« حسینیه کودک»؛  ابتکار بچه‌های مسجد جامع شاندرمن برای تربیت نسلی عاشورایی

بچه‌های مسجد جامع شاندرمن با راه‌اندازی «حسینیه کودک» اقدام به آشنایی کودکان با واقعه کربلا کرده است.

خبرگزاری شبستان_ ماسال، مائده فلاحتکارضیابری: حسینیه کودک چنانچه از نام آن پیداست راهکاری است برای آوردن کودک به خیمه عزاداری امام حسین(ع) و راه و رسم عزاداری به او آموختن. راهکاری که خوب می‌داند جای کودکان بیرون از چنین مجالسی نیست و اگر پیام عاشورا باید به نسل‌ها انتقال یابد کاروانی امن‌تر از کاروان عزای حسین(ع) نیست.

 

چند سالی است که با آغاز ماه محرم، حسینیه های کودک در هیئت‌های مذهبی و مساجد برپا می شود و کودکان مخاطب برنامه های فرهنگی و مذهبی متناسب سن و سال خود می شوند.

 

اینبار این حسینیه به همت امام جماعت و مسئولان فرهنگی مسجد جامع شاندرمن در ایام محرم راه‌اندازی شده و هر شب میزبان کودکان بسیاری است، در این حسینیه کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با مفاهیم و فرهنگ عاشورایی، با انجام بازی های دینی و مذهبی، نقاشی، کاردستی و شن بازی مشغول می شوند.

 

برنامه های دیگر این حسینیه شامل شعرخوانی، پرده خوانی، قصه گویی و سینه زنی است، در این برنامه که حدودا یک تا دو ساعت زمان می‌برد، تمامی مفاهیم عاشورایی متناسب برای سن کودک تهیه شده و ارائه می شود.

 

 

حجت‌الاسلام«عبدالحسین فنایی» اظهار کرد: هدف از افتتاح این مهدکودک استفاده بیشتر والدین از مراسم عزاداری و آشنایی کودکان با امام حسین(ع) و مراسم محرم است.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن افزود: این حسینیه با رویکرد تربیتی و به منظور ایجاد فضای آرامش و بی دغدغگی برای والدینی که در مراسم های مذهبی در محرم حسینی (ع) شرکت می کنند، فعال شد.

 

وی گفت: مهم آنکه شیوه کار حسینیه مثل مهدکودک های رایج نیست بلکه در کنار نگهداری کودکان، آموزه های دینی و عاشورایی در قالب قصه، بازی و نقاشی، پرده خوانی، نمایش و سرود و ... به آنها توسط مربیان آموزش می دهیم.

 

حجت‌الاسلام فنایی با اشاره به اشتیاق کودکان برای حضور در حسینیه کودک و شرکت هرشب در مراسم تصریح کرد: تعداد کودکان هر شب نسبت به شب گذشته افزایش پیدا کرده و مشتاقانه در این حسینیه حضور پیدا می‌کنند.

 

امام جماعت مسجدجامع شاندرمن بیان کرد: امیدوارم این محیط  ارزشمند و در شأن کودکان در همه مساجد اجرا و از این ظرفیت عظیم استفاده شود.

 

 

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان مهم ترین سرمایه آینده، خانواده‌ها، کشور و تاریخ هستند خاطرنشان کرد: از اهداف عملیاتی برنامه ریزی شده برای این طرح می‌توان به تعمیق باورهای دینی در نسل کودک و نوجوان، آشنایی و انس با فضای مذهبی و مسجد اشاره کرد.

 

«سیده فاطمه حسینی» با بیان اینکه بیش از هفت سال است که مربی حسینیه کودک هستم اظهار کرد: قبلا در حسینیه قمربنی هاشم خدمت می‌کردم که اکنون دو سالی است در مسجد جامع شاندرمن مشغول به فعالیت هستم.

 

این مربی حسینیه کودک مسجد جامع شاندرمن با اشاره به اینکه در راستای خاطره سازی مثبت از ایام محرم و مسجد برای کودکان برنامه‌های متنوعی برگزار می‌کنیم افزود: با روش قصه‌گویی به صورت بداهه یا از کتاب های قهرمانان کربلا کودکان را با وقایع کربلا آشنا می کنیم.

 

وی با بیان اینکه هدف ما علاوه بر آشنایی کودکان با امام حسین(ع)، انس با مسجد است گفت: در طول سال برنامه‌های مناسبتی و ثابت در حسینیه مسجد داریم.

 

یکی از والدین کودکان که برای سومین شب متوالی فرزند خود را به این حسینیه آورده می‌گوید؛ فرزندم به قدری مشتاق برای حضور در این حسینیه است که دوست دارد روزها به شب برسند تا فقط در برنامه‌های حسینیه شرکت کند.

 

وی با بیان اینکه فرزندم تمام داستان‌هایی که از واقعه عاشورا را در این حسینیه می‌شنود با ذوق برای من و پدرش تعریف می‌کند و سوال‌های زیادی در ذهنش تداعی می‌شود و می‌پرسد افزود: وقتی مفاهیم دینی و عزاداری به شیوه‏‌های جذاب به کودکان آموزش داده می‌شود قطعا برای همیشه در ذهنش باقی می‌ماند.

 

این بانوی شاندرمنی گفت: گاهی شاهد آن هستیم که در برخی از هیئت ها، مسئولان مربوطه برخورد مناسبی با کودکان ندارند یا بارها به کودکان تذکر می‌دهند که سکوت را رعایت کنند و این سبب دلزدگی کودکان از هیئت می‌شود اما اجرای حسینیه کودک و توجه ویژه به این قشر تاثیرات زیادی در تربیت نسل حسینی دارد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: هیئت دوستدار کودک و خانواده باید به گونه‌ای باشد که تمام اعضا خانواده برای شرکت در هیئت مشتاق شوند که مسجد جامع شاندرمن این موضوع را به خوبی رعایت و اجرا کرده است.

 

گفتنی است؛ چه نسلی شود نسل چهار و پنج بعد از انقلاب، اگر مسئولان نیز کمی برای این حرکت بزرگ دغدغه داشته باشند.

کد خبر 1202430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha