امام جماعت نقش اول را در موفقیت مسجد دارد/حضور نامنظم امام به مسجد ضربه می‌زند

آیت‌الله طه‌محمدی با بیان اینکه موفقیت مسجد بیش از هر چیز مرهون امام‌جماعت راتبِ ثابت است، گفت: بسیاری از آسیب‌هایی که مساجد دیده‌اند ناشی از حضور نامنظم امام جماعت است.

آیت الله «غیاث‌الدین طه‌‌محمدی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد مرکز ترویج دین و اداره حکومت از زمان پیامبر(ص) بوده است، اظهار کرد: امام خمینی (ره) نیز در امتداد حرکت نبوی(ص) مسجد را مرکز قرار دادند و مقام معظم رهبری نیز در این باره تاکیدات بسیار دارند.

 

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری افزود: زمانی که امام جمعه بودم جلسات ثابتی با ائمه جماعات مساجد داشتم و همیشه تاکیدم بر این بود مسجدی می تواند موفق باشد که امام جماعت راتبِ ثابت داشته باشد و وجود امام جماعت نائب فقط به این شرط قابل پذیرش است که امام جماعت راتب در سفر باشد یا کار بسیار ضروری داشته باشد. در واقع نمی توان پذیرفت که امام جماعت راتب، یک یا دو نائب و چندین شغل نیز داشته باشد و هر وقت فرصت داشت به مسجد برود.

 

وی اضافه کرد: ما متوجه مشکلات اقتصادی مردم از جمله امامان جماعات مساجد هستیم ولی همانطور که یک کارمند با وجود این مشکلات موظف است مرتب در محل کارش حاضر شود، یک روحانی نیز باید مرتب و منظم در مسجد حاضر شود. بسیاری از آسیب هایی که مساجد دیده اند از همین موضوع یعنی حضور نامنظم امام جماعت در مسجد است.

 

آیت الله طه‌‌‌محمدی گفت: جوان گرایی در مدیریت مسجد یک اصل مهم است ولی این موضوع نباید موجب کنار گذاشتن روحانیون باسابقه و پیشکسوت شود. هر امام راتبی حداکثر باید یک نائب داشته باشد که بهتر است این نائب، روحانی‌ای جوان باشد که نقش مشاور و امین امام راتب را عهده دار است.

 

وی تاکید کرد: این مسئله در برخی از مساجد رعایت نمی شود و حتی بعضاً نمازگزاران گلایه می کنند که امام جماعت مسجدشان دائم تغییر می کند. شخصاً مدتی است در مسجد حضور ندارم اما بهتر و درست‌تر این است که وقتی فردی سابقه فعالیت تبلیغی و فرهنگی طولانی مدت دارد و تجارب بسیار کسب کرده است این تجارب باارزش را از طریق مسجد در اختیار مردم قرار دهد.

 

وی ابراز کرد: الحمدالله هنوز جایگاه امام جماعت در مسجد بسیار مهم است و مردم برای امورات مختلف به ائمه جماعات مراجعه می کنند بنابراین ما باید از این مهم برای بالا بردن جایگاه و اعتبار مساجد استفاده حداکثری کنیم.

 

آیت الله طه‌محمدی در پایان با بیان اینکه مردم اعتماد بالایی به روحانیت دارند، خاطرنشان کرد: ارگان ها باید از ائمه جماعات حمایت کنند به طوری که در اموری که می شود و امکانش است، صدور برخی مجوزها و انجام برخی از امور مردم را مشروط به تایید امام جماعت کنند. البته در این زمینه نیز نباید سخت گیری صورت گیرد بلکه یک امام جماعت در اسرع وقت کار مردم را راه بیندازد.

کد خبر 1205412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha