هیئتی که شبکه‌ای از خیریه‌ها را برای درمان و ازدواج بسیج کرده است

معابی با بیان اینکه هیئت مکتب الزهرا(س) حدود ۳۵ سال سابقه فعالیت دارد، گفت: بخشی از اهداف خیریه ما فرهنگی و اجتماعی و بخش دیگر مذهبی است که در مسجد انجام می‌شود. ما در حوزه اجتماعی برنامه‌هایی مانند ازدواج و درمان را دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ «هیأت»، گروهی اجتماعی با سابقه تاریخی مشخص و تجمعی از افراد است که به منظور  زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطرة مناسبت های مذهبی(اعیاد، ایام ولادت و شهادت ائمه) با محوریت واقعة کربلا و قیام امام‌حسین(علیه‌السلام) و بر اساس ساختار دوگانه‌ی «واعظ»(سخنران، آخوند) و «ذاکر» (مداح، روضه خوان) تشکیل می شود و اعضا، از طریق روش هایی معمول و آدابی به سوگواری یا شادمانی می‌پردازند. شرکت در هیأت، اختیاری، و بر اساس اعتقاد و باور درونی است. «هیأت» را می‌توان «یک گروه اجتماعی» نیز تلقی کرد که از هر چهار ویژگی لازم گروه اجتماعی یعنی هدف مشترک، فعالیت مشترک، کنش متقابل و احساس تعلق خاطر برخوردار است.در واقع به تعبیر امروزی تر، هیئات مذهبی، سازمانهای غیر دولتی خودجوش و کاملاً مردمی اند که مبتنی بر باورها و اعتقادات ناب دینی مردم شکل می گیرند، اما کارکردی فراتر از یک تجمع دینی ساده می یابند.

 

برخی از این هیئت ها در طول سال  فعال بوده و در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و دینی به مردم خدمات ارایه می دهند در این بین هیئت هایی هستند که به طور ویژه  فعالیت های اقتصادی داشته و نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی کشور ایفاء می کنند. هیت مکتب الزهرا (س) حدود 36 سال است که فعال بوده  و در حال حاضر موتور و گیربکس آسانسور ( زرین نگار قطعه) تولید می کند لذا در این خصوص با «احمد معابی»، عضو هیئت مدیره خیریه مکتب الزهرا (س) گفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

 

هیئت مکتب الزهرا (س)  چه برنامه هایی برای محرم امسال دارد؟

هیئت مکتب الزهرا (س) حدود 35 سال است که فعالیت می کند، بخشی از اهداف خیریه ما فرهنگی، مذهبی و اجتماعی و بخش دیگر مذهبی است که در مسجد صورت می گیرد. ما در زمینه فعالیت های اجرایی و اجتماعی خود برنامه های ویژه ای مانند ازدواج، درمان، کارآفرینی، بررسی مسایل و مشکلات خانوادگی داریم. در مجموع ما 14 کمیته داریم که هر کدام از این کمیته ها به صورت مسجدمحور در کل منطقه قزوین فعالیت می کنند. مساجد ما بیشتر با امام جماعت ها در ارتباط هستند و محوریت این قضیه در مکتب الزهرا (س) اعمال می شود.

 

همچنین خیریه دیگری به نام «مواسات حاج قاسم سلیمانی» داریم که اینها به همدیگر مرتبط هستند و کارش هدایت همان 14 کمیته فوق می باشد. لذا برنامه های مذهبی ما به طور مستمر در طول سال در حال برگزاری هستند و حتی ما در دوران کرونا هم برنامه های خود را تعطیل نکردیم و سعی کردیم از فضاهای باز مساجد بزرگ شهر جهت ارایه و اجرای برنامه های خود استفاده کنیم.

 

از ابتدای ماه محرم تا پایان این ماه نیز ما در مساجد خود مراسم های خاص و ویژه این ماه (سخنرانی، قرائت، آموزش و تفسیر قرآن و عزاداری) را برگزار می کنیم. همچنین ما در روز عید غدیر خم و در ماه محرم نیز طبخ غذا داریم به گونه ای که در عید غدیر بیش از سه هزار پرس غذا بین مردم توزیع کردیم؛ ضمن اینکه بسته های معیشتی نیز به خانواده های نیازمند که قبلا شناسایی شده بوند، دادیم.

 

آیا مکتب الزهرا (س)  در خصوص جهاد تبیین و فرزند آوری که از تاکیدات مقام معظم رهبری است برنامه دارد؟

 

با توجه به اینکه این موضوعات باید توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد لذا ما این مطالب را به کارشناسان مذهبی انتقال دادیم و از آنها خواستیم که جهاد تبیین و امیدآفرینی به خانواده ها را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین ما سعی کردیم با فرستادن سخنران و مداح ، روضه های خانوادگی را توسعه و ترویج  دهیم،در مشهد مقدس هم فعال هستیم، حتی ما در حال راه اندازی یک زائرسرای ارزان قیمت برای خانواده ها در مشهد هستیم تا در صورت کمبود جا و مکان، زوار از این زائرسرا استفاده کنند.لذا با توجه به تورم و افزایش هزینه ها احتمالا این زائرسرا دو سال آینده راه اندازی  و به بهره برداری برسد همچنین ما از 25 تا پایان صفر در مشهد مستقر هستیم، روزانه 5 الی 6 هزار پرس غذا توزیع بین مردم و هیئات توزیع می کنیم.  

 

هیئت مکتب الزهرا (س) چقدر در جذب جوانان موفق بوده است؟

امسال با توجه به رهنمودهایی که «جامعه ایمانی مشعر» داده، دنبال این هستیم که کنار این هیئت، هیئتی با نام جوانان و نوجوانان ایجاد کنیم؛ تا با مسولیت و برنامه های خودشان این هئیت را اداره کنند و ما هیچ دخالتی در آن نداشته باشیم، فعلا فقط با هیئت مدیره طرح موضوع کردیم و در حال حاضر هم موفقیتی حاصل نشده است، قصد ما این است که جوانان هیئتی با علاقه و سلایق خودشان راه اندازی کنند، بدون اینکه از جانب اطرافیان و بزرگتر ها  تحت فشار باشند. متاسفانه امروزه امیدآفرینی به دلیل رفتارهای اجتماعی کاهش پیدا کرده است و طبیعتا این مسئله آسیب و ضربه زیادی به جامعه ما وارد کرده است و در حال حاضر بیشتر افراد مسن و پیر را در مساجد و هیئات مذهبی مشاهده می کنیم و حضور جوانان بسیار ضعیف و کمرنگ شده است.

 

خوشبختانه توسط شهرداری قزوین، مجموعه ای با عنوان «مهدیه قزوین» راه اندازی کردیم که حدود پنج هزار جوان هر شب در این مهدیه حضور پیدا می کنند. تلاش ما این است که در برنامه ها و فعالیت های خود موازی کاری صورت نگیرد. ما به شدت مخالف موازی کاری در همه زمینه ها ( اعم از مسایل معیشتی و خیریه ها) هستیم.

 

در حال حاضر سامانه ای برای ارتباط خیریه ها با یکدیگر  راه اندازی کردیم، با اتصال این خیریه ها به یکدیگر خدمات ارایه شده، توسط  آنها ثبت می شود تا با شناسایی افراد خیر بیشتر توان عملیاتی خدمات رسانی خیریه ها چندین برابر شود. ما در حوزه درمان اقدامات خوبی انجام دادیم به گونه ای که در بیمارستان ها افرادی را قرار دادیم که هزینه «بیماران خاص» نیازمند را بدون اینکه متوجه شوند، پرداخت می کنیم. همچنین در بخش کارآفرینی برای 1300 نفر از مددجویان بهزیستی اشتغالزایی کردیم. همچنین برای افرادی که بیماری خاص دارند و نمی توانند در بیرون از خانه فعالیت کنند، مشاغل خانگی ایجاد کردیم. هدف ما کاهش مددجویانی است که از سازمان هایی مانند کمیته امداد، بهزیستی  و خیریه ها خدمت می گیرند، به نوعی آنها را توانمندسازی می کنیم.

 

لذاهمه اقدامات فوق ما جهادی بوده و در قالب فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می باشد. ما وظیفه داریم بر اساس نیاز اجتماع و فرمان حضرت آقا این اقدامات را انجام دهیم، چون این نگاه ها، نگاه مقام معظم رهبری است، مشعل را ایشان روشن کردند و ما در این مسیر در حال حرکت هستیم.

 

در خصوص ویژگی خاص هیئت مکتب الزهرا (س) که هیئات دیگر فاقد آنت باشند بفرمایید؟

مهمترین ویژگی هیئت مکتب الزهرا (س) مردمی بودن آن است. افرادی که با ما در ارتباط هستند اعم از خیرین و مستمعین اعتماد به این هیئت دارند، این اعتماد آنها موجب شده که ما خود را از لغزش ها حفظ کنیم و تا آنجا که می توانیم رفتار پسندیده و خوبی داشته باشیم، سعی کنیم به خاطر اعتماد مردم دست از پا خطا نکنیم. این اعتمادسازی بین مردم و هیئت بسیار مهم است. خوشبختانه به دلیل همین اعتمادی که وجود دارد در روزهای تاسوعا و عاشورا صدها گوسفند برای قربانی به هیئت ما می آورند، به گونه ای که ما در پذیرش آنها مستاصل  می شویم؛ اینها بیانگر اعتماد مردم به ما و عمل صالح هیئت مکتب الزهرا (س) است.

 

 آیا هیئت مکتب الزهرا (س) کار اقتصادی ویژه ای انجام می دهد؟

من قبلا کارخانه تولید قطعات خودرو داشتم و حدود 160 پرسنل در آن فعالیت می کردند لذا به دلیل اشباع  تولید قطعات خودرو در بازار به تولید موتور گیربکس آسانسور تغییر کاربری دادم ، قبلا موتور گیربکس آسانسور را از خارج وارد می کردیم ولی اکنون این قطعات را داخلی سازی کردیم. حدود 30 واحد در این زمینه فعالیت می کنند، تلاش ما این است که واحدهای دیگر را توانمند کنیم تا قطعاتی را که آنها تولید می کنند،ما مونتاژ و به فروش برسانیم.

 

کد خبر 1203224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha