گام رو به جلوی دولتی ها برای احیای واحدهای راکد در مازندران/تولید در مسیر شکوفایی

رویکرد دولت مردمی سیزدهم در بخش کشاورزی، گردشگری، صنعت و تولید، رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد است. این مهم به عنوان یکی از سرفصل‌های کاری دولتی ها در دستور کار قرار گرفته تاکنون نتایج خوبی نیز دراستان مازندران منتج شده است.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ استان مازندران ۶ هزار و ۲۸۴ تاسیسات اقامتی فعال با اشتراکی بالغ بر ۱۸ هزار و ۵۹۳ نفر دارد، از این تعداد ۶۵۰ واحد طی یک سال گذشته به بهره‌برداری رسید، ۲۰۸ پروژه در حال ساخت در حوزه تاسیسات گردشگری در استان وجود دارد که با سرمایه‌گذاری ۲۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان که میتواند اشتغالی بر ۱۵ هزار و ۴۸۷ نفر را ایجاد کند.

 

مهمترین بحث وجود ۶۴ پروژه با حجم سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان به‌عنوان پروژه‌های بالای ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی است و ۸۹ طرح در حوزه گردشگری با ۲۲۸ میلیارد تومان با هدف ایجاد اشتغال برای ۷۱۱ نفر به اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ معرفی شد، در حوزه صنایع دستی نیز ۱۵۹ طرح به مبلغ ۵۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار با اشتغال برای ۱۷۵ نفر از متقاضیات معرفی شد.

 

*پیش بینی اشتغال برای ۶ هزار و ۷۱۴ نفر

طی یک سال اخیر ۱۵۰ طرح با حجم سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومان با پیش بینی اشتغال برای ۶ هزار و ۷۱۴ نفر که از این تعداد تاکنون ۱۶ فقره مجوز ایجاد با حجم سرمایه گذاری ۳۱۷ میلیارد تومان و اشتغال برای ۴۷۱ نفر صادر شد.

 

دریافت مجوز سرمایه گذاری خارجی به مبلغ ۲۰ میلیون دلار از آمل در سال جاری، برگزاری ۱۶ جلسه اهلیت سرمای‌هگذاری در میراث فرهنگی با حضور دستگاه‌های نظارتی با بررسی ۱۱۰ طرح از جمله اقدامات مهم سال جاری بود.

 

سرمایه‌گذاری ۷۲ هزار میلیارد تومانی در استان رشد ۷/۸ درصدی را محقق خواهد کرد، از این میزان ۱۹ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان سهم اداره کل صنعت، معدن و تجارت است.

 

سازمان صمت مازندران در حوزه سرمایه‌گذاری در رابطه با طرح‌های نیمه کاره و آماده ساخت با ارائه حمایت‌های لازم پای کار است، فعالسازی واحدهای تولیدی که به هر دلیلی زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند نیز در دستور کار قرار دارد.

 


*شکل‌گیری ۷۲هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

بخش کشاورزی استان به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور در ۱۴ محصول با تولید ۶/۷ میلیون تن محصولات در سال با ارزش جاری ۶۲۱ هزار میلیارد تومان که ۱۰ درصد تولیدات کشاورزی کل استان را به خود اختصاص داده است.

 

در سال ۱۴۰۱ باتوجه به چشم انداز رشد اقتصادی ۷/۸درصدی‌ برای بخش کشاورزی؛ ۵ درصد از محل سرمایه گذاری و ۲/۸درصد از محل بهره‌وری درنظر گرفته شده و قرار بر این شد که ۷۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در استان شکل بگیرد که از این میزان ۱۳هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی است، رویکرد توسعه کمی و کیفی محصولات در دستور کار قرار گرفته است.

 

۳۴۱ هزار بهره بردار مستقیما در بخش کشاورزی فعالیت میکنند، احیای واحدهای راکد و فعالسازی واحدهای جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

 

۸۲ طرح اصلاحی کشاورزی پیشرفت بالای ۸۰ درصد دارند و سرمایه‌گذاری هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان نیاز است.

 

همچنین ۵۶ واحد با تزریق اعتبار ۲۵۰ هزار میلیارد تومان با اشتغالزایی برای ۲۴۶ نفر در سال ۱۴۰۱ به مدار تولید بازگشتند.

 

مازندران در حوزه کشاورزی ۳۴۱ هزار بهره‌بردار دارد، ۲۱۸ طرح راکد با پیش بینی هزار و ۳۳۵ نفر برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در مازندران در دستور کار است.

 

 

*بازگشت ۷واحد تملیکی حوزه کشاوزی به مدار تولید

از ۲۱ طرح‌های تملیکی در مازندران ۱۴ مورد آن راکد است هفت مورد آن به مدار تولید بازگشت.

 

راه‌اندازی واحدهای راکد و استفاده حداکثری از واحدهای فعال یکی از رویکردهای مثبت استاندار مازندران در جریان رشد ۸درصدی اقتصادی بوده است.

 

واحدهایی که مجوز بهره‌برداری دارند اما به دلایلی غیرفعال هستند، برای اولین بار برای رفع موانع کارگروه تسهیل به‌صورت هفتگی برگزار شده و مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها الزام آور است.

 

در یک سال اخیر برای راه اندازی واحدهای راکد اقدامات لازم را انجام و مشکلات ۱۱۸ واحد تملک شده بررسی شد.

 

حسب دستور استاندار مازندران هم حساب هیچ واحد تولیدی نباید بدون هماهنگی فرماندار آن شهر مسدود شود و اگر بانکی مضاربات را پرداخت نمی‌کند سامانه تسهیل در کمیته استان باید مداخله کند.

 

باتوجه به اینکه سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری داشته و مجوز گرفتند، به هر دلیلی با ناملایماتی مواجه شده و طرح خود را نیمه تمام گذاشته و از استان رفتند جدولی آماده شده که طبق آن فرمانداران باید اعلام کنند که سرمایه گذاران الف به چه دلیلی از استان رفته است و با مهندسی مجدد سیاست جذب حداکثری مدنظر است.

 

هر سرمایه‌گذار در استان مازندران میتواند در سامانه تسهیل Tashil.sdsm.ir  ثبت نام کرده و بلافاصله بانک و دستگاه اجرایی به آن مراجعه کند، اگر دستگاه به آن سامانه پاسخ ندهد پیگیری صورت خواهد گرفت.

 

 

*راه‌اندازی ۸ کلینیک‌ کسب و کا در سطح مازندران

شرکت توسعه صنایع کوچک مازندران با توجه به استقرار بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌های اقتصادی در آن حضور دارند با ارتباط خوبی که با سازمان‌ها و نهادهای بین المللی برنامه های متعدد را در کشور اجرا کرده است.

 

از سال گذشته ۸ کلینیک‌ کسب و کار را در سطح استان راه‌اندازی شد و به برخی از مشکلات و مباحث آن پرداخته و برای ۱۴۷ واحد صنعتی عارضه یابی انجام شد.

 

برای اجرای پروژه‌های بهبود عارضه‌ها و چالش‌ها با برگزاری ۱۴۰ دوره آموزشی برای بیش از ۴هزار نفر از پرسنل واحدهای صنعتی در حوزه‌های بازاریابی و فروش و بهداشت محیط کار برگزار شد.

 

در بحث حل مشکلات فناوری واحدها فناوری به شهرک‌ها اختصاص پیدا کرد، از ۱۸۶ واحد تملیکی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی با برگزاری بیش از ۸۵ جلسه، ۱۱۷ واحد به چرخه تولید برگشتند.

کد خبر 1208037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha