بیان دغدغه‌هایی از جنس رسانه در کردستان/بزرگداشت روزی به نام خبرنگار

روز خبرنگار در مراسمی با حضور مسئولان استان کردستان و فعالان عرصه رسانه در کردستان گرامی داشته شد و خبرنگاران در این مراسم دغدغه‌های حوزه رسانه را مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، کمی دیرتر از هر سال اما متفاوت‌تر از سنوات قبل مراسم روز خبرنگار ظهر دوشنبه 24 مرداد ماه در استانداری کردستان برگزار شد.

 

 

مراسمی که جای خالی چند همکار با اخلاق و فعال در میان اصحاب رسانه دیده می‌شد، گلاویژ مرادی، باسط شیخ احمدی و منصور ساعدی که چندماهی است دار فانی را وداع گفتند و در مراسم روز حبرنگار امسال جای خالی‌شان به شدت احساس می‌شد.

 

امروز برای اولین بار این مسئولان بودند که در سالن حاضر شدند و منتظر ورود خبرنگاران بودند، آغاز مراسم روز خبرنگار بر خلاف هر سال با پخش کلیپی از این سه همکار آسمانی برگزار شد و مسئولان حاضر در جمع از خانواده‌های آنها با اهدای لوح و هدایایی تقدیر کردند.

 

 

لحظه‌های پخش کلیپ از تصاویر سه همکار آسمانی‌مان لحظاتی غم‌انگیز را به تصویر گذاشت، داغ نبودن همکارانی که تا همین چند ماه پیش از رفتن به سرای ابدی قلم بر کاغذ می‌کشیدند و از رسالت‌شان به هیچ وجه غافل نبودند.

 

 

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه کردستان در این مراسم اظهار کرد: خبرنگار متعهد باید صداقت را در انعکاس رویداد ملاک قرار دهند و علاوه بر وقایع‌نگاری، واقعیت‌نگار باشند.

 

وی بیان کرد: حوادث و رویدادهای مختلفی اعم از طبیعی و غیرطبیعی در هر کشوری اتفاق می‌افتد حال در ایران به دلیل پایین بودن شاخص‌های استاندارد در بخش‌های متفاوت، آسیب برخی اتفاقات هم چون سیل بیشتر است و رسانه‌ها باید در راستای بهبود این موارد فعالیت کنند.

 

 

حجت‌الاسلام پورذهبی مرز امیدواری و نگرانی‌های عاقلانه را نیز در انعکاس رویدادها توسط اصحاب رسانه مهم خواند و افزود: حق‌جویی و حق‌طلبی نیز از ویژگی کار خبرنگاری است.

 

 

نماینده ولی فقیه کردستان تصریح کرد: انتقاد دلسوزانه و مشخص بودن مرز بین نقد با تخریب، توجه به نیازها و مشکلات مردم، بیان جذابیت‌ها، ارائه محتوای مناسب و فکری به مردم و داشتن مهارت از دیگر ویژگی‌های خبرنگاران است که باید مورد توجه اصحاب رسانه قرار گیرد.

 

 

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: در فضای رسانه‌ای با کارزار روایت‌ها طرفیم و گاهی فضایی ایجاد می‌شود که برداشت‌های شخصی را در فضای مجازی منعکس می‌کنند.

 

وی امیدآفرینی را لازمه کار رسانه‌ها خواند و گفت: اگر ضعف و نقصی نیز در فعالیت‌ مدیران وجود دارد، منصفانه اطلاع‌رسانی شود چرا که نقد منصفانه زمینه‌ساز امیدآفرینی بین مردم خواهد بود.

 

 

زارعی‌کوشا با اعلام اینکه توسعه‌ای که منجر به رشد شاخص‌های مختلف در استان شود، نیازمند کار و فعالیت و زمان زیاد است، افزود: پروژه‌های مانده بر زمین زیاد است و باید برای تکمیل آن تلاش شود تا تکمیل شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه از فضاها و ظرفیت‌های در اختیار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی استان برای استقرار رسانه‌ها استفاده شود، گفت: مسکن خبرنگاران از دیگر مواردی است که آن را در قالب طرح نهضت ملی مسکن دنبال می‌کنیم.

 

 

استاندار کردستان اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی از هیچ رسانه‌ای شکایت قضایی نخواهند کرد و این مهم در قالب دستور اداری به همه ادارات ابلاغ می‌شود.

 

 

شیروان یاری رئیس خانه مطبوعات کردستان نیز در ابتدای این مراسم با قدردانی از مسئولان استان اظهار کرد: پاسداشت قلم اصحاب رسانه یک تکلیف است و قامت قلم اصحاب رسانه همچون بید در مقابل جامعه مخاطب متواضع بمانید.

 

روناک کنعانیان از فعالان حوزه رسانه کردستان با اشاره به اینکه بیمه بعنوان یکی از مشکلات خبرنگاران مطرح است، افزود: در سنوات گذشته قرار شد نشریات محلی خبرنگاران خود را بیمه کنند اما مسئولان نشریات به این موضوع عمل نکرده‌اند.

 

 

وی افزود: خبرنگاری جزو مشاغل سخت است، اصحاب رسانه کردستان بعد از سالها فعالیت هنوز با مشکل بیمه مواجهند.

 

کنعانیان اضافه کرد: نیاز است مکانی به دفاتر روزنامه و نشریات محلی اختصاص یابد یا از مکان‌های در اختیار میراث فرهنگی برای فعالیت رسانه‌ها استفاده شود.

 

 

این خبرنگار کردستانی عنوان کرد: خبرنگاران در پست‌های مشاورین رسانه‌ای مدیران اداری و همکار روابط عمومی‌ها فعالیت می‌کنند اما متاسفانه بدون قرارداد و یا سابقه فعالیت وادار به فعالیت هستند.

 

 

وی عدم صدور کارت صندوق هنر برای برخی از اصحاب رسانه استان کردستان را از دیگر دغدغه‌های خبرنگاران استان خواند و خواستار پیگیری رفع این مشکل توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شد.

 

 

سیدبهاء‌الدین حسینی صاحب امتیاز نشریه محلی ئالا نیز در این مراسم اظهار کرد: مسئولان باید مراقب خبرنگاران باشند چرا که اصحاب رسانه چشم، گوش و زبان مردم هستند و جایگاه ارزشمندی میان مردم و جامعه دارند.

 

هوشیار بابایی از دیگر فعالان حوزه رسانه کردستان با اشاره به کاهش کیفی و کمی تعداد صفحات نشریات و تیراژ رسانه‌ها اضافه کرد: نیاز است رسانه‌ها مورد حمایت قرار گیرند.

 

 

وی راه‌اندازی مجتمع رسانه‌ای برای رسانه‌های استان را خواستار شد و گفت: وجود مجتمع رسانه‌ای می‌تواند به بسیاری از مشکلات حوزه رسانه سامان دهد.

 

بابایی یادآور شد: جشنواره مطبوعات کُردی در استان نقطه قوتی برای رویدادهای فرهنگی در استان است و امیدواریم شاهد برگزاری این جشنواره در استان فرهنگی کردستان باشیم.

 

 

حامد نظر ویسی رئیس انجمن ورزشی نویسان کردستان نیز در این مراسم اضافه کرد: چالش ورزشی نویسان استان این است که مدیران استان در حوزه ورزش نقدپذیر نیستند.

 

 

وی با تاکید بر تقویت گردشگری ورزشی اضافه کرد: گردشگری ورزشی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد چرا که می‌تواند منبع درآمد باشد.

 

 

یاسین شریعتی نیز از دیگر فعالان رسانه‌ای استان کردستان افزود: رسانه محلی برای تعامل آرای سیاستگذاران دارد که در توسعه نقش ایفا می‌کند.

 

 

وی اعلام کرد: شهر خلاق موسیقی باید همسو با تولید محتوا بوده و بستری برای تولید محتوای رسانه‌ها باشد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1205855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha