره ۲۶۷۱ در ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰ در فهرست میراث معنوی ثبت شده است.

 

کد خبر 1200873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha