کاهش آمار سرقت‌های خشن در دزفول نسبت به سال گذشته

آماده از کاهش آمار سرقت‌های خشن در دزفول نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با انتشار دهندگان کلیپ های مجرمانه در فضای مجازی برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از دزفول، «مهدی آماده» امروز (یکشنبه ۳۰ مرداد) در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه که در محل دادسرای دزفول برگزار شد اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در دستگاه قضایی شهرستان طی مدت اخیر پیگیری برای رفع مشکل معارض جاده های مواصلاتی شهرستان بوده که خوشبختانه با همکاری اداره راه و شهرسازی جاده بن جعفر و جاده شوشتر رفع تصرف شدند ضمن اینکه در خصوص جاده آوج به میانرود نیز جلساتی برگزار شده که اثرگذار بوده است.

 

دادستان عمومی و انقلاب دزفول افزود: در خصوص جاده آوج به میانرود به منظور پیشگیری از ترک فعل مدیران با ادارات دخیل در این پروژه جلساتی برگزار و ضرب العجل لازم نیز به آنها داده شده است.

 

وی با اشاره به ورود دادستانی دزفول در موضوع فعالیت نانوایی ها و کیفیت نان از برخورد جدی با عرضه غیرقانونی مواد غذایی و خوراکی از جمله آرد در شهرستان خبر داد.

 

آماده با اشاره به پیگیری های دادستانی در زمینه کیفیت خدمات جایگاه های سوخت و بنزین و همچنین ورود بنزین یورو۴ در دزفول تصریح کرد: با کشتارهای غیرمجاز در سطح شهرستان نیز با همکاری اداره دامپزشکی برخورد قانونی شده و در ادامه نیز در صورت مشاهده هر کشتار غیرمجاز اقدامات قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

 

وی رفع تصرف از اراضی ملی از جمله ساحل رودخانه دز در خارج از محدوده شهرستان را از دیگر اقدامات دادستانی برشمرد و اضافه کرد: در زمینه روشنایی معابر در راستای پیشگیری از سرقت ها نیز ورود کرده ایم، بر این اساس به کلانتری ها اعلام شده مناطق تحت پوشش خود را بررسی و مناطق خاموش را به ما اعلام کنند که با دریافت هر گزارش مکاتبات لازم با شرکت توزیع برق شهرستان صورت می گیرد و خوشبختانه این امر در حال انجام است.

 

دادستان دزفول در خصوص فعالیت مراکز اخذ سپرده در سطح شهرستان نیز بیان کرد: اخذ سپرده از مردم بدون مجوز از بانک مرکزی کاملا ممنوع است و اخلال در نظام اقتصادی کشور محسوب می شود؛ متاسفانه هیچکدام از مراکز اخذ سپرده و صندوق های قرض الحسنه در شهرستان که در زمینه اخذ سپرده از مردم فعالیت می کنند دارای مجوز در این زمینه نیستند.

 

وی با اشاره به ورود پلیس اطلاعات امنیت در زمینه بازرسی از فعالیت مراکز اخذ سپرده در شهرستان ابراز کرد: بیش از ۲۰ مورد صندوق و مرکز در شهرستان تحت رصد و نظارت دستگاه های امنیتی هستند و هر مرکزی که اقدام به اخذ سپرده و ارائه سود به مردم کرده تذکرات لازم را دریافت کرده و در این میان برای سه مرکز به دلیل تداوم اقدام غیرقانونی خود به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور در یکی از شعبه های دادیاری دادسرا پرونده تشکیل شده است.

 

آماده با اشاره به ورود دادستانی دزفول در زمینه ترک فعل مدیران شهرستان اذعان کرد: هر کجا موردی از ترک فعل و تخلف مدیران مشاهده شده باشد ورود کرده ایم و در این زمینه تعارفی وجود ندارد لذا هر ترک فعل و جرمی رخ دهد قطعا پرونده تشکیل خواهد شد.

 

وی در خصوص مقابله با برخی فرقه های ضاله و نوظهور در این شهرستان نیز عنوان کرد: تا سال گذشته قانونی برای مقابله با این فرقه ها وجود نداشت اما از سال گذشته که این قانون تصویب شد برخوردهای قانونی خوبی با برخی از این فرقه های نوظهور در سطح شهرستان صورت گرفته و مواردی از برخورد با فرقه یمانی نیز در شهرستان انجام شده است.

 

دادستان عمومی و انقلاب دزفول خاطر نشان کرد: به طور کلی دستگاه های امنیتی شهرستان با تمام توان به مقابله با این فرقه ها پرداخته و موارد را برای تشکیل پرونده به ما ارجاع می دهند.

 

وی با بیان اینکه پس از حادثه متروپل جلسه شورای تامین در شهرستان برگزار و اسامی ساختمان های پرخطر اعلام شد ادامه داد: دادستانی دزفول در راستای حفاظت از جان مردم با جدیت در این موضوع ورود کرده و با مشاهده هر مورد از ساختمان ها و یا گودبرداری های پرخطر و غیرایمن مراتب را به شهرداری اعلام می کند.

 

آماده با ابراز مخالفت از عرضه قلیان در مکان های عمومی به ویژه بوستان ها گفت: برای برخورد و ساماندهی مغازه های عرضه قلیان و دخانیات نیز جلساتی برگزار شده است.

 

وی در خصوص پدیده سگ گردانی در سطح شهر نیز بیان کرد: تاکنون قانون و مجازاتی برای مقابله با این پدیده تعیین نشده اما راهور می تواند در صورت مشاهده سگ در خودروها اقدام به جریمه خودروها کند و یا اگر در آپارتمانی سگ نگهداری می شود مرکز بهداشت می تواند به دلیل موارد بهداشتی عنوان مجرمانه اعلام کند تا از این جنبه با افرادی که در آپارتمان ها اقدام به نگهداری از حیوان خانگی می کنند برخورد شود.

 

دادستان دزفول با تاکید بر خورداری رسانه ها و افراد از انتشار کلیپ های سرقت در فضای مجازی توضیح داد: این امر علاوه بر ایجاد فشار روانی و حس ناامنی در جامعه باعث بروز مشکلاتی در روند دستگیری متهمان می شود و همچنین به دلیل سوء استفاده شبکه های معاند برای نظام نیز هزینه بردار است. 

 

وی افزود: در مواردی مجرم با مشاهده کلیپ جرم خود در فضای مجازی خود را مخفی می کند و دستگیری وی برای دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی دشوار و زمانبر می شود؛ چندی پیش انتشار کلیپ سرقت در کوی ذوالفقار دزفول موجب هوشیاری و فرار متهم شد به طوری که پس از اقدامات اطلاعاتی بسیار زیاد و پیگیری های فراوان موفق به دستگیری وی در تهران شدیم.

 

آماده اضافه کرد: بنابراین هر فردی که اقدام به انتشار کلیپ های مجرمانه نظیر سرقت در فضای مجازی کند در صورت احراز عمدی بودن اقدام وی برای ایجاد فضایی به منظور تسهیل فرار متهم به مراجع قضایی احضار و با وی برخورد قانونی خواهد شد.

 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه فروش داروهای اعتیادآور از جمله متادون در تمام عطاری ها ممنوع است اظهار کرد: در صورت تجویز پزشک، خرید متادون به صورت قرص و شربت صرفا باید از طریق مراکز مجاز صورت بگیرد و فروش این دارو در تمام عطاری ها غیرقانونی است که در این راستا با چند عطاری برخورد قانونی صورت گرفته و قطعا بازرسی از عطاری ها و برخورد با متخلفان ادامه خواهد داشت؛ همچنین هر مغازه ای که اقدام به قاچاق دارو و فروش دارو بدون مجوز کند تحت تعقیب قضایی قرار می گیرد که در این زمینه نیز چند پرونده تشکیل شده است.

 

دادستان دزفول با اشاره به بازرسی های مکرر پلیس مبارزه با مواد مخدر و مرکز بهداشت شهرستان از عطاری ها عنوان کرد: دخالت در امور پزشکی توسط عطاری ها نیز جرم محسوب می شود و در این خصوص نیز پرونده های متعددی تشکیل شده که قطعا این برخوردها تداوم خواهد داشت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میانگین پرونده های وارده به هرشعبه دادسرای دزفول ماهیانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ پرونده است گفت: بازپرس ها نیز ماهیانه هرکدام حدود ۱۵۰ پرونده را بررسی می کنند که این امر نشان دهنده میزان بالای آمار مراجعه کنندگان در دادسرا نسبت به سایر ادارات است.

 

آماده خاطر نشان کرد: کمبود قاضی یکی از مشکلات ما در دستگاه قضا است که در حال پیگیری برای رفع این کمبود هستیم.

 

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف دستگاه قضا است تصریح کرد: متاسفانه بودجه و ابزار لازم برای اجرای طرح های مختلف در این زمینه در اختیار ما نیست به عنوان مثال اگر اعتبار باشد با چند اقدام از جمله نصب دوربین در مناطق مختلف می توان مانع از بسیاری از جرم ها همچون سرقت شد، همچنین طرح جمع آوری معتادان نیز بر عهده ما است اما ابزار لازم در این زمینه وجود ندارد لذا به دلیل نبود اعتبار پیشگیری کیفری به معنای مقابله و مجازات از جمله اقدامات اساسی ما برای پیشگیری از وقوع جرائم در شهرستان است. 

 

دادستان عمومی و انقلاب دزفول با بیان اینکه در زمینه تثبیت امنیت نیز اقدامات خوبی در حال اجرا است، یادآور شد: گشت های مختلفی با استفاده از ظرفیت بسیج و حمایت دادستانی در سطح شهرستان در حال انجام است که اثر بخشی خوبی داشته است.

 

آماده در خصوص مرخصی زندانی ها توضیح داد: مرخصی و اشتغال به کار محکومین جرائم خشن و سرقت در دستور کار دادسرای دزفول برای حفظ امنیت شهروندان قرار ندارد لکن سایر محکومین طبق قانون و آیین نامه های جاری از این نهادهای ارفاقی استفاده می کنند.

 

وی با بیان اینکه آمار جرائم خشن شهرستان دزفول نسبت به سال قبل کاهش یافته است، گفت: برخلاف اخبار و تصور عموم، آمار جرائم مسلحانه و خشن دزفول نسبت به سایر شهرستان ها نیز وضعیت بهتری دارد از سویی سرقت های خرد در تمام نقاط کشور افزایش یافته که علت آن افزایش گرانی ها و مشکلات اقتصادی و بیکاری است.

 

وی همچنین در خصوص پدیده پیاده رو خواری در برخی مناطق دزفول از جمله پیام آوران، کوی ذولفقار، فرهنگ شهر و... و اقدامات اتخاذ شده برای آزادسازی این پیاده روها، عنوان کرد: مقابله با این پدیده طی روزهای گذشته توسط شهرداری از بلوار پیام آوران آغاز شده است که ممانعت برخی افراد ساکن در منطقه موجب تعلل در اجرای دقیق طرح و اتمام آن شده است. پیاده روی بلوار پیام آوران متعلق به دولت و مردم است و ما تا اجرای کامل قانون، رفع تصرف پیاده روهای شهر را پیگیری خواهیم کرد و در این زمینه از فشار هیچ فردی باک نداریم.

 

آماده بیان کرد: ساکنان بلوار پیام آوران اقداماتی در راستای ایجاد فضای سبز کرده اند بنابراین مقرر شده که آزادسازی پیاده رو بدون قطع درختان باشد و شهرداری نیز در این خصوص اهتمام لازم را دارد.

 

وی ادامه داد: در رسانه ها اطلاع رسانی لازم در خصوص آزاد سازی پیاده روی پیام آوران انجام گرفته و به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است در این میان برخی از ساکنان اقناع شده اند و برخی مخالف هستند. ما سعی می کنیم در این زمینه تا حد امکان از قوه قاهره استفاده نکنیم اما در صورت لزوم قطعا برخورد قانونی خواهد شد چرا که این پیاده روها عمومی محسوب می شوند و حق تمام مردم هستند.

 

آماده یادآور شد: قطعا در صورت آزادسازی کامل پیاده روی پیام آوران، مزاحمت ها در این نقطه کاهش می یابد و گامی برای آزاد سازی پیاده روهای دیگر نقاط شهر خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: اگر شهرداری بتواند طرح زیباسازی مناسبی در منطقه پیام آوران اجرا کند این امر علاوه بر افزایش قیمت ملک در منطقه که به نفع ساکنان است به پایلوتی برای سایر شهرستان ها نیز تبدیل می شود بنابراین انتظار داریم شهرداری تکمیل این طرح را در اولویت قرار دهد.

 

دادستان عمومی و انقلاب دزفول یادآور شد: در حال حاضر نیز اقداماتی نظیر هرس درختان، لوله کشی از بلوار اصلی و آبرسانی به درختان توسط شهرداری انجام شده و گزارش های لازم به صورت تصویری به دادستانی ارائه می شوند، هرچند در این میان تلاش ما این است بین مردم و شهرداری اصطکاکی رخ ندهد اما قطعا تا اجرای کامل طرح تلاش و پیگیری خواهیم کرد.

 

آماده همچنین با گرامیداشت روز خبرنگار، تهیه و انتشار درست اخبار و رعایت اصل امانت داری را از وظایف اصلی خبرنگاران برشمرد و گفت: خبرنگار حلقه اتصال بین مردم و مسئولان است لذا در صورتی که این انتقال اطلاعات به درستی صورت نگیرد تبعاتی در جامعه خواهد داشت.

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول با اشاره به رسالت خبرنگاران مبنی بر روشنگری، شفاف سازی و بیان حقایق جامعه، افزود: انتظار می رود خبرنگاران در راستای رفع مشکلات جامعه انتقادات خود را به صورت سازنده مطرح کنند.

 

آماده با بیان اینکه خبرنگاران با بمباران اخبار مایوس کننده موجب ناامیدی در جامعه نشوند، تصریح کرد: رعایت اخلاق حرفه ای در عرصه رسانه یک ضرورت است در حالی که متاسفانه در برخی موارد به دلایلی همچون منافع فردی و گروهی این مهم رعایت نمی شود.

 

وی به خبرنگاران توصیه کرد از رفتارهای پوپولیستی و عوام فریبانه پرهیز کنند و افزود: اینکه عده ای جیره خوار خبرنگارنما بخواهند به واسطه حمایت یک طیف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و...به افراد و یا گروه های دیگر ضربه بزنند به هیچ عنوان پسندیده نیست.

 

دادستان عمومی و انقلاب دزفول با تاکید بر خودداری خبرنگاران از سیاه نمایی به دلیل حب و بغض های شخصی و گروهی، تاکید کرد: خبرنگاران نسبت به حفظ آبروی مردم اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

آماده با بیان اینکه قلم خبرنگاران می تواند هم سازنده و هم تخریب کننده باشد یاد آور شد: خبرنگاران در تهیه و انتشار اخبار اصل صداقت را رعایت کنند چرا که در حال حاضر یکی از آفات جامعه انتشار اخبار به دور از صداقت است.

 

وی در پایان از تلاش ها و همکاری اصحاب رسانه شهرستان با مجموعه دستگاه قضایی قدردانی کرد.

 

کد خبر 1207699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha