اجرای «طرح پویش» ویژه اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان در کاشان

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان از اجرای «طرح پویش» ویژه اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان این دانشگاه خبر داد.

حسین خوشدل مفرد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در حاشیه نشست هم اندیشی با مشاوران تحصیلی مدارس کاشان و آران و بیدگل گفت: تربیت نسل جوان در دانشگاه‌های کشور پیش تر دانش‌محور بوده، نه جامعه‌محور، در حالی که تربیت باید تقاضا محور و با توجه به نیاز جامعه و صنعت انجام می‌شد.

 

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با اشاره به حدیثی نبوی که دوران تربیت فرزندان را به سه مقطع هفت ساله تقسیم کرده است، گفت: براساس این تقسیم‌بندی؛ در هفت سال اول خانواده نقش محوری دارد، هفت سال دوم مربوط به دوران آموزش و هفت سال سوم مربوط به دوران وزارت جوان است و در این دوره است که جوان باید در معیت پدر یا مربی خود - که اکنون نقش آن را سازمان برعهده دارد - وارد اجتماع شود.

 

خوشدل مفرد ادامه داد: در واقع همراهی و معیت جوان، با نشستن سرکلاس اتفاق نمی‌افتد. در نهاد دانشگاه که برآمده از مدرنیته بود، سازمان جای مربی را گرفت، اما در کشور ما این سازمان وظیفه تربیت را انجام نمی‌دهد و جوان را آماده ورود به اجتماع نمی‌کند، چرا که تربیت‌ها، کلاس‌محور است و این ضعفی است که نظام آموزش عالی ما با آن مواجه است. البته این موضوع در مدارس با راه‌اندازی رشته‌های کارودانش تا حدودی حل شده، اما آموزش عالی زیر بار آن نرفت. 

 

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان به اجرای «طرح پویش» در این دانشگاه، تصریح کرد: با اجرای این طرح، به دنبال تربیت مهارتی و تربیت اجتماعی دانشجویان هستیم، چرا که معتقدیم دوره تربیت تا سن ۲۱ سالگی است و دانشجو تا این سن باید آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای ورود به اجتماع و صنعت را کسب کند. از دانشجویی که ۱۲ سال در مدرسه و ۸ سال در دانشگاه پشت میز نشسته، نمی‌توان انتظار داشت به یکباره وارد محیط سخت کار و اجتماع شود.

 

حسین خوشدل مفرد گفت: نکته مهم درباره طرح پویش این است که دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد با اجرای این طرح و توجه به همه نظام‌های تربیتی، جوان را از ۱۸ سالگی به محیط کار متصل کند. 

 

وی با تأکید بر اینکه جوان تنها با داشتن دانش تخصصی نمی‌تواند کارآمدی لازم را داشته باشد، گفت: جوان با دانش تخصصی صِرف، زمانی که وارد اجتماع می‌شود، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهد و به تبع آن، امید او نیز از بین می‌رود و چنین جوانی نمی‌تواند آینده خوبی در پیش داشته باشد.طرح پویش اشتغال قرار است رسالت دانشگاه را که همان بخشیدن اعتمادبه‌نفس و امید به جوانان است را زنده کند.


معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با اشاره به قابلیت های ارزنده منابع انسانی و امکانات سخت افزاری و عملکرد ۳۸ ساله این دانشگاه گفت: هدف دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، معرفی پتانسیل ها برای اختیار انتخاب مطلوب داوطلبان تحصیل در دانشگاه است.

کد خبر 1206391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha