۳۸۰۳نفر در بخش کشاورزی جذب کار شدند/کشاورزی مازندران؛ منحصر به فرد در کشور

مازندران در بخش كشاورزی موفق به کسب رتبه برتر در ۲۰ محصول زراعی، باغی، دامی و شیلاتی شد و رتبه اول ضريب اسمی مكانيزاسيون كشاورزی، رتبه اول ضريب كشت، رتبه اول توليد محصولات سالم و ارگانيک و رتبه دوم در تعداد گلخانه فعال توسعه مکانیزاسیون کسب کرد.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛سهم استان مازندران از توليد ناخالص داخلی كشور یا همان GDP معادل ۳.۲ درصد بوده و استان در این بخش در کشور رتبه هشتم را دارد، در بخش کشاورزی نیز سهم ۸.۲ درصدی و رتبه اول را داراست.

 

در فصل بهار سال جاری نرخ مشارکت اقتصادی مازندران ۹.۴۴ درصد بود که نسبت به کشور ۴ درصد بيشتر است، در طول این مدت نرخ بيكاری مازندران ۷.۸ درصد بود و نسبت به کشور ۵ درصد کمتر است.

 


*صادرات ۳۲۷ هزار و ۳۷۲ تن تولیدات صنعتی در مازندران

مازندران دارای ۴۰ شهرک صنعتی، ۲ هزار و ۵۵۰ کارخانه، ۲ هزار و ۹۶ واحد تولیدی است که میزان اشتغال در بخش صنعتی به ۸۶ هزار و ۲۴۵ نفر می‌رسد، همچنین حجم كل صادرات مازندان در چهار ماهه امسال در بخش صنعت به ۳۲۷ هزار و ۳۷۲ تن میرسد.

 

در چهار ماهه نخست سال جاری، ۲۰۸ فقره جواز تاسیس و ۷۸ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی صادر شد.

 

*افزایش سطح زیرکشت تولیدات زراعی، گلخانه‌ای و باغی

مازندران در بخش كشاورزی موفق به کسب رتبه برتر در ۲۰ محصول زراعی، باغی، دامی و شیلاتی شد و رتبه اول ضريب اسمی مكانيزاسيون كشاورزی، رتبه اول ضريب كشت، رتبه اول توليد محصولات سالم و ارگانيک و رتبه دوم در تعداد گلخانه فعال توسعه مکانیزاسیون کسب کرد.

 

در سال جاری کشت مکانیزه برنج از ۶۴ هزار هکتار به ۱۰۰ هزار هکتار رسید و کشت قردادی برنج  برای اولین در کشور و استان در سطح ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان توسعه یافت.

 

سطح زمین تحت کشاورزی به میزان ۴۲۰ هزار و ۲۱۹ هکتار در بخش زراعی، ۱۵۹ هزاردت ۷۰۵ هکتار در بخش گلخانه و ۵۰۹  هکتار در بخش باغی بود.

 

میزان اشتغال بخش کشاورزی در سال جاری نیز به ۳ هزار و ۸۰۳ نفر رسید.

 

استان مازندران به‌صورت سالانه ۲ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۱۶ تن محصول زراعی، ۳۶۴ هزار و ۱۳۳ تن محصول باغی، یک میلیون و ۸۱ هزار و ۷۷۸ تن تولیدات دام و طیور و ۶۶۱ میلیون و ۱۲ هزار و ۳۱۹ قطعه جوجه یک روزه تولید می‌کند.

 

این استان همچنین ۱۵۷ میلیون و۴۰۰ هزار گل و گیاه زینتی تولید کرد که از این میزان، تعداد ۴ میلیون و ۷۲۲ هزار آن صادر شد. البته لازم به ذکر است که مازندران ۴ هزار و ۶۰۰ گلخانه فعال دارد.

 

سازمان جهاد كشاورزی ۲۱۲۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد که ۵۳۰۰ میلیارد تومان تومان آن از سوی بانک‌ها صورت گرفت.

 

*اشتغال ۱۲۰۸ هزار نفر در بخش شیلات

این استان ۶۷ هزار و ۱۹۷ تن ماهی گرمآبی، ۱۵ هزار و ۹۳۷ تن ماهی سردآبی و ۸۵ هزار و ۹۲۰ تن ماهی پرورشی دارد که ۶ هزار و ۴۸۱ تن ماهی به ارزش ۷.۹۸۷ میلیون دلار آن صادر میشود.

 

مازندران ۹ مزرعه تولید ماهی با ۸ حلقه قفس دارد که در هر قفس ۴۲۶ تن ماهی تولید میشود.

 

تعداد شاغلین بخش شیلات به ۱۲ هزار و ۸ نفر می‌رسد.

 

این استان ۲ هزار و ۱۴۴ مرغداری گوشتی  به ظرفیت ۳۹ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۱۴۷ قطعه و ۱۷ واحد مادر تخم گذار با ۶۵۹ هزار و ۴۰۰ قطعه مرغ دارد.

 

این استان ۳۱ شرکت فعال در بخش لبنی با ظرفیت یک میلیون و ۳۱۳ هزار و ۹۲۵ تن دارد.

 

تعداد دام سبک استان به ۲ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۹۹۲ راس و تعداد دام سنگین به ۷۹۳ هزار و ۷۲۲ راس می‌رسد.

 

تولید ۶۷۵ هزار و ۸۸۰ تن شیر،  ۷۰ هزار و ۵۹۳ تن گوشت قرمز و ۳۰۳ هزار و ۳۰۷ تن گوشت سفید از دیگرات تولیدات سالیانه استان است.

 

*فعالیت ۶۲ واحد هتل در بخش گردشگری

مازندران در حوزه گردشگری ۶۲ واحد هتل با ظرفيت ۷هزار و ۸۳۲ نفر، ۹۱ هتل آپارتمان با ظرفيت ۸هزار و ۴۴۲نفر، هشت مجتمع تفريحی توريستی با ظرفيت ۲هزار و ۱۵۰ نفر، ۵۱ متل با ظرفيت ۵ هزار و ۴۲۶ نفر؛ ۳۰۴ مرکز بوم‌گردی با ظرفیت ۷هزار و ۱۲۹ نفر، ۴هزار و ۱۴۳ خانه مسافر با ظرفيت ۳۹هزار و ۳۸۲ نفر، ۱۲۴ واحد تأسيسات ساحلی با ظرفيت ۱۲ هزار و ۲۹۱ نفر دارد و ظرفیت روزانه پذیرش گردشگر، یک میلیون و ۲۴۵ هزار و ۹۶۹ نفر شب اقامت است.
 
همچنین این استان موفق به برگزاری موفق افتتاحیه رویداد اکو ۲۰۲۲ در استان مازندران و شهرستان ساری شد.

کد خبر 1208194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha