معرفت اولین عامل اتصال از خیمه حسینی به خیمه مهدوی است

حجت‌الاسلام میرتبار با بیان اینکه معرفت به مهدویت بدون درک عاشورا ممکن نیست، گفت: باید همان قدر که برای فرج امام مهدی(عج) دعا می‌کنیم، برای معرفت خود نیاز دعا کنیم به ویژه آنکه اولین عامل اتصال از خیمه حسینی به خیمه مهدوی معرفت است.

حجت الاسلام «سیدمحمد میرتبار» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، درباره ارتباط عاشورا و جریان مهدویت، اظهار کرد: چهار جریان مبارک در تاریخ اسلام داریم که به هم متصل هستند یکی بعثت که به تعبیر امیرالمومنین(ع) باعث شد از زمینی فکر کردن به آسمانی فکر کردن برسیم، یعنی مردمی که دنبال امرار و معاش و خور و خواب بودند به برکت بعثت نگاهشان به خورشید برای نماز اول وقت خیره گشت.

 

استاد جامعة المصطفی(ص) ادامه داد: دومین حلقه، جریان غدیر است، که برکات آن اسلام را بیمه و اسلام را آینده‌دار کرد و باعث شد حیات اسلام تا قیامت تضمین شود. سومین حلقه، جریان عاشورا و قیام سیدالشهداء(ع) است یقیناً با مقدمه واقعه غدیر و اتفاقات و مظلومیت های غدیر می بایست عاشورایی رخ دهد که هم بعثت و هم غدیر را بیمه و تثبیت کند.

 

وی تصریح کرد: اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است یعنی اسلام با پیامبر(ص) ظهور کرد و با عاشورای حسینی تداوم حیات یافته است. جریان آخر که حلقه متصل به سه حلقه قبلی است، مهدویت است کسی می تواند ادعای اعتقاد به امام زمان(عج) داشته باشد و در محضر ایشان سربازی و یاوری کند که سه جریان قبلی را درست درک کرده باشد.

 

حجت الاسلام میرتبار با اشاره به دعای عصر غیبت، ابراز کرد: در این دعا می خوانیم: «اللّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ . اللّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ . اللّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» این دعا نشان می دهد معرفت سلسله مراتبی دارد که باید رعایت شود وگرنه انسان در دین خود گمراه می شو این سلسله مراتب در مسئله مهدویت هم ضرورت دارد.

 

وی تاکید کرد:  مهدویت به برکت سه جریان قبل یعنی بعثت، غدیر و عاشورا معنا می یابد و جریان غدیر با جریان مهدویت معرفی می شود چنان که پیامبر(ص) در غدیر در چند فراز به ویژه فراز هشتم از مهدویت سخن به میان آورده اند این یعنی دامنه غدیر تا عصر ظهور است. این حلقه مبارک نشان می دهد که نمی شود یک از آنها را از یکدیگر جدا دانست.

 

حجت الاسلام میرتبار با بیان اینکه بزرگ‌ترین راه ورود به دالان مهدویت، معرفت است، گفت: کسانی که در عصر عاشورا و طی 50 سال پس از زمان رحلت پیامبر(ص) چنان فجایعی را رقم زدند که به تعبیر رهبری در دارالحکومه کوفه فرزندان امیرالمومنین علی(ع) را به اسارت بردند، گرفتار عدم معرفت به امام زمان(عج)بودند. اگر درپی معرفت نباشیم، ممکن است آنچه با امام حسین(ع) کردند دوباره در مواجهه با امام زمان(عج) تکرار شود!

 

وی با بیان اینکه دلیل غیبت امام عصر(عج) نداشتن معرفت است، تصریح کرد: بدون معرفت انسان مقابل ظلم هایی که به معصوم می شود، سکوت می کند! لذا باید همان قدر که برای فرج امام مهدی(عج) دعا می کنیم، برای معرفت خود نیاز دعا کنیم به ویژه آنکه اولین عامل اتصال از خیمه حسینی به خیمه مهدوی معرفت است.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شهادت یا به حکومت رسیدن امام حسین(ع) هر دو نتیجه کار حضرت(ع) و پیروزی بود، خاطرنشان کرد: مهم انجام تکلیفی است که خدا بر عهده انسان گذاشته است، همانطور که یاران معدود امام حسین(ع) با تکلیف شناسی جاودانه شدند ما نیز اگر بخواهیم فرصت رجعت در دولت مهدوی را پیدا کنیم باید تکلیف‌گرا باشیم. امروز بلاشک امتثال اوامر رهبری به عنوان نایب عام حضرت حجت(ع)، تکلیف‌گرایی نسبت به جریان عاشورا است.

 

کد خبر 1203188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha