از آزادسازی سواحل تا اجرای موفق طرح دریا در مازندران

یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم که با فرمان رئیس جمهور اجرایی شد و همه وزارتخانه ها و دستگاه ها همراهی کردند، آزادسازی سواحل شمال است.همچنین از سوی دولتی ها طرح های سالم سازی دریا برای سهولت حضور مردم در سواحل دنبال می شود.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ استان مازندران به‌دلیل برخورداری از مواهب طبیعی در صنعت گردشگری و با دارا بودن طولانی‌ترين ساحل شمالی به مساحت ۴۷۴ کیلومتر، ۱۵ شهرستان، ۲۲ شهر ساحلی و ۲۱ بخش ساحلی همه ساله ، ميزبان سیل عظيم مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

 

همچنین ظرفيت بالای اين استان به‌دليل وجود زير ساختارهایی همچون مراکز تفریحی شامل؛ هتل، هتل آپارتمان، متل، تله كابين دو خط و رستوران‌های متعدد ساحلی و بين راهی و همچنین مردمی مهربان و خونگرم باعث اشتياق مسافرين برای انتخاب مازندران در برنامه‌های سفر شده شده است.

 

*توجه ویژه دولت سیزدهم به ساماندهی سواحل

خوشبختانه با آغاز به‌كار دولت سيزدهم توجه ويژه‌ای در حوزه ساماندهی سواحل به‌خصوص آزادسازی سواحل و اجرای طرح‌های دريا شد، در پی آسيب‌شناسی‌های به‌عمل آمده و استفاده از تجارب گذشته و آزادسازی سواحل اقدامات خوبی صورت گرفت.

 

با تشکیل ستاد ساماندهی سواحل و دريا استان با هدایت استاندار مازندران، تلاش كميته‌های ۱۲ گانه و فرمانداران شهرستان‌های ساحلی، مشارکت ناجيان غريق و امدادگران و حمایت مجموعه سازمان امور اجتماعی كشور در سال جاری در ۴۲۰منطقه حادثه‌خيز با حضور هزار و ۲۰۰ ناجی غريق ۳۰ طرح دريا اجرا شد اما کاهش شیوع کرونا و آزادساری سواحل موجبات هجوم مسافران را فراهم آورد و خلا زیرساخت‌های لازم را باری دیگر به تصویر کشید.

 

نکته مثبت اینکه مجموعه مديريت استان توانست با برنامه‌ریزی مناسب و با استفاده از ظرفيت‌های موجود اقدامات قابل توجهی  را در حوزه‌های مختلف؛ امداد و نجات غريق و خدمات امور رفاهی در زمینه احداث پايگاه‌های امداد دريایی، برنامه‌های فرهنگی در سواحل، بهينه‌سازی طرح‌های دريا و آزاد‌سازی سواحل را انجام دهد.

 

 

*اجرای ۳۰طرح دریا در ۱۲ شهرستان پس از وقفه ۲ساله

يكی از مهمترين تصميات دولت سيزدهم و شخص رییس جمهور آزادسازی سواحل دريا بوده كه از گذشته تاكنون بخش قابل توجهی از سواحل در اختيار سازمان ها و نهادهای دولتی بوده است و استفاده عمومی از دريا را دچار مشكل می‌کرد اما با هماهنگی قوه قضايیه، استانداری و فرمانداری‌های ساحلی بخش زيادی از كل نوار ساحلی به مساحت ۲۲۲/۴۷۳كيلومتر آزاد شد و تنها ۴درصد از سواحل باقی مانده است.

 

پس از آزادسازی سواحل امكان دسترسی به سواحل بیش از گذشته شده است، همچنین ۴۲۹ راه قابل دسترسی به ساحل  در سطح استان موجود است.

 

در کنار آن با توجه به تعطيلی طرح‌های دريا در دو سال گذشته ۳۰طرح دريا در ۱۲ شهرستان ساحلی استان بازگشایی شد كه ۲۷ طرح آن در بخش عمومی و سه طرح آن در بخش خصوصی فعال است.

 

در بخش غریق با توجه به فعاليت منجيان غريق از اول خرداد ماه ۱۴۰۱، ميزان غريق در مناطق حادثه‌خيز بنابر اعلام پزشكی قانونی سیر کاهشی داشته است.

 

 

*کام ناجیان شیرین شد

همچنین از اول خرداد ماه  تا ۲۰ مرداد ماه، ۴۷ غریق در دریای خزر به ثبت رسید كه نسبت  به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۲۰درصدی همراه بوده است، از طرفی ميزان نجات‌يافته‌گان در سواحل استان ۷۲۷ نفر  بود كه از اين تعداد ۵۴۹ نفر آقا و ۱۷۸ نفر خانم بودند.
 

لازم به ذکر است که در سال‌های گذشته به دليل معوق پرداخت کردن حق‌الزحمه منجيان غريق موجبات مشكلات فراوانی شد که  خوشبختانه در سال جاری همه بدهی‌های معوق سال گذشته به منجيان غريق با تخصيص اعتبار سازمان امور اجتماعی كشور پرداخت شد.

 

ناگفته نماند در حوزه مهم فرهنگی با دبیری سپاه کربلا اقداماتی از قبیل؛ ایجاد قرارگاه فرهنگی در سواحل، تشکیل جلسات کمیته فرهنگی ستاد، ابلاغ برنامه دیار علویان به همه دستگاه‌ها، هماهنگی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور جهت حضور تماشاخانه سیار از ۱۴ تیر ماه، هماهنگی با نیروی انتظامی جهت استقرار ۱۰۰۰نفر همیار پلیس از نیروهای بسیجی، استقرار روحانی در طرح‌های دریا جهت اقامه نماز، تبلیغات محیطی با مضامین فرهنگی عفاف و حجاب در سواحل، ايجاد اولين طرح دريای دائمی در تمام فصول در سواحل استان بعد از ۴۰سال و غیره صورت گرفت.

 

 

*اجرای طرح آمايش سرزمينی از سواحل مازندران

در بخش دیگری از کار، طرح آمايش سرزمينی از سواحل استان در دستور كار مديريت استان قرار دارد که سازمان مديريت و برنامه ريزی استان مقدمات كار را فراهم کرده است.

 

امسال برای اولين بار ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه هیچ غریقی به ثبت نرسید که در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بود.

 

با توجه به ارائه برنامه‌های مختلف در حوزه‌های مرتبط به سواحل از طريق استانداری به وزارت كشور و نهادهای بالادستی تصويب و تخصيص اعتبار از هيات دولت به ساماندهی سواحل استان های ساحلی اين موضوع در كمسيون اجتماعی دولت درحال بررسی است‌.

کد خبر 1208195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha