بازگشت رزمندگان به میهن اسلامی حقانیت ما در نبرد با  دشمن بعثی بود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان گفت: ، بازگشت آزادگان سرافراز، خود یک نوع نماد خودباوری و استواری و به ثمر نشستن سالها تلاش و مجاهدت و ثبات قدم و مقاومت در آن مسیری است که میل به آرمان های انقلاب و حقانیت ما در نبرد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، «محمد ناظری» در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی بیان داشت:  در سال 1369 شاهد حضور اولین گروه از آزادگان سرافرازی بودیم که بعد از سالها اسارت در زندان های رژیم بعثی عراق قدم به خاک میهن اسلامی گذاشتند.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان ادامه داد: صلابت، ایثار و رشادت آزادگان چه در دوران دفاع مقدس که حضرت آقا از آنان به عنوان نیروهای کارآزموده اسم می برند و چه در سالهایی که در بند اسارت بودند، برگ زرین دیگری در تاریخ ایثارگری و عظمت ایثارگران این مرز و بوم شد.

 

ناظری تصریح کرد: اگر به خوبی بیندیشیم این آزادگان با تاسی از بزرگ پاسدار جهان اسلام امام حسین علیه السلام( نماد حریت و آزادگی در تاریخ پرشکوه اسلام) بار دیگر توانستند آزادی و شرافت را برای کشورمان به  ارمغان بیاورند.

 

وی افزود: 26 مرداد؛ روز باشکوه بازگشت پر از مهر و صلابت آزادگان بر سیره ایثار و ایثارگری که بر بستر فرهنگ غنی  ایثار و شهادت نقش بسته است.

 

 مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان یادآور شد: افتخار کنیم و افتخار می کنیم که  استواری تاریخ با عظمت  و سرنوشت انقلاب  را مدیون از خود گذشتگی  عزتمندانه ایثارگران عزیز و فرهنگ بالنده جهاد و شهادت هستیم.

 

ناظری گقت: وقتی این رویداد اصلی را مورد بررسی قرار می دهیم،  بازگشت آزادگان سرافراز،  خود یک نوع نماد خودباوری  و استواری و به ثمر نشستن سالها تلاش و مجاهدت و ثبات قدم و مقاومت در آن مسیری است که میل به آرمان های انقلاب و حقانیت ما در نبرد با  دشمن بعثی بود.

 

وی افزود: به رغم اینکه سالیان سال از  بازگشت رزمندگان به میهن اسلامی می گذرد اما هنوز گام مردم انقلابی ما از حلاوت این رخداد شیرین است.

 

 مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ما از همه آزادگان عزیز و خانواده های گرانقدر آنها به عنوان متولی ایثار و شهادت در استان قدردانی خواهیم کرد، افزود: رهبری در تمجید از آزادگان، از آزادگان به عنوان الماس های درخشان نام می برند، در جایی رهبر، آزادگان را بهترین  سربازان انقلاب در شرایط سخت و دشوار نام می برند.

 

ناظری با بیان اینکه از 43 هزار و 409 آزاده سراسر کشور در دوران دفاع مقدس،514 نفر آزاده به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد، گفت:  302 نفر از زاهدان، 105 نفر از زابل، 36 نفر از ایرانشهر، 24 نفر از سراوان، 13 نفر از زهک، 10 نفر از خاش، 7 نفر از هیرمند، 7 نفر از چابهار، 5 نفر از نیک شهر و 4 نفر از نیمروز و یک نفر  از دلگان، آزاده تقدیم انقلاب داده اند.

 

 این مقام مسئول  به کمترین و بیشترین مدت اسارت آزادگان استان اشاره کرد و گفت: آقای جهانگیر آریانا 3 هزار و 591 روز(نزدیک به 10سال) و آقای شاهوزهی با271 روز بیشترین و کمترین مدت اسارت را داشته اند.

 

وی به فعال شدن ستاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان خبر داد و افزود: با هماهنگی به عمل آمده با نماینده ولی فقیه، استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی و فرماندهای نیروی های مسلح در استان به مدت یک هفته برای آزادگان برنامه خواهیم داشت.

 

 مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان یادآور شد: آزادگان جدی ترین و سخت ترین شکنجه ها را تحمل کردند اما هیچ  کدام از آزادگان از مواضع خودشان کوتاه نیامدند و تن به ذلت ندادند و همیشه  شعار هیهات منا الذله با تاسی از آقا امام حسین علیه السلام بر زبانشان جاری بود.

 

محمد ناظری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان گفت: به مناسبت ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی ۲۲ عنوان کل و ۱۱۶ برنامه اجرایی تدارک دیده ایم که از روز شنبه ۲۲ مردادماه آغاز شده و تا جمعه ۲۸ مردادماه ادامه خواهد داشت.

 

ناظری اظهار داشت: روز شنبه ۲۲ مرداد اولین جلسه ستاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در راستای پردازش به تصمیم گیری در مورد چگونگی تقدیر و تکریم آزادگان برگزار شد و در کلیه فرمانداری ها نیز به تناسب این موضوع ۱۴ جلسه اجرا و تصمیمات لازم گرفته شد.

 

وی افزود: یکشنبه ۲۳ مرداد کارگروه تجلیل از آزادگان سرافراز مجددا با حضور نمایندگان نیروهای مسلح و جهاد کشاورزی که این عزیزان ارکان اصلی تشکیل دهنده رزمندگان اسلام در جبهه های نبرد بودند، برگزار شد و مجددا مصوبات ستاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مرور و در خصوص چگونگی اجرای برنامه ها، تفاهم حاصل شد.

 

این مقام مسئول بیان داشت:  دوشنبه ۲۴ مرداد، فضاسازی محیطی در سطح استان و شهرستان آغاز شد و همه ادارات و نهادها موظف شدند که در راستای گرامیداشت ۲۶ مرداد، سالروز بازگشت آزادگان عزیز، فضاسازی تبلیغی، فرهنگی و محیطی داشته باشند.

 

وی ادامه داد: همچنین جلساتی با ستاد سیاستگذاری نماز جمعه هماهنگ کردیم و از آن طریق به همه ائمه جمعه شیعه و سنی در سطح استان ابلاغ شد که بخشی از خطبه های خود در روز جمعه آینده را به بحث ایثارگران اختصاص بدهند. و سخنران نیز برای روز جمعه مشخص شد که در برخی شهرستان ها از بین خود آزادگانی که فرماندهان زمان جنگ بوده اند، انتخاب شد تا در روز جمعه به گونه ای آن رشادت ها را برای مردم و نسل جوان ما تبیین و تشریح نمایند.

 

ناظری تصریح کرد: هماهنگی خوبی با صدا و سیمای مرکز استان داشتیم در جهت معرفی آزادگان عزیز و خانواده های ایشان و استفاده از فرمایشات و خاطرات این عزیزان در برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی که در شبکه استانی تولید می شود.

 

وی افزود: اردوی یکروزه آزادگان در شهرستان خاش دوشنبه ۲۴ مرداد در منطقه دره گل تفتان با همکاری مسئولین خاش و تفتان همراه با برنامه های متنوع و تجلیل از آزادگان برگزار شد.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: امسال با استقرار دولت انقلابی و بسیجی، معاون رئیس جمهور از ۱۰ روز قبل ابلاغیه ای را تهیه و تدوین کرده و به سراسر کشور ابلاغ کرد و تمام استانداران و مدیران دستگاه ها موظف شدند که از آزادگان در تمامی ادارات و دستگاه های اجرایی تجلیل شود و در استان ما هم این ابلاغیه مجددا از طریق استانداری و بنیاد شهید پیگیری شد.

 

وی با اشاره به اینکه آزادگان استان ما ۵۱۴ نفر هستند که از این آمار تقریبا ۸۰ نفر در اثر جراحات جسمی و تالمات روحی و روانی در این چند ساله دارفانی را وداع گفتند، اظهار داشت: پیامکی به عنوان تبریک سالروز بازگشت آزادگان به میهن به تمام آزادگان و خانواده های آزادگان متوفی ارسال شد.

 

ناظری ادامه داد: سه شنبه ۲۵ مرداد طرح "سپاس" اجرا می شود که طی آن بنیاد شهید با کمک دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها، ائمه جمعه و مسئولین از خانواده های محترم ایثارگران در مناسبت های مختلف سرکشی به عمل می آورند. این طرح از روز سه شنبه و چهارشنبه ۲۵ و ۲۶ مرداد در بسیاری از شهرستان ها انجام خواهد شد.

 

وی با اشاره به آغاز برنامه اهدای خون توسط آزادگان در سراسر استان از روز سه شنبه ۲۵ مرداد، بیان کرد: مستند آزادگان، تیزر و برنامه های تولیدی که کار مشترک صدا و سیمای استانی و استدیو ایثار بنیاد شهید استان است در برنامه های تلویزیونی در این ایام پخش خواهد شد.

 

این مقام مسئول گفت: چهارشنبه ۲۶ مرداد، روز اصلی تجلیل از آزادگان، مراسم محوری گردهمایی بزرگ آزادگان در مراکز شهرستان ها برگزار می شود و در زاهدان این مراسم با عنوان "آزادگان، بچه های حاج قاسم، سردار پرافتخار" در سالن تالار جهاد کشاورزی ساعت ۱۰:۳۰ با حضور مسئولین استان و آزادگان برگزار می شود.

 

وی با اشاره به سخنرانی آزادگان در ادارات کل در ظهر روز ۲۶ مرداد افزود: پنجشنبه  ۲۷ مرداد مراسم قرائت زیارت عاشورا در محل ستاد بنیاد شهید استان، با هدف گرامیداشت شهدای غریبی که در اسارت به شهادت رسیدند برگزار خواهد شد و طی آن از آزادگانی که وابسته به هیچ ارگان و اداره ای نیستند تجلیل می شود.

 

ناظری یادآور شد: عصر پنجشنبه، مزار متوفیان جامعه آزادگان در محل مزار شهدای سراسر استان غبارروبی و عطرافشانی خواهد شد و جمعه ۲۸ مرداد نیز حضور آزادگان در نماز جمعه و سخنرانی تعدادی از آزادگان در برخی شهرستان ها را خواهیم داشت.

کد خبر 1206213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha