هیئت حسینی جای فریاد عدالت و توبیخ ناحق است

خطیب مذهبی بابیان اینکه هدف اصلی هیئت ها باید جامه عمل پوشاندن به اهداف والای امام حسین(ع) که همان احیای امر به معروف و نهی از منکر و ریشه کن نمودن گمراهی و جهالت در جامعه بود، باشد. گفت:هیئت جاییست که در آنجا حق فریاد زده می شود، ناحق توبیخ می شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، اولین خصوصیت هیئت "تراز انقلاب اسلامی" که باید در وجه تمایزش با هیئت های انحرافی مورد توجه قرار بگیرد، ارتباط منطقی و متعادل میان "شور" و "شعور"حسینی می باشد، مسئله مهم دیگری که در وجه تمایز "هیئت تراز" و "هیئت انحرافی" باید مد نظر باشد، غنای محتوای سخنرانی، معرفت‌ افزایی و بصیرت‌افزایی مخاطبان است. در واقع "هیئت تراز" یک تریبونی‌ است در جهت گسترش ارزش‌های قرآنی و آرمان‌ های اهل بیت(ع) و در همان راستا وظیفه ترویج و تبیین اهداف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی را برعهده دارد. لذا در این خصوص با حجت الاسلام «علیرضا آشوری»، خطیب مذهبی و کارشناس دینی گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

 

ضرورت نامگذاری شعار امسال هیات های مذهبی مبنی بر نجات اهل عالم با حسین است چیست توضیح دهید؟

پیامبر اکرم (ص) در روایتی مطلبی را نقل می کنند که این مطلب بسیار عجیب و قابل تامل است. می فرمایندإنّ لِقَتلِ الحُسينِ حَرارَةً في‌ قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبرُدُ اَبَداً» (شهادت امام حسین علیه‌السلام یک داغ سوزانی است در دل مؤمنین که هرگز به سردی نمی‌گراید(و هرگز از بین نخواهد رفت)) لذا اگر به این روایت توجه داشته باشیم که چرا خداوند باید چنین داغی را بر دل مومنان بگذارد، ارتباط معنایی زیبایی را پیدا می کند که خداوند برای آنکه بشر در تمامی دنیا تا قیامت یک ابزار و نردبانی با وسعت و حجم بالایی از پذیرندگی برای رسیدن به آسمان داشته باشد این واقعه را رقم زده است. امام صادق (ع) می فرمایند: «کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین أوسع وفی لجج البحار أسرع»  همه ما اهل بیت کشتی‌های نجاتیم، ولی کشتی جدم حسین علیه السلام وسیع‌تر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریعتر است.

 

می دانید که در هیچ کدام از مناسبت های دینی به اندازه محرم  مخاطب نداریم. هیچ کسی در دنیا به اندازه امام حسین (ع) دل داده و خواهان ندارد؛ این اراده و خواست الهی است، خود خداوند خواسته که اهل عالم به واسطه سیدالشهدا (ع) نجات پیدا کند. در حالات عصر عاشورا داریم که صفوف به هم تنیده ملائک و جنیان در لحظات آخر دست به قبضه ایستاده بودند تا صحنه کربلا را عوض کنند. وقتی از حضرت اذن خواستند، حضرت فرمودند: خیر. آخرالزمان کسانی  می آیند که به واسطه کشته شدن او خداوند آنها را مورد عفو و بخشش خود قرار می دهد و من به  این امر راضی ام تا واسطه دوستی خلق الله و حضرت جل و علا بشوم.

 

این واقعیتی است که نجات همه اهل عالم با امام حسین (ع) است، به کلمه اهل عالم باید دقت بیشتری داشته باشیم. امام حسین (ع) فقط برای ما شیعیان و مسلمانان نیست بلکه سیدالشهدا برای نجات همه عالم و همه مستضعفان عالم و همه آنهایی که به نوعی در استضعاف (استضعاف فرهنگی، استضعاف اجتماعی، استضعاف سیاسی و استضعاف اقتصادی) قرار دارند آمده است لذا اگر ما درست عمل کنیم و محاسن و اهداف امام حسین (ع) را به درستی به جامعه معرفی کنیم همه طالب سیدالشهدا (ع) می شوند. نور چیزی نیست که فطرت پاک از روی برگرداند، سید الشهداء (ع) نور است ما اگر این نور را درست معرفی کنیم، همه فطرت های  الهی عالم به سمت او جذب خواهند شد، الم سید الشهداء  آخرین  المی است که بشر را نجات خواهد داد لذا شعار امسال (نجات اهل عالم با حسین است) هیات ها بسیار هوشمندانه انتخاب شده است.

 

قابل ذکر است که هیئت مجموعه ای حر و آزاد است و هیچ نظام و حکومتی نتوانسته برای هیئت تعیین تکلیف کند و خواست خدا هم همین است اما اینکه مجموعه های زیادی در عالم به یک وحدت رویه می رسند و در بسیاری از مواقع هم ناخواسته بوده و هماهنگ نیست،ولی چند سالی است که هیئات به واسطه رسانه ها با یکدیگر ارتباط پیدا کردند، هزاران سال است که روز تاسوعا به نام ابوالفضل العباس (ع) (روز سقا) و جمعه اول ماه محرم به نام حضرت علی اصغر (ع) مزین است، قبل از اینکه اصلا رسانه و ارتباط جمعی بوده باشد. سال هاست که کتیبه محتشم کاشانی (باز این شورش است که در خلق عالم است) در ایام محرم بر در و دیوارهای شهرها نصب است. به عقیده من این وحدت رویه ها هم کار خود مولا و خداوند است و به نظر می رسد از آنجا که این شعارهای واحد که یک هدف غایی و نهایی را تبلیغ می کنند، هم مایه برکت و هم مایه نجات اهل عالم می شوند.

 

نقش و جایگاه منبر محرم در جهاد تبیین چیست؟

در واقع می توان منبر را قدیمی ترین رسانه عالم معرفی کرد که از بدو ظهور انبیا این گفت و گوی مونولوگی که انبیاء الهی یک طرفه به عنوان واسطه و مبلغ پرودگار مسولیت نشر معارف دینی را بر عهده داشتند از طریق همین رسانه و منبر برای نشر معارف استفاده می کردند لذا منبر جاذبه عجیبی دارد، در حال حاضر هم موضوع سخنرانی در همه  دنیا در زمینه های مختلف ( سخنرانی های انگیزشی، سیاسی اقتصادی و..)  صورت می گیرد و که یک متکلم وحده ای صحبت می کند و عده ای هم حرف های انها را استماع می کنند و با وجود اینکه رسانه های مختلفی در دنیا ظهور کرده ولی منبر همچنان قوی ترین رسانه محسوب می شود و این جاذبه رو در رو بودن مخاطب و متکلم دارای اعجاز است و این اعجاز هم در این است که این این حس منتقل می شود در حالی که این حس از طریق رسانه ها به مخاطب منتقل نمی شود ولی در منبر انتقال می یابد و اثرگذاری زیادی هم دارد.

 

لذا «منبر» نقش عمده ای در جهاد تبیین دارد به جهت اینکه کسانی که پای منبر می نشینند، یک اولیاتی را قبول دارند،مثلا سیدالشهدا و روضه او را قبول دارند. حالا ممکن است  اشخاصی منبری را قبول نداشته باشند ولی کلیت اصل را پذیرفته اند، در این حالت تبیین برای کسانی که کاملا کافر و منکر موضوع هستند، بسیار آسان تر صورت می گیرد. با توجه به اینکه شما شنوندگان و بینندگانی دارید که بدون جبر و اکراه در جلسه حاضر هستند، حتی بعضی از اینها خرج هم برای امام حسین (ع) کردندحالا در پای منبر شما نشسته اند لذا این یک امتیاز است  و نقش مهمی در جهاد تبیین دارد. در این میان چند نکته را باید مورد توجه قرار دهیم.

 

اولا لازم است ما در منبر روایات صحیح از وقایع تاریخی و روز داشته باشیم. ما اکنون در بمبارانی از روایت ها و قصه های دروغ و کاذب قرار داریم کما اینکه هر روز تعدادی خبر دروغ منتشر می شود و در زمان کوتاهی تکذیب می شوند این در حالی است که این خبر دروغ تاثیر خود را گذاشته است لذا اگر بتوانیم این روایات صحیح را در منبر تبیین کنیم، بسیار مناسب تر و بهتر است. متاسفانه اکنون هم زمان منبر نسبت به دهه های قبل کم است و هم نسبت به دهه های قبل حوصله مردم کمتر شده است و ما هم مجبوریم به همان نسبت مختصر و مفید و بدون بعضی از تجهیزات فنون و خطابه مجلس را پیش ببریم و سریع تر  مطلب را بیان کنیم. نکته دیگر اینکه در منبر حقایق را به صورتی که هستند تبیین کنیم  ما نیازی به اینکه بخواهیم بازارگرمی کنیم، نداریم، اخلاص در بیان روایات و مطالب در منبر بسیار مهم است، اگر انسان اخلاص  داشته باشد و همه چیز را به خداوند متعال بسپارد، خداوند منابع حکمت را از قلب او به زبان اش جاری می کند.

 

چه لزوم  بر پاسخگویی به شبهات عزاداری در منبرهای محرم وجود دارد؟

شبهات عزاداری را باید به دو دسته تقسیم کرد. ممکن است یک زمانی یک شبهه ای در جان یک معتقد بنشیند که به این مسئله باید دقت بیشتری داشته باشیم و در منبر این شهبه را تبیین و آن را برطرف کنیم. دسته دیگر شبهاتی هستند که فقط برای وقت گرفتن منبر نقل می شوند مثلا وقت منبر را برای این صرف کنند که آیا قمیه امام حسین(ع) لازم است یا خیر که این گونه شبهات اصلا ارزش ورود ندارند و فقط می خواهند وقت منبر را بگیرند.

 

تشخیص شبهه صحیح از غلط هم خیلی مهم است، . شبهه واقعی یا شبهه سر کاری، شبهه ای که بخواهد شما را به تله ای بیندازد، وقت منبر را تضییع کند.برخی افراد با بیان شبهات سرکاری قصد برهم ریختن منبر را دارند که بایدحواسمان جمع باشد. لذا بهترین جایگاه برای جهاد تبیین و نقل روایات صحیح تاریخ از ابتدا تا به امروز منبر می باشد، به علت رو در رو بودن مخاطب و سخنران حس انتقال مطالب بسیار زیاد است و جذابیت بیشتری دارد، همان طور که می دانید یک تعذیه و شبیه خوانی در محرم از یک سریال 40 قسمتی اثرگذاری بیشتری بر روی مخاطب دارد منبر هم دقیقا همین اثر را دارد.

 

هیئت تراز و شاخص چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

من با نامگذاری هیئت تراز و شاخص به صورت عمومی موافق نیستم ،مثلا بگویم فلان هیئت الف، هیئت تراز است یا هیئت ب تراز نیست، چون این امر باعت کوچک شدن دایره هیئت سیدالشهداء (ع) می شود. هیئت تراز از نظر حضرت سیدالشهدا (ع) و اهل بیت(ع) هیئتی است که وقتی چراغ اش برای عزا و تعظیم شعائر سیدالشهدا (ع) روشن می شود مایه نور و برکت می شود و وقتی خاموش می شود، اهل آن محل و خیمه دچار یک غربت و آوارگی می  شوند در واقع هیئتی که حق در آن کتمان می شود و هیئتی که سرکار باشد و در دامن شبهات غلط گرفتار شود هیئت تراز نبوده و هدف سیدالشهداء نیست، حدود 1400 سال است که تبیین می کنیم واقعه کربلا برای نان، آب، رفاه و اقتصاد اتفاق نیفتاد،سید الشهداء فرمودند: من برای امر به معروف و نهی از منکر و احیاء دین رسول الله قیام کردم، هیئتی با این ویژگی، هیئت تراز می شود.

 

اینکه حضرت آقا فرمودند: ما هیئت سکولار نداریم یک واقعیت است، مگر می شود مسجد را برای نماز نخواندن بسازیم، فلسفه مسجد برای عبادت و نماز خواندن است، یا کلیسا را برای نمایشگاه ماشین بسازند اینها با عقل سلیم منافات دارند، هیئت جای فریاد زدن ظلم و استکبار ستیزی، استعمار ستیزی و تقویت مستضعفان عالم است اینها همه معانی مخالف و متضاد سکولاریسم  هستند، پس هیئت جای ایست که در آنجا حق فریاد زده می شود ، ناحق توبیخ می شود و عدالت فریاد زده شود، بسیاری از اینها منذوج در فضاهای غیر سکولار است یعنی شما نمی توانید هیئت را از اینها جدا کنید، هیئت یک عضو بالنده اجتماع است، پس اگر می خواهد زنده باشد باید پویایی و حرکت داشته باشد. اگر امروز سیدالشهداء  بالای منبر می رفت ایا غیر از این بود که بر مفسدان عالم فریاد می زد. به نظرم من هیئت تراز هیئتی است که در آن عدالت، ظلم ستیزی، استعمار ستیزی و استکبار ستیزی فریاد زده شود در مجموع هیئتی است که امام حسین (ع) برای آن قیام کرد و  باید در راستای این اهداف حضرت تربیت شویم تا زیر بار ظلم و استکبار نرویم. در واقع هدف اصلی هیئت ها باید جامه عمل پوشاندن به اهداف والای امام حسین(ع) که همان احیای امر به معروف و نهی از منکر و ریشه کن نمودن گمراهی و جهالت در جامعه بود، باشد.

 

هیئت سیدالشهدا (ع) وقتی شاخص می شود که ثمره 10 روز هیئت محرم یا دو ماه محرم و صفر به صورت عمومی در طی سال جاری شود، این هیئت یک هیئت شاخص و تراز است ،یعنی اگر دو ماه  عزای سید الشهدا اقامه می شود با پایان ماه صفر این هیئت تعطیل نشود تا سال آینده در واقع این 10 ماه باقی مانده سال باید، این هیئت ملجا و مکانی برای رفع مشکلات جامعه باشد یا محلی برای برداشتن بار ولی خدا  باشد اگر ما  قایل به این هستیم که در کشور شیعه ای که صاحب او امام زمان (عج) زندگی می کنیم بی معرفتی است که امام را یاری نکنیم   همه یاری امام که به جنگ بعد از ظهور نیست،لذا کمک و یاری هیت ها به نیازمندان یکی از ویزگی های هیئت تراز و شاخص است. امروز بزرگترین نصرت امام زمان (عج) این است که ما سینه به سینه به هم یادآوری کنیم که  امام یاری می خواهد «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» (آیا یاوری هست که مرا یاری کند؟) مهدی فاطمه در همه جای عالم بلند است  و از شما یلری و کمک می خواهد.

 

 

 

 

کد خبر 1201129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha