۱۹۸ میلیون مترمکعب آبرسانی سیار به مناطق عشایری خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: متأسفانه با توجه به گذشت ۲۰ سال خشکسالی و کم بارانی در خراسان جنوبی، طی یک‌سال اخیر ۱۹۸ میلیون و ۷۲۰ متر مکعب آب برای هفت هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان حمل شده است.

«مهدی عصمتی‌‍‌‌‌پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به پروژه های عمرانی این اداره اظهار کرد: طی یک‌سال اخیر علاوه بر ارائه خدمات مستمر از قبیل آبرسانی سیار و مرمت ایل راه ها بیش از 206 عنوان پروژه عمرانی اجرا شد.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه این تعداد پروژه عمرانی عشایر با اعتبار 806 میلیارد ریال شامل حفر و تجهیز چاه آب شرب انسان، مرمت ایل‌راه‌های خسارت دیده از سیل، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های اداری ستاد و سطح استان، مرمت و بهسازی قنات و چشمه و چاه مالداری و خرید تانکر آبرسانی است، ادامه داد: همچنین اجرای مخازن آب، لوله گذاری و انتقال آب، تهیه و نصب تلمبه بادی آبکش، تهیه و نصب پکیج خورشیدی و آبرسانی سیار، مرمت و موج تراشی ایل‌راه‌های عشایری و ... از جمله پروژه هایی هستند که به بهره برداری رسید.

 

عصمتی‌پور بیان کرد:همچنین پروژه آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان و آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس به طول 80 کیلومتر شبکه های انتقال و توزیع آب اجرا شده است.

 

وی با اشاره به آبرسانی سیار به محلات عشایری افزود: یکی از پروژه های مستمر این اداره کل، آبرسانی سیار و تأمین آب شرب مورد نیاز انسان و دام عشایر است که متأسفانه با توجه به گذشت 20 سال خشکسالی و کم بارانی، عمده چشمه ها و چاه‌های مالداری که از منابع اصلی تأمین آب جامعه عشایری هستند خشک و کم آب شده اند.

 

وی تصریح کرد: طی یک‌سال اخیر 198 میلیون و 720 متر مکعب آب برای هفت هزار و 600 خانوار عشایری استان توسط 18 دستگاه تانکر دولتی و پنج دستگاه تانکر اجاره‌ای بخش خصوصی ویژه عشایر استان حمل شده است.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در خصوص مرمت ایل‌راه های عشایری استان هم گفت: ایل‌راه‌های عشایری بعد از راه‌های روستایی واقع می شوند که براساس وضعیت مراتع و کوچ عشایر و بارندگی های سیلابی و حرکت شن های روان؛ سالانه دو تا سه نوبت نیاز به مرمت و موج تراشی دارند در همین راستا طی یک‌سال اخیر بیش از هشت هزار و 300 کیلومتر ایل راه عشایری توسط دو دستگاه گریدر دولتی و استفاده از توان بخش خصوصی مرمت و تیغ زنی شده است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1207919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha