محله محور شدن مساجد باعث حل بسیاری از معضلات اجتماعی میشود

فرهمندپور با ضرورت محله محور شدن مساجد گفت: افزایش فعالیت مساجد نقش بسزایی در حل بسیاری از معضلات اجتماعی دارد.

«علی فرهمندپور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول به مناسبت ۳۱ مرداد ماه روز جهانی مسجد اظهار کرد: فعالیت مساجد در دزفول از قدمت بالایی برخوردار است و وجود تعدادی مسجد تاریخی در بافت قدیم دزفول گواه این موضوع است.

 

فرماندار ویژه دزفول با اشاره به نقش مساجد در دوران پیش از انقلاب در مبارزه با طاغوت افزود: در دوران پیش از انقلاب شکل‌گیری هسته‌های ضد طاغوت در دزفول از مساجد آغاز شد به طوری که برپایی جلسات مخفیانه و همچنین انتشار و پخش اعلامیه‌های سخنان امام از مساجد دزفول صورت می‌گرفت.

 

وی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس نیز جوانان مساجد مختلف برای اعزام به جبهه‌ها از هم سبقت می‌گرفتند کما اینکه در آن ایام حفاظت از امنیت منطقه نیز بر عهده آنها بود.

 

فرهمندپور در ادامه نقش مسجد در تربیت نوجوانان و جوانان را پر اهمیت دانست و تصریح کرد: تمام مساجد شهر در دوران دفاع مقدس به نظام شهدای زیادی تقدیم کردند و درب تمام مساجد دزفول تصاویری از شهدای آن مناطق است که از مسجد محل اعزام شده‌اند که این نشان از تربیت و پرورش نوجوانان و جوانان در مساجد است.

 

وی عنوان کرد: پس از دفاع مقدس نیز یکی از نکات بارز مساجد دزفول فعال بودن آنها بود به شکلی که هر مسجد در رده‌های سنی مختلف کانون و جلسات قرآن تشکیل میدادند و خانواده‌ها نیز فرزندان خود را جهت آموزش و تربیت به این جلسات می‌فرستادند.

 

فرماندار ویژه دزفول ابراز کرد: یکی از مسائلی که ما با جدیت پیگیر آن هستیم محله محور کردن مساجد است و این موضوع در برخی مساجد دزفول آغاز شده و تلاش میشود در اکثر مساجد این طرح اجرایی شود.

 

وی با بیان اینکه محله محور شدن مساجد بسیاری از هزینه های جامعه را کم می کند ادامه داد: می طلبد مسئولان و دستگاه‌های مختلف نسبت به طرح هایی مانند مساجد محله محور از این ظرفیت برای ایجاد جامعه در تراز اسلامی بهره‌مند شوند.

 

فرهمندپور با اشاره به اینکه میتوان از ظرفیت مساجد به عنوان محوری جهت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد گفت: اگر موضوع محله محور شدن مساجد عملیاتی شود و این موضوعات توسط خود مردم صورت پذیرد منجر به حفظ محوریت مسجد در محله گردیده و مردم احساس می کنند که می توانند در محلات گره گشا باشند و در نهایت منجر به این می‌شود که مدیریت محله توسط خود اهالی محله شکل گرفته و اینگونه ظرفیت انسانی محله ‌ها کشف خواهد شد.

 

وی در پایان یاد آور شد: محله محور شدن مساجد در وضعیت کنونی بسیار پر اهمیت است و در دستور کار فرمانداری قرار دارد چرا که بسیاری از معضلات اجتماعی از این طریق برطرف میشود و در کنار آن اقدامات خوبی نظیر تامین جهیزیه برای نوعروسان ، تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان و از همه مهمتر تامین امنیت هر محله حاصل خواهد شد کما اینکه مساجد میتوانند با شناسایی استعدادها در حوزه اشتغال و ایجاد مشاغل خرد و خانگی نیز اقدام کنند و در حل معضل بیکاری نیز تاثیر گذار باشند.

 

کد خبر 1207710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha