امر به معروف و نهی از منکر تامین کننده آزادی برای افراد و جامعه است

هدایت خواه گفت: امر به معروف و نهی از منکر ضد آزادی نیست، بلکه این فرائض موانع رشد جامعه را برمی‌دارد و تامین کننده آزادی برای افراد و جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «ستار هدایت خواه» شب گذشته ( ۱۵ مرداد ماه) در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان که به همت هیئت مذهبی جوانان حسینی و با همکاری ستاد نماز جمعه یاسوج در مصلی امام خمینی(ره) یاسوج برگزار شد، اظهار کرد: از شرایط اصلی «بصیرت» این است که بدانیم و بفهمیم در هر شرایطی چه کاری باید انجام دهیم.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید بر اینکه باید در عرصه «جهاد تبیین» حضور پیدا کنیم، گفت: در میدان جهاد باید وظایف، لوازم و شرایط آن را بشناسیم و به موقع عمل کنیم.

 

وی چهار بعد «جهاد تبیین» را یادآور شد و ادامه داد: تواصی به حق، تواصی به سبک، پاسخ به شبهات و رفع آنها، برخورد صحیح با جریان تحریف، شایعه‌پراکنی و پاسخ به آن و امیدآفرینی را از جمله این ابعاد دانست که باید مدنظر قرار گیرد.

 

هدایت خواه پنجمین بعد «جهاد تبیین» را امر به معروف و نهی از منکر و از مصادیق جهاد دانست که گاهی تحت عنوان «مطالبه گری» نیز از آن یاد می شود.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: حضرت امیرالمومنین، امام علی علیه السلام در وصیت نامه خود به فرزندان و همه آحاد افراد جامعه را به جهاد وصیت می کند که یکی از آنها جهاد اموال، جهاد با جان در عرصه میدان نبرد، جهاد با زبان که امر به معروف و نهی از منکر است دعوت می کند.

 

وی با اشاره به اینکه امام (ع) ایمان را دارای چهار رکن می داند که صبر، یقین، عدل و جهاد از ارکان ایمان هستند، یادآور شد: امام علی علیه السلام اینها را چهار ستون ایمان می داند و می فرماید.

 

هدایت خواه به چهار شعبه جهاد اشاره کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر، صادق بودن در جایگاه ها و موضع ها در عرصه حق و دوری و تبری جستن از فاسقین است.

 

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر جایگاه بالایی دارد، اظهار کرد: در وصیت امام حسین علیه السلام به محمد حنفیه، امام مهم ترین هدف خود را امر به معروف و نهی از منکر معرفی می کند.

 

وی بالاترین معروف را ولایت، حکومت الهی و عدل دانست و تصریح کرد:بدترین و زشت ترین منکر حکومت ناصالح است.

 

هدایت خواه با بیان اینکه باید نگاه به امر به معروف و نهی از منکر وسیع تر باشد، ادامه داد: مصادیق بارز امر به معروف در فساد، توهین به مردم، نادیده گرفتن ارزش ها و .... است.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه مردم بر یکدیگر، مردم بر مسئولان و مسئولان بر مردم وظایفی دارند و باید نظارت و مطالبه گری در اولویت قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین و نخستین درس عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است که متاسفانه توجهی به آن صورت نمی گیرد.

 

هدایت خواه به علت ترک امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: نخستین دلیل این است که ما به عنوان شیعه و جامعه اسلامی اهمیت، آثار و پیامدهای امیدآفرین این فرایض و آثار سوء آن را به خوبی درک نکرده و به آنها توجهی نداشتیم.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید بر اینکه باید جایگاه رفیع این فریضه را باور کنیم و بدانیم شریف‌ترین فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: مراحل قلبی، زبانی و عملی را سه مرحله امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وی خاطرنشان کرد: حیات جریان باطل در سایه باطل در جامعه است و امنیت، آسایش و آرامش نیز در سایه امر به معروف و نهی از منکر میسر می شود.

 

هدایت خواه با اشاره به اینکه کسب و کار در سایه امر به معروف حلال می شود، گفت: ارزش ها نیز در سایه امر به معروف و نهی از منکر زنده خواهند شد.

 

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عدالت با امر به معروف اجرایی می‌شود و باید اهمیت این فریضه را درک کنیم و به دیگران نیز آموزش دهیم، اظهار کرد: ترس دومین دلیل و طمع نیز دلیل اجرا نشدن امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وی یادآور شد: کسانی که واجب الهی امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند مشمول عذاب الهی قرار می گیرد.

 

هدایت خواه افزود: امر به معروف و نهی از منکر ضد آزادی نیست، بلکه این فرائض موانع رشد جامعه را برمی‌دارد و تامین کننده آزادی برای افراد و جامعه است.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این فرایض شرایط، آداب و احکامی دارد و عدم آشنایی با شیوه های صحیح امر به معروف و نهی از منکر باعث می شود که این دو فریضه در جامعه به خوبی اجرا نشود.

کد خبر 1203549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha