طرح ملی حامیم ویژه دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین پوررضا گفت: نخستین طرح ملی حامیم ویژه دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حلقه‌های میانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین «اسماعیل پوررضا» امروز در نشست خبری با موضوع طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی و سیاسی و اجتماعی حلقه‌های میانی با اشاره به برگزاری نخستین طرح ملی حامیم اظهار داشت: در بخش اساتید و دانشجویان باید فرصت کافی برای انجام گفتگو و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در اختیار همه قرار بگیرد تا نسبت به مطالبات، مشکلات و دغدغه‌ها به بررسی و ارزیابی بپردازند و زیبنده نیست دانشگاه به خمودی دچار باشند.

 

رئيس دفاتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم افزود: از جمله کارهای مهمی که در قم انجام شد، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویی است که از سال 96 به طور جدی آغاز شده و الگویی از برگزاری این کرسی‌ها در کلاس‌ها داریم.

 

وی تصریح کرد: در سال 98 تعداد 509 کرسی آزاداندیشی در دانشگاه قم و حدود 900 کرسی در دانشگاه‌های استان برگزار شده که 18 هزار نفر شرکت کردند و حتی یک ریال هزینه برای دانشگاه نداشته و به صورت خودجوش بوده است.

 

حجت الاسلام و المسلمين پوررضا بیان کرد: اگر فرصت برای موافقان و مخالفان در نظر بگیریم و از طرفی دست سوء استفاده‌کنندگان از این فرصت‌ها را قطع کنیم، می‌توانیم به خروجی‌های خوبی دست یابیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌ها علاوه بر فعالیت انجمن‌های علمی، شکل‌گیری تشکل‌ها اهمیت زیادی دارد و تاکنون 7 تشکل از جناح‌های مختلف در دانشگاه شکل گرفته است.

 

رئيس دفاتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم برگزاری هم اندیشی ویژه اساتید است، هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با هر نگرش، نگاه و سلیقه جناحی و فکری در این هم اندیشی‌ها حضور پیدا می‌کنند و به مسائل مهم استان و در سطح ملی می‌پردازند.

 

وی گفت: باید فرصت دهیم اساتید دانشگاه بتوانند حرف‌هایی که با مسئولان و ریاست جمهوری دارند این در میان بگذارند، باید بتوانیم به گفتمان خوبی برسیم و کسانی که دلسوزی نسبت به کشور و ملت دارند این دغدغه‌ها را با مسئولان در میان گذارند.

 

حجت الاسلام و المسلمين پوررضا افزود: توجه داشته باشیم طبق رهنمون‌های رهبری همه اساتید و دانشجویان فرصت دارند مطالبه گر باشند و نهاد رهبری با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این فرصت را در اختیارشان قرار داده است که به طور جدی دنبال می‌شود.

 

وی بیان کرد: در زمینه ارزیابی آرمان‌های انقلاب و آرزوهای ملت و مطالبات مردم فرصت‌های مهمی در این کرسی‌ها وجود دارد به خصوص ملتی که بیش از 40 سال با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده اند و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته اند.

 

رئيس دفاتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم تصریح کرد: فضای دانشگاه باید باز باشد و نسبت به رفع مشکلات کشور صحبت شود، در این جلسات روحیه دادن و تحمل مخالف تمرین می‌شود و خوشبختانه برخی از استان‌ها این الگو را از قم گرفته اند.

 

وی عنوان کرد: تمامی کرسی‌ها با طرح و طراحی پوستر و سنجش و نظر سنجی دانشجویان انجام می‌شود و براساس ارزیابی‌ها 90 درصد از دانشجویان با خیالی آسوده در این جلسات اظهار نظر کرده بودند، مسائل جدیدی نیز در این کرسی‌ها بیان شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پوررضا اظهار داشت: برخی از کج‌سلیقگی‌ها مانع از آزادی بیان دانشجویان می‌شود، البته شعار این کرسی‌های آزادی اندیشی بنا به گفته رهبری آزادی بیان و منطق و اخلاق است و دانشجو با مطالعه باید به بیان دغدغه و ارائه پیشنهادات می‌پردازند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه دانشجویان فعال قم برای شرکت در طرح حامیم شناسایی شدند، گفت: شناسایی دانشجویان فعال و مستعد در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جهت اعزام به اردوی مشهد مقدس و شرکت در طرح حلقه‌های میانی با عنوان حامیم در دستور کار است.

 

رئيس دفاتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم افزود: با استناد به سخنان رهبر انقلاب در سال 98 مبنی بر اینکه حل برخی مشکل‌ها برای ارتقای جامعه، توسط مسئولان امکان پذیر نیست، و باید به صورت مردمی صورت بگیرد، ما نیز در نهاد نمایندگی دانشگاه‌های استان در میان دانشجویان حلقه‌هایی شناسایی کردیم.

 

وی تصریح کرد: این دانشجویان که سابقه عضویت در تشکل‌های سیاسی، کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و همچنین فعالیت‌های رسانه‌ای دارند قرار است، در شهر مشهد و در اردوگاه‌های مجزا راجع به مسائل گوناگون سیاسی، فرهنگی و علمی ضمن بیان نظرها و دیدگاه‌های خود آموزش‌هایی نیز فرا بگیرند.

 

در ادامه حجت‌الاسلام «رضا نوروزی» مسئول نمایندگی رهبری در دانشگاه قم بیان کرد: براساس گفته رهبری، جامعه گام دوم را در انقلاب می‌پیماید و در مسیر احیای تمدن نوین اسلامی است.

 

وی عنوان کرد: پس از شیوع کرونا به دلیل حضور نداشتن دانشجویان در دانشگاه، مجموعه‌های دانشجویی نیز گسسته شد و در حال حاضر یکی از هدف‌های طرح حامیم این است که جمع‌های دانشجویی را بار دیگر منسجم کند تا نقش فعال و جدی خود را ایفا نمایند.

 

حجت‌الاسلام نوروزی خاطرنشان کرد: مخاطب این طرح، دانشجویان دغدغه‌مند و کنشگر هستند که برای جامعه ملی و مذهبی خود آماده قدم برداشتن اند.

 

وی اظهار کرد: در این طرح سه گروه از 19 مرداد تا سوم شهریور در مشهد مقدس حضور پیدا می‌کنند که نخستین گروه خواهران شامل 125 نفر در 19 مرداد به مدت یک هفته اعزام می‌شوند.

 

مسئول نمایندگی رهبری در دانشگاه قم گفت: گروه دوم نیز از خواهران شامل 110 نفر از 26 مرداد ماه و سومین گروه 115 نفر از برادران دانشجو از 27 مرداد اعزام می‌شوند.

 

وی افزود: برای این طرح سه نوع محتوی و آموزش معارفی در نظر گرفته شده که دانشجویان به اختیار خود می‌توانند یکی را انتخاب کنند و آموزش‌های مکمل و همچنین کلاس‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های معرفتی نیز بخش دیگر و محورها شامل خانواده و ازدواج، اخلاق فردی و اجتماعی و همچنین تاریخ تمدن است.

 

تهیه و تنظیم:‌زهرا قربانی

کد خبر 1202246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha