اهدا خون توسط ۱۲ هزار و ۷۵۲ نفر در استان مرکزی

ظهیری با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۴۹۹ نفر امسال به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند، گفت: از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۵۲ نفر شرایط اهدای خون داشتند.

«ریتا ظهیری» با اشاره به اهمیت اهدای خون توسط افراد به ویژه قشر جوان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک، گفت: اهدای خون اهدای زندگی است و این فرهنگ باید بیش از پیش در جامعه و در بین نسل جوان نهادینه شود.

 

مدیر کل انتقال خون استان مرکزی بیان کرد: از ۱۲ هزار و ۷۵۲ اهدا کننده که امسال به پایگاه های انتقال خون مراجعه کردند، تنها ۷۷۵ نفر زن بودند که باید فرهنگ سازی اهدای خون در استان در بین زنان تقویت شود.

 

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه اهدای خون در بین جوانان با ۲۵ سال فقط ۷ درصد را شامل می شود، ادامه داد: با توجه به افزایش سن اهداکنندگان خون و خارج شدن از چرخه اهدای مستمر باید قشر جوان برای اهدای خون مستمر جذب شوند.

 

وی با اشاره به اینکه در  سال گذشته ۴۴ هزار و 129 نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مرکزی مراجعه کردند، گفت: که از این تعداد ۳۶هزار و ۷۰۱ نفر شرایط اهدا داشتند.

 

مدیر کل انتقال خون استان مرکزی همچنین با اشاره به اینکه انتقال خون استان مرکزی، خون و فرآوردهای خونی مورد نیاز ۲۱ بیمارستان استان با ۲ هزار تخت بستری را تامین می‌کند، افزود: تا کنون مشکلی در تهیه خون و فرآورده های خونی نداشتیم اما با توسعه بخش سلامت و ساخت بیمارستان هایی همچون بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) تا ۲ سال آینده به ۱۰۰هزار واحد خون در استان نیاز است که این مهم به ۲۰۰ هزار واحد در سال افزایش خواهد یافت.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کمبود نیرو انسانی، کمبود اعتبارات هزینه‌ای و نبود پایگاه انتقال خون سیار از چالش‌هایی است که انتقال خون استان مرکزی با آن مواجه است، ادامه داد: ساخت پایگاه پشتیبانی انتقال خون از مهمترین نیازهای انتقال خون استان مرکزی است.

 

توزیع 33 هزار و 140 واحد فرآورده خونی در بین بیمارستان های استان

 

ظهیری در ادامه با اشاره به اینکه ۳۳ هزار و ۱۴۰ واحد فرآورده خونی نیز امسال بین بیمارستان‌های استان توزیع شده است، بیان کرد: اکنون ذخیره خونی استان در وضعیت سبز قرار دارد و برای ۱۰ روز این ذخیره تامین شده است.

 

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی تنها ۲ پایگاه انتقال خون در اراک و ساوه دارد که با توجه به توسعه و ساخت بیمارستان‌های ولیعصر اراک، ساوه و خمین، ضروری است پایگاه‌های انتقال خون و سایر مجموعه‌های مورد نیاز انتقال خون در استان همزمان با توسعه تخت‌های بستری توسعه یابد.

 

وی همچنین با بیان اینکه میانگین اهدای خون در کشور ۲۴ نفر به ازای یک هزار نفر است، ادامه داد: این میزان در استان ۲۷ نفر به ازای یک هزار نفر ثبت شده که مطلوب است.

 

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت وجود اهدا کنندگان مستمر در استان بیان کرد: ۵۵ درصد از اهداکنندگان خون استان مستمر هستند که حداقل سالی دوبار در این امر مهم مشارکت دارند.

 

ظهیری با اشاره به اینکه همیشه نیاز به گروه خونی منفی بیشتر است، گفت: گروه های خونی منفی در شرایط اضطراری هم به خودشان و هم به دیگر گروه های خونی می توانند اهدا کنند و در بروز حوادث جدی و بحرانی که امکان بررسی خونی وجود ندارد از گروه خونی منفی استفاده می‌شود که این شرایط موجب خواهد شد ذخیره خون منفی کاهش یابد بنابراین باید ذخیره خونی منفی همیشه تامین شود.

کد خبر 1202345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha