ثبت‌نام بیش از ۲۵۰۰ موکب برای اربعین ۱۴۰۱/میزبانی صحن حضرت زینب(س) از روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار زائر

افضلی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰۰ موکب برای خدمت در اربعین ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: این موکب‌ها از ۱۰ تا ۲۳ صفر فعالیت می‌کنند. صحن حضرت زینب(س) نیز آماده پذیرایی روزانه از ۲۰ تا ۳۰ هزار زائر است.

«یوسف افضلی» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با بیان که بیش از 2500 موکب برای خدمت رسانی در ایام اربعین حسینی ثبت‌نام کرده اند، اظهار کرد: پیش بینی می شود این تعداد تا ایام اربعین به سه هزار مورد افزایش بیابد که بخشی در عراق و برخی هم در مناطق مرزی خدمت‌رسانی می کنند.

 

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: 56 درصد این مواکب در کشور عراق برپا می شوند و تاکید بر این است که به صورت ترکیبی یعنی همراه با مواکب عراقی به زائران اربعین خدمت رسانی کنند؛ در سال های قبل حدود 15 درصد مواکب ایرانی کار ترکیبی با مواکب عراقی داشتند امسال هم با این تاکید حدود 30 درصد مواکب به آنها اضافه می شود و پیش بینی بر آن است که تا دو سه سال آینده کل موکب‌های ایرانی به این شیوه در پیاده روی اربعین خدمت رسانی کنند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به گرمای فزاینده هوا، تاکید بر ارائه خدمات اسکان و پذیرایی در موکب های ایرانی است چون به دلیل گرمی هوا بهتر است زائران روز را استراحت و در شب پیاده روی کنند و این نیازمند خدمت رسانی موکب ها در موضوع اسکان و پذیرایی است.

 

افضلی در ادامه بیان کرد: این موکب ها باید آب نوشیدنی، وسایل سرمایشی و تجهیزات نگهداری مواد غذایی را تامین کنند، همچنین با توجه به آنکه کرونا همچنان شیوع دارد باید گندزدایی و شستشوی موکب ها به تناوب انجام و پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

 

دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه تلاش بر آن است که موکب های ایرانی از 20 محرم تجهیزات خود را به عراق ببرند، گفت: انتقال تجهیزات به عراق تا پنجم صفر ادامه دارد؛ این موکب ها از 10 صفر باید خدمات خود را آغاز کنند و این خدمت رسانی معمولا تا 23 صفر یعنی سه روز پس از اربعین حسینی ادامه داد. چون عراقی ها روز اربعین مواکب خود را جمع می کنند ما پیش بینی کرده ایم که موکب های ایرانی سه روز پس از اربعین هم به زائران افغانستانی، پاکستانی و ایرانیانی که هنوز بازنگشته اند، خدمت رسانی کنند.

 

افضلی درباره نحوه تامین سرمایش موکب ها با توجه به شدت گرمای هوا در اربعین 1401، بیان کرد: همانطور که بیان شد تاکید بر کار ترکیبی موکب های ایرانی با مواکب عراقی است تا موکب‌ها حتماً مسقف و مجهز به کولر و دیگر تجهیزات سرمایشی باشند.

 

وی درباره آماده سازی صحن حضرت زینب(س) برای ایام اربعین، اعلام کرد: صحن آماده و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و سپاه پاسداران تجهیز شده تا روزانه بین 20 تا 30 هزار زائر از خدمات اسکان و پذیرایی این صحن استفاده کنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه به مردم و موکب داران این است که به اقتضائات فصل گرما توجه کنند و برای جلوگیری از گرمازدگی افراد دارای بیماری زمینه‌ای، بچه های کوچک و افراد مسن که بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند به زیارت از دور اربعین اکتفا کنند.

کد خبر 1205333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha