ادامه امدادرسانی ها به سیل زدگان یزدی/ مساجد و تکایا میزبان سیل زدگان

گروه های امدادرسانی با همکاری دستگاه ها و همچنین مردم همچنان در حال امدادرسانی به مردم سیل زده و تخلیه منازل مسکونی سیل زده یزد هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، در پی سیل چند روز اخیر در استان یزد و تخریب بسیاری از منازل سطح شهر یزد و همچنین ورود سیلاب به منازل، گروه های امدادرسان به کمک مردم همچنان در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

 

پرشدن زیرگذرها و تخریب خیابان ها، پرشدن مغازهای در مسیر سیل، تخریب بافت تاریخی و تخریب معابر از جمله مشکلاتی است که سیل اخیر به شهر یزد وارد کرده است که با حضور وزیر کشور در استان، استان های معین ادوات و امکانات خود را به استان وارد کردند و به کمک دستگاه های امدادرسان استان یزد در حال رفع برخی از این مشکلات هستند.

 

سیل اخیر نه تنها به شهر یزد بلکه بسیاری از روستاهای استان را نیز تحت تاثیر قرار داد و باعث تخریب منازل و بافت های روستایی نیز شد.

 

شدت بارش ها به حدی بود که در چند ساعت شاهد بارش بیش از 50 میلیمتر باران بودیم که پرشدن سیل بندها، جاری شدن سیلاب های روان، تخریب خانه های سنتی، پرشدن منازل از سیلاب، تلف شدن دام ها، تخریب زمین های کشاورزی را در پی داشت.

 

شهرستان های هرات، اشکذر، تفت، اردکان، ابرکوه از جمله شهرستان هایی بودند که دز مسیر این سیلاب ها و باران ها قرار گرفتند به نحوی که بیشترین حجم بارش ها را به خود اختصاص دادند.

 

آنچه در این چند روز شاهد هستیم همکاری دستگاه های مختلف امدادرسان و شهری جهت کمک به اهالی روستاها به خوبی صورت می گیرد اما امید است که دولت نیز به زودی بتواند خسارت افراد و منازل سیل زده را پرداخت کند تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود بر گردند.

 

استفاده از مساجد و تکایا نیز به عنوان یکی از راهبردهایی بود که صورت گرفت تا مردم سیل زده بتوانند در این مکان ها استقرار پیدا کنند تا بتوان امدادرسانی را زودتر انجام داد و مردم نیز سرپناهی داشته باشند.

تلاش برای پرداخت خسارت منازل آسیب دیده

مهران فاطمی استاندار یزد در جمع خبرنگاران گفت: در کوهستان‌های اطراف که کلیه مسیرهای آنها منتهی به شهر یزد می‌شود بالغ بر ۷۰ میلی متر بارش گزارش شده که موجب تکمیل ظرفیت کلیه سدها، بندها شده و مازاد آب آن در قالب رواناب با ۹۰ مترمکعب بر ثانیه (در بعضی از ساعات) به سمت شهر یزد حرکت کرد.

وی ادامه داد: سیل بندهای اطراف شهر همگی تکمیل و سرریز آنها با سیبلاب شهری بهم پیوستند و سبب بالازدگی فاضلاب، ایجاد مشکلاتی در بافت فرسوده و برخی مشکلات در زمینه‌های آب، گاز و برق شد.

استاندار یزد اضافه کرد: خوشبختانه در ناحیه بافت تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی، خسارت‌ها جزئی بوده است.

فاطمی بیان کرذ: با توجه به حضور وزیر کشور در یزد، اهتمام شخص رئیس جمهور و پیگیری‌های ویژه ایشان، سپاه، بسیج و ارتش، همه تجهیزات مورد نیاز در استان مستقر هستند.

وی بیان کرد: بارش باران در شهر یزد استمرار دارد و عوامل شهرداری و دستگاه‌های خدمات رسان استان به مدت ۴ شبانه روز است که در حال پیگیری مسائل و مدیریت سیل می‌پردازند.

خسارت جزئی به بافت تاریخی شهر یزد

استاندار یزد گفت: امیداست با خروج سامانه بارشی از استان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خسارت‌های وارد را ارزیابی و با پیگیری‌های استان وضعیت زندگی مردم در خانه‌های آسیب دیده را به روال عادی برگردانیم.

فاطمی عنوان کرد: در ۲۰۰ هکتار بافت ثبت جهانی، شاهد خسارت‌های جرئی بودیم که مورد خاصی وجود ندارد اما در بافت فرسوده یزد به دلیل عدم مقاوم سازی و بارش ۷۰ میلیمتر باران در بارش اولیه، تعدادی از خانه‌ها تخریب و تعدادی از مغازه‌ها دچار خسارت شوند که به زودی رسیدگی می‌شود.

وی در عین حال گفت: تمام اهتمام ما بر این است که تلفات جانی نداشته باشیم.

امداد رسانی ارتش جمهوری اسلامی به سیل زدگان یزدی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی و فرمانده میدانی امدادرسانی ارتش گفت: در پی دستور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، مبنی بر تأمین نیازهای مهندسی ستاد بحران برای کمک به استان‌های در خطر سیل تعدادی از تجهیزات مهندسی مورد نیاز از کرمان و تهران وارد یزد شد.

وی افزود: همچنین ۵ دستگاه پمپ بزرگ تخلیه آب توسط پشتیبانی منطقه ۳ تهران به یزد منتقل شد.

فرمانده میدانی امدادرسانی ارتش اظهار داشت: بمنظور امدادرسانی بهتر و منظم‌تر به مناطق سیل زده و استان‌های در خطر سیل، قرارگاه عملیاتی و امدادرسانی به فرماندهی سرهنگ قنبری در یزد تشکیل شد.

هدایت سیل آب ها به بیرون شهر

حامد سلطانی  سخنگوی شهرداری یزد نیز در این خصوص گفت: با توجه به بارش های سنگین و جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر، شهرهای مختلف کشور با اعزام نیرو و تجهیزات به کمک مردم دارالعباده یزد آمدند.

وی بیان کرد: با توجه به حجم سیلاب در یزد، شهرهای اصفهان، بندرعباس، تهران و مشهد با اعزام نیرو و تجهیزات آتش نشانی به کمک نیروهای شهرداری یزد پیوستند و هم اکنون عملیات تخلیه میادین از سیلاب، به همکاری این نهادها در حال انجام است.

سلطانی ادامه داد: برخی شهروندان از تخلیه سیلاب میادین و رها شدن آن در خیابانها گلایه‌مند بودند و خواستار رسیدگی به این موضوع و هدایت سیلاب ها به سمت رودخانه مرکزی یزد بودند که بررسی ها نشان می دهد که آب در مسیر رودخانه قرار دارد و به محدوده دروازه قرآن حرکت و از آنجا به سمت خارج از شهر هدایت می شود.

سخنگوی شهرداری یزد بیان کرد: ممکن است در طول مسیر رودخانه، به دلیل حمل اشیاء مختلف توسط سیلاب، آب گرفتگی در مسیرها و پل های رودخانه مرکزی وجود داشته باشد که این موضوع بلافاصله توسط تیم های مستقر در ستاد رفع خواهد شد و شهروندان در صورت مشاهده انسداد مسیر رودخانه، موارد را با سامانه ۱۳۷ در میان بگذارند.

سلطانی گفت: همچنین قرار است طی روزهای آینده این موضوع توسط شورای شهر و شهرداری پیگیری و در زمینه خرید تجهیزات جدید آتش نشانی اقدامات مناسب صورت گیرد.

 

کد خبر 1201310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha