عزاداری حسینی نباید باعث وهن مذهب و مکتب شود

کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: باید مراقب باشیم که سوگواری و عزاداری حسینی باعث وهن مذهب و مکتب نگردد.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت ایام عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: امام راحل در بیانی ماندگار و بسیار معنادار فرمودند که تکلیف همه ما را سیدالشهدا(ع) معلوم کرده است، کما این که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همچنین به صراحت بیان داشتند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.


وی افزود: امام حسین(ع) و نهضت عاشورا بخشی مهمی از هویت مسلمانی و شیعه بودن ما را تشکیل می دهد و از این رو تعظیم آن یکی از ضروری ترین امور به شمار می رود، منتهای مراتب پرداختن به مقوله عزاداری و سوگواری حضرت ثارالله و یاران باوفایش نباید خدای ناکرده به نحوی باشد که موجب وهن مذهب و مکتب گردد.


وی با تأکید بر این که از جمله شاخصه های عزاداری صحیح، درآمیختگی عاطفه و منطق است، گفت: سوگواری امام حسین(ع) بر دو بنیان کلیدی استوار است یعنی بنیان عاطفی و بنیان منطق و لذا این دو ساختار، محتوا و پیام عاشورا را با همدیگر تشکیل می دهند.


این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: اساساً یکی از دلایل مهم در ماندگاری عزای حسینی، وجود شور و احساس عاطفی در این برنامه است که البته باید همراه گردد با شعور و بصیرت حسینی.


وی همچنین بیان داشت: عزاداری حسینی و برافراشتن خیمه عزای سالار شهیدان اگر توأم با بصیرت حسینی شود، قطعاً زمینه ای فراهم می کند که دشمنان اهل بیت (ع) به یاری خدای متعال نتوانند به اهداف شوم خود در عرصه جنگ نرم فرهنگی دست پیدا کنند و این مهم به معنای یاری حضرات معصومین(ع) و به خصوص امام حسین(ع) در این دوره پرآشوب و پرفتنه است.

کد خبر 1202029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha