ولایت از کلید واژه های اصلی در عرفان اسلامی است

حجت الاسلام کلانتری گفت: ولایت از کلید واژه های اصلی در عرفان اسلامی است و هیچ دوره ای بدون ولایت و ولی امکان پذیر نیست و به قول مولانا، «پس به هر دوری ولی قائم است تا قیامت آزمایش دائم است».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام «ابراهیم کلانتری»، در هفتمین جلسه از سلسله مباحث «ولایت فقیه» با محوریت «ولایت در عرفان» که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد، گفت: ولایت از کلید واژه های اصلی در عرفان اسلامی است و بزرگان ابن عربی، عبدالرزاق کاشانی، قیصری و مولوی از این واژه به دفعات استفاده کرده اند و به قول مولانا، «پس به هر دوری ولی قائم است  تا قیامت آزمایش دائم است».

تولیت حرم مطهر احمدی و محمدی (ع) افزود: واژه «ولایت» در عرفان نظری نیز کاربد فراوانی دارد و در جلسات قبل گفته شد که ولایت در مبحث ولایت فقیه نوعی ولایت تشریعی و به معنای سرپرستی، تدبیر و اداره  امور جامعه است اما ولایت در اصطلاح عرفان نظری به معنای نائل آمدن بنده به مقام قرب حضرت حق است.

وی اضافه کرد: ولایت در اصطلاح عرفان به معنای قرب و نزدیکی به خداوند متعال است و ولایت معنوی مقام و جایگاه ویژه ای است که در اثر بندگی خالصانه،  سیر و سلوک الی الله و عنایت حضرت حق عاید سالک الی الله می شود و با حکومت و اداره جامعه تفاوت کلی دارد.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) تاکید کرد: به فرموده امام صادق (ع)، ايمان، مانند نردبانى است كه 10 پله دارد و پله هاى آن يكى پس از ديگرى پيموده مى شود و آن را كه در پله پايين تر از تو قرار دارد نينداز كه بالاتر از تو نيز تو را مى اندازد و اگر ديدى كسى يک پله از تو پايين تر است با مهربانى و ملايمت او را به طرف خود بالاكشان و فراتر از توانش بارى به دوش او مگذار تا نشکند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در صفحات ۵۳ و ۵۴ «کتاب ولایت فقیه» در بیان تمایز ولایت معنوی با ولایت در مبحث ولایت فقیه، گفته اند که «برای امام، مقامات معنوی هم هست که جدا از وظیفه حکومت است و آن مقام خلافت کلی الهی است که گاهی در لسان ائمه (ع) از آن یاد شده است.

حجت الاسلام کلانتری اضافه کرد: خلافتی تکوینی است که به موجب آن جمیع ذرات در برابر «ولی امر» خاضعند و باید بر معانی رسالت، نبوت و ولایت واقف باشیم و نبوت به این معنا است که فردی به یک جایگاه و مقام قرب الهی برسد که یک سلسله اخبار را از جهان غیب دریافت کند، یعنی کسی که صاحب خبر است، نبی و اگر مامور به ابلاغ بشود، آنگاه رسول است، یک فرد می تواند، نبی باشد اما رسول نباشد، اما یک رسول، حتما نبی است.

وی گفت: اما ولایت در عرفان به معنای آن مقامات قرب الهی است که درجات متعدد دارد و تمام انسان های مومن، ولی خدا هستند و به نوعی، درجه ای از مقامات معنوی را دارا هستند اما باید توجه داشت، این بحث معنویت ارتباطی به نبوت و رسالت ندارد و ولایت به معنای حکومت داری، یک بخشی از رسالت پیامبران است و دفتر نبوت بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) بسته شده اما دفتر ولایت تا روز قیامت باز است.

حجت الاسلام کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست تصریح کرد: نمی گوییم شرط ولایت سیاسی و حکومت داری ولایت عرفانی است اما وقتی گفته می شود که شرط این است که ولی فقیه، متقی ترین و عادل ترین فقیه عصر خودش باشد، این موارد عملا در شرایط فقیه در امر ولایت لحاظ می شوند.

کد خبر 1204801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha