حجاب «اجباری یا اختیار»

فلسفه حجاب و فواید و آثار مثبت آن بر کسی پوشیده نیست. اختیاری و یا اجباری بودن حجاب برای بسیاری از افراد سوالات و ابهاماتی وجود آورده‌ است. برخی با ضرورت بحث‌ها مخالف‌ بوده و آن را مسئله‌ای فردی می‌دانند و برخی نیز موافق این نظر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، فلسفه حجاب و فواید و آثار مثبت آن بر کسی پوشیده نیست تا جایی که در قرآن ۴ آیه به‌واجب بودن حجاب و ۱۰ آیه به حفظ و پاسداری از حریم آن دلالت دارد. با مطرح شدن این مهم اختیاری و یا اجباری بودن حجاب برای بسیاری از افراد سؤالات و ابهاماتی وجود آورده‌است برخی با ضرورت بحث‌ها مخالف‌ بوده و آن را مسئله‌ای فردی می‌دانند و برخی نیز موافق این نظر هستند.

 

این موضوع باعث شد که بسیج دانشجویی خراسان جنوبی اقدام به برگزاری تریبون آزاد «حجاب: اختیار یا اجبار» در حاشیه پارک توحید بیرجند کرد.

 

یکی از موافقان بحث حجاب اجباری در جلسه تریبون آزاد با بیان این‌که حجاب برای جامعه امنیت به‌همراه دارد، گفت: سلیقه‌ها متفاوت بوده اما رعایت حجاب و حدود الهی بسیار مهم است.

 

وی رعایت حجاب را در سبک زندگی باعث ایجاد سلامت روان دانست و افزود: باید برای مباحث حجاب و عفاف فرهنگ‌سازی صورت‌گرفته و در این راستا الگوی خوبی ارائه شود.

 

یکی دیگر از بانوان با بیان این‌که داشتن حجاب به کشور، دین و مذهب مرتبط نیست و در هر کشور نوع پوشش متفاوت است، گفت: با این وجود براساس دین و فرهنگ باید حجاب اختیاری باشد.

 

به گفته‌ی وی، خانواده در این زمینه خوب عمل نکرده و اکثر والدین دین را کامل نشناخته و یا آن را به‌ روز نکرده‌اند درحالی‌که باید والدین در این زمینه تحقیق بیشتری انجام دهند.

 

یکی از مخالفان حجاب اجباری نیز در این تریبون آزاد ضمن گلایه از گشت‌های ارشاد به این مهم که بحث حجاب زن و مرد نمی‌شناسد اشاره کرد و گفت: با قانون مشکلی ندارم اما حجاب اجباری را قبول ندارم.

 

به گفته‌ی وی باید حجاب اختیاری باشد و افراد اعم از خانم و آقا هر نوع پوشش مورد علاقه خود را انتخاب کنند و نمی‌توان به‌زور فرد را وادار به حجاب کرد.

 

یکی از شرکت‌کنندگان آقا با اشاره به این نکته مهم که با این صحبت‌ها جو روانی در زمینه حجاب اجباری ایجاد می‌شود، در پاسخ به یکی از منتقدان در خصوص گشت ارشاد گفت: وجود پلیس، برای امنیت جامعه مهم است.

 

به گفته وی حجاب مانند فرهنگ است و خانوم و آقا باید پوشش مناسبی در جامعه داشته باشند.

 

یکی دیگر از بانوان به برخورد گشت ارشاد در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اگر مدیر اداره کار اشتباهی انجام دهد برخورد مناسبی با او صورت نمی‌گیرد اما در زمینه حجاب شاهد صحنه‌های دلخراش در فضای مجازی هستیم.

 

یکی از آقایون با بیان این‌که باید بین دیدن و نگاه کردن فرق گذاشت، افزود: حفظ نگاه باعث کاهش گناه می‌شود اگر نگاه کنترل شود فرد به گناه مبتلا نمی شود.

 

یکی دیگر از مخالفان حجاب اجباری با بیان این‌که افرادی که از پوشش چادر استفاده نمی‌کنند به این معنا که اهل نماز و روزبه‌روز نیستند نمی‌باشد، تاکید کرد: باید به نگرش و نوع پوشش‌ افراد احترام گذاشت.

 

خانم دیگری با بیان این‌که مخالف حجاب نیستم، گفت: حجاب باعث امنیت در جامعه می‌شود اما باید با فرهنگ‌سازی مناسب تبعیض‌ها از بین برده شود.

 

وی داشتن پوشش مناسب را مهم دانست و گفت: ایجاد تبعیض بین فرزندان عموم مردم و مسئولان باعث ایجاد شکاف و گلایه جوانان می شود که باید با فرهنگ سازی مناسب بحث حجاب را از خانواده آغاز کرد.

 

وی با بیان اینکه تبعیض عقیده و فکر جوانان را از بین می‌برد، بر پوشش مناسب تأکید کرد و یادآور شد: به‌زور نمی‌توان جوانان را وادار به انجام کاری کرد.

 

به گفته‌ وی، تمامی مباحث اعم از بحث حجاب باید از خانواده، مدیران، مسئولان و نهادهای اداری شروع شود تا تبعیض‌ها از بین برود چراکه وقتی فرد متوجه تبعیض می‌شود به‌طور ناخودآگاه از این امر گریزان می‌شود.

 

یکی دیگر از موافقان حجاب می‌گوید: من فردی چادری هستم و با حجاب هم مشکلی ندارم اما در این برهه زمانی، مسائل مهم‌تر از حجاب وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود.

 

وی گریزی به مسائل اقتصادی تورم زد و از مسئولان خواست بر اساس اولویت، مسائل مطرح و پیگیری‌ آن در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

کد خبر 1201557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha