مسجد الاقصی به عنوان قلب تمدن اسلامی در سرزمین فلسطین شناخته می شود/ مسجد به عنوان پایگاه اصلی حرکت های دینی و اسلامی است

حجت الاسلام قریشی گفت: مسجد الاقصی به عنوان قلب تمدن اسلامی در سرزمین فلسطین شناخته می شود و از بین رفتن آن برای صهیونیست ها بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه، 30 مرداد برابر با 21 آگوست، در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است و هفته جاری هم هفته مساجد است. باید تقویت جایگاه و پایگاه اجتماعی مساجد مدنظر قرار گیرد چرا که با تحقق این مهم شاهد تعالی جامعه خواهیم بود، به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه گفتگویی ترتیب داده است که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.

شبستان؛ علت نام‌گذاری 30 مرداد به‌عنوان روز جهانی مسجد چیست؟

در 30 مرداد سال 1348 رژیم منحوس صهیونیستی در تقابل با اسلام و مسلمانان مسجد الاقصی را به آتش کشید و این اقدام به خاطر اهمیت بسیار والای مسجد الاقصی در میان مسلمانان بوده است.

شبستان؛ اهمیت مسجدالاقصی را در آیات و روایات بیان کنید؟

مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمین از دیدگاه آیات و روایات مسجدی بسیار مهم است. در ماجرای معراج خداوند در قرآن از آن یاد کرده است سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

در منابع دینی آمده است که در شب معراج خداوند پیامبر را از مسجد الحرام به مسجد الاقصی آورده و از آنجا به معراج برد و در واقع معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه از آنجا آغاز شده است.

در روایات اسلامی نیز مسجد الاقصی همسنگ مسجد الحرام و مسجد النبی آمده است و این از اهمیت والای مسجالاقصی خبر می دهد.


شبستان؛ هدف رژیم صهیونیستی از گسترش تهدیدات علیه مسجدالاقصی چیست؟ وظیفه جهان اسلام در صیانت از مسجدالاقصی را بیان فرمایید؟ آیا انفعال در این موضوع می‌تواند عقوبت الهی را در پی داشته باشد؟

همانطوری که در سوالات قبلی اشاره شد اهمیت بسیار زیاد این مسجد باعث شد تا رژیم صهیونیستی این جنایت را مرتکب شود. یک حرکت خزنده ای از سوی صهیونیست ها از همان ابتدای اشغال فلسطین آغاز شده است و آن پاک سازی فلسطین از تمامی مظاهر تمدن اسلامی است. مسجد الاقصی به عنوان قلب تمدن اسلامی در سرزمین فلسطین شناخته می شود و از بین رفتن آن برای صهیونیست ها بسیار مهم است.

وظیفه تمامی مسلمانان این است که به حفظ این مسجد در مقابل فتنه آخرالزمانی صهیونیست ها بایستند. حرکت های زیادی در تقابل با این جنایت آغاز شد از جمله کنفرانس اسلامی در مهر ماه 1348 یعنی تقریبا یک ماه بعد از آتش سوزی . اما به روایت تاریخ آن تاثیرگذاری را که باید شاهد آن می بودیم شاهد نیستیم. مثلا غربی ها اصرار داشتند این کنفرانس با عنوان کشورهای اسلامی نه اتحادیه عربی تشکیل شود چرا که نفوذ جمال عبدالناصر در میان کشورهای عربی ترس صهیونیست ها را بر می انگیخت. در قطعنامه آن هم از این جنایت ن تاثیرگذاری ای که انتظار می رفت از این حرکت ها شاهد نیستیم. یاد نشده و تنها به اتحاد کشورهای اسلامی تاکید شده بود.

شاید بتوان گفت تنها اثر ارزشمند آن کنفرانس نامگذاری آن روز به عنوان روز جهانی مسجد است.

شبستان؛  تناسب روز جهانی مسجد با سالروز بسیج مساجد و محلات چیست؟

به خاطر اینکه مسجد به عنوان پایگاه اصلی حرکت های دینی و اسلامی شناخته می شود و درخت تنومند و ارزشمند بسیج هم ریشه در مسجد دارد؛ روز جهانی مسجد را به عنوان روز بسیج مساجد و محلات هم نامیده اند.
 

شبستان؛ ضرورت وجود بسیج در مساجد و اماکن متبرکه چیست؟

بسیج یک حرکت بسیار ضروری و ارزشمند در جهت حفظ و تعالی ارزش های اسلامی می باشد اما این درخت نمی تواند رشد کند مگر در محملی که توانایی تناور ساختن آن را داشته باشد که آن محمل جایی نیست مگر مسجد.

شبستان؛ آيا فعالیت چند نهاد فرهنگی در مسجد مثل سازمان تبلیغات، کانون های فرهنگی، هیئت های مذهبی و بسیج موازی کاری نیست؟چه توضیحی دارید؟

در این مورد چالش هایی وجود دارد که در نگاه اول موازی کاری دیده می شود هرچند با توجه به اساس نامه های سازمان های مختلف نسبت به مساجد موازی کاری دیده نمی شود با این وجود باید تلاش کرد تا هماهنگی ها در میان این سازمان ها افزایش پیدا کند  که مرکز امور مساجد برای این مهم به وجود آمده است.

 

گفتگو: فاطمه صمدزاده

کد خبر 1207471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha