فرهنگ های تعاملی باید از دانشگاه شروع شود

مقیمی با بیان اینکه در نظر داریم سالانه دو هزار دانشجوی خارجی جذب کنیم، گفت: علاوه بر علم و زبان فارسی باید دین و فرهنگ هم به این دانشجویان آموزش داده شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر مقیمی امروز شنبه 29 مرداد در نشست خبری با اهالی رسانه که در تالار شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در حال حاضر 200 دانشجو و اساتید ما مشغول فعالیت های عمرانی در سردشت هستند که بنده نیز هفته آینده به آنها می پیوندم. تلاش می کنیم که دانشگاه ایفای نقشی در خدمت رسانی به مردم داشته باشد و به دولت نیز در حل مسایل و مشکلات کمک کند.

 

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه قراردادی با وزارت کار و همچنین سازمان فنی و حرفه ای منعقد کرده ایم، عنوان کرد: منطقه ای در اشتهارد در اختیار آموزش فنی و حرفه ای است که استفاده چندانی از آن نمی شود. این منطقه حدود پنج دقیقه با دو شهرک صنعتی بزرگ فاصله دارد. تفاهم نامه کردیم که از مهر ماه دانشجویان را به صورت کمپین های مهارتی در آن منطقه مستقر کنیم که با شهرک های صنعتی ارتباط داشته باشند و مهارت های کارآفرینانه آنها را تقویت شود.

 

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم دانشجویان را با حل مسایل جامعه آشنا کنیم، افزود: تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران را با این هدف ایجاد کردیم. این تلویزیون اینترنتی رسانه ای است که متعلق به همه مردم ایران و دانشگاهیان است و همه باید در این رسانه مسایل و مشکلات جامعه را مطرح کنند ولو مخالف تصمیمات بنده و همکارانم باشد. من و همکارانم باید پاسخگو باشیم و دلایل خود را از طریق این رسانه در اختیار مردم قرار دهیم. اگر تعامل در دانشگاه صورت نگیرد، نمی توان انتظار داشت که در بخش های سیاسی و اجتماعی جامعه شاهد تعامل باشیم. فرهنگ های تعاملی باید از دانشگاه شروع شود. یکی از علت هایی که باعث کمبود تحول در عرصه های اجتماعی و سیاسی شده است، این است که فرهنگ های تعاملی شکل نگرفته است.

 

دکتر مقیمی در مورد جذب دانشجویان از خارج کشور در دانشگاه تهران تصریح کرد: 868 دانشجوی خارجی داریم که عمدتا افغانستانی و عراقی هستند. این تعداد در مقایسه با ظرفیت دانشگاه خیلی کم است. یکی از برنامه هایی که ما در حوزه بین الملل دنبال می کنیم این است که بتوانیم سالانه دو هزار دانشجو جذب کنیم. یکی از فرصت های ما در این زمینه کشور عراق است. هدف ما این است که در بحث ورودی موسسه دهخدا باشد.

 

رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: موسسه دهخدا در طول شش سال نزدیک دو هزار و 400 نفر را آموزش زبان فارسی داده است که این قابل قبول نیست و این تعداد باید افزایش یابد. مدخل ورودی دانشجوی خارجی باید موسسه دهخدا باشد. ما نه تنها باید علم و زبان فارسی را به دانشجویان خارجی آموزش دهیم بلکه باید به آنها فرهنگ و دین را آموزش دهیم و آنها را با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی نیز آشنا کنیم. یکی از ضعف های ما در جذب دانشجویان خارجی این است که اساتید در این زمینه نقش ندارند. امیدواریم سهم دانشگاه تهران در جذب دانشجوی خارجی به جند برابر برسد، بتوانیم دانشجویان بیشتری از خارج از کشور جذب کنیم و به هدف خود که جذب دو هزار دانشجو در سال است، برسیم.

 

وی در مورد بحث نگهداشت نخبگان یادآور شد: چرخش نخبگان در همه دنیا مرسوم است اما باید به همان نسبت هم ورودی داشته باشیم. هدف ما این است که نخبگان ما حفظ شود و حتی مهاجرت معکوس را شکل دهیم. ما در این زمینه تحقیق و بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که نخبگان دو مبحث مهم دارند اول اینکه باید منافع و امکانات لازم را برای آنها فراهم کنیم، مسئله دیگر حفظ شان، منزلت و احترام آنهاست، در این راستا در باشگاه طلایه داران علم اقداماتی انجام دادیم. علاوه بر این جذب نخبگان به عنوان اساتید و اعضای هیئت علمی در دستور کار ما است. در مباحث شبکه سازی در حال اقداماتی هستیم.

 

رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ارتباط خوبی با شهرداری برقرار کنیم، گفت: خوشبختانه رویکرد آقای زاکانی مثبت است. هدف ایشان توسعه علم و فناوری است. در زمینه طرح توسعه همکاری های خوبی با آقای زاکانی داشتیم. برای بهره برداری از دارایی های دانشگاه تهران باید امکاناتی ایجاد شود که دکتر زاکانی مساعدت کرد که زمین های دانشگاه که از حالت کاربری خارج شده بود را به دانشگاه برگردانند. دنبال این هستیم که فضای رفاهی مناسب برای اساتید و دانشجویان در تهران و مشهد فراهم کنیم. یکی از اهداف ما فراهم کردن هشت هزار واحد مسکونی برای اساتید و کارکنان دانشگاه است تا این عزیزان دیگر دغدغه ای در مورد مسکن نداشته باشند. برای دانشجویان متاهل نیز خوابگاه های متاهلی در نظر گرفتیم. در نظر داریم هزار واحد خوابگاه متاهلی برای دانشجویان متاهل فراهم کنیم تا دغدغه آنها در مورد مسکن رفع شود.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه جایی برای حزب بازی نیست، افزود: استادی که بخواهد این کار را کند، باید در محیط خارج از دانشگاه اقدام کند، علم بی طرف نیست. اساتید نسبت به مسایل جامعه باید حساسیت داشته باشند و این با سیاسی کاری و حزب بازی متفاوت است. تلاش ما در دانشگاه تهران این است که فارغ از دسته بندی های گروهی و حزبی فعالیت کنیم. ما در چهارچوب های حاکمیت داریم حرکت کنیم، در همه دنیا هم همین طور است، هیچ دانشگاهی در مقابل حاکمیت اش نمی ایستد البته که انتقاد مسئله ای دیگر است. من رییس دانشگاه تهران حتما باید مورد انتقاد واقع شود. نباید منفعت خود را محور قرار دهیم باید روحیه انتقادپذیری داشته باشیم و تحمل خود را افزایش دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران باید نقش اساسی در محوریت کار، جهت دهی آموزش عالی و حل مسئله داشته باشد. سهم کل بودجه آموزش عالی دو و نیم درصد است که کم است که باید بین دو هزار و 500 دانشگاه تخصیص شود. عمده این مبلغ صرف دادن حقوق می شود.

کد خبر 1207202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha