مراسم عزاداری حسینی پایگاه کسب معنویت و بصیرت است

مراسم عزاداری محرم پایگاهی برای کسب معنویت، معرفت و بصیرت افزایی است، برگزاری مراسم عزاداری محرم و فعالیت هیئت های مذهبی، مداحان و مبلغان فرصتی برای تبیین آموزه ها و ارزش های دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، فرا رسیدن ماه محرم و شور و شوق مردم برای برپایی خیمه های عزاداری و شرکت در مراسم عزاداری سیدالشهداء وصف ناشدنی است.

 

با شروع ماه محرم جوانان و نوجوانان به تکاپوی برپایی خیمه های عزاداری می پردازند و مادرانی که بساط نذری های خود را فراهم می کنند تا در این ایام عزاداری میزبان عزاداران حسینی باشند، همه نشان از عشق و ارادت به امام حسین(ع) است.

 

شور و عشق کودکان برای پوشیدن لباس های محرمی و رفتن به هیئت ها از دیگر صحنه های زیبایی است که عشق و ارادت این کودکان را به سرور و سالار شهدا نشان می دهد، حضور کودکان در صف های زنجیرزنی و سینه زنی پای خیمه های عزادارای و سر دادن شعارهای عزاداری همه و همه نشان از معرف حسینی در وجود این کودکان بوده که در سایه این معرفت رشد می یابند و هر سال با عشق و علاقه ای بیشتر از سال های قبل به پیشواز محرم و برگزاری مراسم عزاداری  محرم می روند.

 

محرم، ماه ایثار، عشق و شور و فریاد است، شرکت زن و مرد، پیر و جوان در مراسم عزاداری محرم زیباترین جلوه عشق و ایثار و دین محوری است.

 

برپایی روضه های خانگی از دیگر صحنه های زیبایی است که در این ایام معرف حسینی را به تصویر می کشد، در برگزاری مراسم عزاداری محرم حضور کودکان، نوجوانان و جوانان چشمگیر بوده و این حضور فرصتی برای بصیرت افزایی است.

 

برگزاری و شرکت در مراسم عزاداری محرم فرصتی برای تجدید بیعت با عاشورا و ترویج و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت است، این ایام فرصتی است تا ما با اهداف قیام عاشورا آشنا شویم و تغذیه فکری و روحی در این مکتب مورد توجه قرار گیرد.

 

امام خمینی(ره) درباره مراسم عزاداری محرم، می فرمایند: عزاداری امام حسین(ره) یک ملت را برای مقاصد اسلامی بسیج می‌کند، می فرمایند:«مجلس عزا فقط برای ثواب بردن از گریه و غم و اندوه نیست، بلکه هدف مهم آن، قضیّه سیاسی است که ائمه ما در صدر اسلام نقشه اش را کشیده‌اند که تا آخر باشد.»

 

امام حسین(ع) به منظور احیای دین، اقامه نماز و احیای فریضه واجب امربه معروف و نهی از منکر  قیام کردند، توجه به این اهداف باید مورد توجه هیئت های مذهبی، و عزاداران حسینی قرار گیرد و در جهت کسب معنویت و تزکیه نفس در این ایام عزاداری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

مراسم عزاداری حسینی پایگاه کسب معنویت و تزکیه نفس است، بهره مندی از  ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در راستای آشنایی نسل نو با معارف الهی و فرهنگ عاشورایی سبب خنثی سازی توطئه های دشمن می شود.

 

ضروری است که روحانیون، مداحان و سرپرستان هیئت های عزاداری به عنوان طلایه داران تبلیغ و سفیران محرم از این فرصت برای تبیین آموزه های ناب اسلامی استفاده نمایند.

 

برپایی برنامه های سینه زنی، اجتماعات حسینی در راستای احیای نهضت حسینی باشد

 

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهارداشت: برپایی برنامه های سینه زنی، اجتماعات حسینی همه باید در راستای احیای نهضت حسینی باشد.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه انقلاب اسلامی برخاسته از محرم و صفر است، افزود: مردم ولایتمدار، متدین و انقلابی استان لرستان در راه اهداف آرمان‌های اسلامی مستحکم و پابرجا ایستاده‌اند.

 

ارتقای بصیرت نوجوانان و جوانان در عزاداری‌های ماه محرم و صفر در اولویت باشد

 

حجت الاسلام «سید علی حسینی»، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، اظهارداشت: عزاداری امام حسین(ع) هدفمند باشد.

 

امام جمعه بروجرد با اشاره به حضور جوانان در هیئت های مذهبی، افزود: جوانان در هیءت عزاداری که وارد می شوند آگاهی و بصیرت دینی خود را بالا ببرند.

 

وی بیان کرد: ارتقای بصیرت نوجوانان و جوانان در عزاداری‌های ماه محرم و صفر در اولویت هیئت های مذهبی، مداحان و مبلغان دینی باشد.

 

شعار محوری محرم «نجات اهل عالم با حسین(ع)» است

 

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، با اشاره به نامگذاری شعار محرم امسال اشاره  کرد و اظهارداشت: شعار محوری محرم «نجات اهل عالم با حسین(ع)» است.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به اینکه امروز جهان و بشریت از نظر اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی به بن‌بست رسیده است، گفت: اسلام در سایه عاشورای حسینی به تکیه‌گاهی مناسب برای نجات بشر تبدیل است و این معنای واقعی شعار محرم امسال است.

 

وی بر ضرورت تبیین شعار «نجات اهل عالم با حسین(ع)است» توسط وعاظ، سخنرانان، مداحان و شاعران آئینی تأکید کرد و عنوان داشت: سخنرانان و مداحان باید به دو زبان جوان و زمان مسلط باشند.

 

دریکوند تصریح کرد: هیئت‌های مذهبی در جهت فرهنگ سازی احیای امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند.

 

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور در ادامه اظهار کرد: شعار  مداحان «ما رأیت الا جمیلاً» شود.

 

وی عنوان داشت: ترویج سبک زندگی اسلامی، بازگرداندن روح امید به جامعه و تبیین ولایت‌پذیری حضرت زینب(س) و ابوالفضل العباس(ع) مورد توجه هیئت‌های مذهبی قرار گیرد.

 

کد خبر 1202766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha