تاکید بر توسعه گردشگری دریایی و آبی/ از سرمایه‌گذاران حوزه صنایع دستی و گردشگری حمایت می‌شود

ارسطوزاده با بیان اینکه گردشگری دریایی، آبی و رودخانه‌ای در خوزستان مغفول مانده است گفت: گردشگری از صنایعی است که می‌تواند در راستای حفظ محیط زیست به رونق و اقتصاد منطقه و به نشاط اجتماعی کمک کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «محمدحسین ارسطوزاده» ظهر امروز (سه‌شنبه 1 شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه در قالب اتاق خبر شورای اطلاع‌رسانی دولت، با اشاره به پیشینه تاریخی خوزستان اظهار کرد: خوزستان در همه اعصار و دوران‌ها خوزستان مرکز سکونت بوده و یکی از سرزمین‌های بسیار غنی به لحاظ تاریخی است که شاهد آن هزاران اثر تاریخی جغرافیایی و تمدن‌های معروف و مشهور شناسایی شده به جهان است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: مطالعات بسیار وسیعی در خصوص آثار میراث فرهنگی در استان توسط محققان داخلی و پژوهشگران خارجی صورت گرفته و کتاب‌ها و نوشته‌هایی در این زمینه وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه سه اثر میراث جهانی در استان به ثبت رسیده که بر اساس وضع موجود این ظرفیت را داریم که آنها را به پنج اثر ارتقا دهیم اضافه کرد: یک هزار و 55 اثر در فهرست آثار ملی در حوزه آثار غیرمنقول، در حوزه طبیعی 40 اثر، درحوزه آثار معنوی 129 اثر و دفاع مقدس 40 اثر ثبت شده و آثار دیگری نیز شناسایی شده که در مراحل اثبات پرونده و تشکیل پرونده است.

 

ارسطوزاده با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی هم با توجه به وجود اقوام مختلف و شرایط اقلیمی متفاوت و نوع زندگی، صنایع دستی با توجه به کاربرد آن بسیار متنوع است خاطر نشان کرد: 10 هزار نفر در استان در حوزه صنایع دستی شاغل هستند.

 

وی با بیان اینکه پنج شهر ملی صنایع دستی در استان ثبت شده تصریح کرد: انسان‌ها از گذشته دور با توجه به مصالح بومی و اقلیمی، بازار وسایل زندگی را ایجاد می‌کردند و امروز این وسایل به عنوان صنایع دستی شناخته می‌شوند و این تنوع در صنایع دستی استان ظرفیتی است که باید به آن پرداخته شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه در شهر و روستاهایی که به لحاظ صنایع دستی ثبت ملی می‌شوند، دبیرخانه‌ای برای پیگیری امور به صورت ویژه و تخصصی تشکیل می‌شود ابراز کرد: اگر آن منطقه به لحاظ جغرافیایی محدود و غیرمعروف باشد بیشتر سعی می‌شود از المان‌های آن صنایع دستی برای معروفیت آن منطقه و ترویج آن صنعت و افزایش صنعتگران استفاده کرد و با ایجاد کارگاه‌هایی برای تولید آن صنعت تلاش خواهد شد.

 

وی با اشاره به ثبت ملی اهواز به عنوان مینای صبی اذعان کرد: در این راستا برای توسعه این صنعت آموزش‌هایی به صورت سنتی ارائه شده و در خصوص دبیرخانه نیز اقداماتی صورت گرفته و برای معرفی این صنعت در استان و کشور اقداماتی همچون تهیه بروشور و کاتالوگ‌های کلی و تخصصی انجام و در نمایشگاه‌های صنایع دستی در سطح کشور نیز مینای اهواز و خوزستان معرفی شده است.

 

ارسطوزاده بر توجه به کار برندسازی و بسته‌بندی خوب و نشان‌دار به نام صنعتگر و شناسنامه‌دار کردن محصولات صنایع دستی استان تاکید کرد و ادامه داد: در حوزه آموزش نیز سال گذشته بالغ بر یک‌هزار نفر در حوزه صنایع دستی آموزش دیدند یا در حال آموزش هستند.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف شهری روستایی استان وجود دارد که باید ساماندهی شوند تا بیشترین بهره‌گیری از آنها صورت گیرد عنوان کرد: باید بتوانیم خدمات صنایع دستی استان را در سطح وسیع با برند خوزستان و با نام هنرمندان خوزستانی به خارج از کشور به ویژه حوزه خلیج‌فارس ارائه کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری نیز ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم تاکید کرد: غالبا گردشگری استان بر مبنای معروفیت آثار تاریخی، مذهبی و دفاع مقدس پایه‌ریزی شده ولی بخشی از ظرفیت گردشگری استان که مغفول واقع شده و باید معرفی و تبیین شود، گردشگری دریایی، آبی و رودخانه‌ای است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان خاطر نشان کرد: در خلیح فارس ما 330 کیلومتر ساحل داریم و همچنین وجود سدها، سواحل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها جزو سرمایه‌های اصلی برای تفریح و تفرج مردم استان و جلب و جذب گردشگر هستند که به دلایل مختلفی مورد بهره‌برداری قرار نگرفتند.

 

وی گفت: امسال در قالب برنامه‌هایی که برای توسعه گردشگری در نظر گرفته شده سعی شده به این مقولات به صورت برنامه‌محور و با اهداف مشخص نگاه کنیم و پروژه، طرح و برنامه‌هایی پیشنهاد شده که بتوانیم حوزه گردشگری را فعال‌تر کرده و به ظرفیت‌های استان افزوده شود.

 

ارسطوزاده با بیان اینکه هشت ساحل در هشت منطقه ساحلی استان شناسایی شده و در حال رایزنی با وزارتخانه‌های مربوطه جهت فعال‌سازی حوزه گردشگری آبی و دریایی هستیم اضافه کرد: اعتقاد داریم که صنعت گردشگری کم‌آلاینده‌ترین صنعتی است که می‌توان متصور شد و با همه آنچه که به عنوان محیط زیست و حفظ و نگهداری زیست‌بوم موردنظر است سنخیت دارد.

 

وی با اشاره به اینکه گردشگری یکی از صنایعی است که می‌تواند در راستای حفظ محیط زیست به رونق و اقتصاد منطقه و به نشاط اجتماعی کمک کند افزود: عمده کارهایی که در این موضوع برنامه‌ریزی شده، رایزنی با متولیان رودخانه و ایجاد بسته‌های سرمایه‌گذاری و جلب و جذب سرمایه‌گذار در گردشگری سواحل رودخانه‌ای است .

 

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: جهت توسعه گردشگری دریایی و آبی اقداماتی همچون ایجاد اسکله‌ها و تاسیسات گردشگری به عنوان زیرساخت، حمایت و پشتیبانی از کسانی که می‌خواهند در زمینه کشتی‌های تفریحی و شناور یا تجهیزات تحقیقاتی و دریایی فعالیت داشته باشند و سرمایه‌گذاری در تاسیسات گردشگری ساحلی مانند شهرک‌های تفریحی و پلاژها در سواحل خلیج‌فارس در حال انجام است.

 

وی توسعه گردشگری را در اشتغالزایی مهم دانست و تاکید کرد: 17 روستای هدف گردشگری به عنوان پایلوت در خوزستان در نظر گرفته شده و جهت توسعه این بخش اقداماتی چون اعطای انواع تسهیلات گردشگری جهت در ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی به همه متقاضیان در شهرها و روستاها و پشتیبانی‌های اداری و دولتی صورت می‌گیرد.

 

ارسطوزاده با بیان اینکه شهر اهواز در حوزه گردشگری نسبت به شهرهای دیگر استان مظلوم واقع شده عنوان کرد: رودخانه‌ها و سواحل در همه شهرها کانون فرهنگ و تفرج و فعالیت‌های اجتماعی است و ما باید با این رویکرد برای اهواز برنامه‌ریزی کرد؛ اهواز مملو از بناهای یادمانی است که باید به آن توجه خاص شود و همچنین باید مسیرهای گردشگری رودخانه‌ای و درون شهری را تعریف کنیم.

 

وی همچنین بر توجه به گردشگری درون استانی و ایجاد تورهای گردشگری کوتاه‌مدت و ارزان‌قیمت تاکید کرد و ادامه داد: در ابتدا باید شرایط زیرساخت گردشگری را ایجاد و از طریق ارائه تسهیلات از سرمایه‌گذار و جامعه محلی حمایت کنیم و همچنین نسبت به معرفی جاذبه‌ها، امکانات و قابلیت‌های گردشگری اقدام شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به فعالیت 107 آژانس و دفتر خدمات گردشگری در سطح استان خاطر نشان کرد: این آژانس‌ها باید ارائه تورهای درون استانی را در برنامه داشته و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گورستان نویافته موسوم به اشکانی در محدوده اهواز و اقدامات لازم جهت بررسی‌های بیشتر در این منطقه ابراز کرد: به محض کشف و مشاهده این نویافته حفاظت‌های اولیه صورت گرفت و از گزند فرسایش و تخریب طبیعی جلوگیری شده است.

 

ارسطوزاده با بیان اینکه این منطقه نیاز به مطالعات وسیع و پیش‌بینی اعتباری دارد اذعان کرد: مطالعات پیش‌بینی برای حفاظت و مرمت و ساماندهی محوطه و امکانات و تجهیزات کارگاهی و میدانی و اعتباری آغاز و پروپوزال آن تهیه و تقدیم پژوهشگاه شده است؛ برای این اثر تاریخی حساسیت ویژه‌ای قائل هستیم و نمی‌خواهیم در شرایط تدبیر نشده آن مجموعه را دستخوش تغییرات و آسیب کنیم.

 

وی به احداث موزه منطقه‌ای خوزستان در اهواز اشاره کرد و یاد آور شد: تاکنون 50 درصد از کل پروژه انجام شده و علاوه بر تکمیل بنای موزه، تهیه و نصب تجهیزات و محتوای موزه از مهمترین مواردی است که مدنظر بوده تا بتوانیم این موزه را که معتبرترین موزه جنوب غرب است را در شان استان راه‌اندازی کنیم و پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری و نهایتا تا نیمه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

«شکرالله قاسمی» نیز طی سخنانی در خصوص شهرهای ملی صنایع دستی خوزستان اظهار کرد: سال 97، پنج شهر اهواز به عنوان مینای صبی، دزفول کپوبافی، شوشتر احرام‌بافی، شادگان حصیربافی و رفیع به عنوان بوریا را به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی پیشنهاد دادیم و قراردادهایی در این راستا با بخش خصوصی بسته شد.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه در مرحله اول داوری، اهواز و دزفول رای آوردند، شادگان حذف و شوشتر و رفیع مشروط شدند افزود: وقتی شهری به عنوان ملی صنایع دستی معرفی می‌شود اولین اقدام برای آن راه‌اندازی دبیرخانه است که اعضای آن را شهردار، فرماندار و شورای شهر تشکیل می‌دهند و میراث فرهنگی در آن نقشی ندارد.

 

وی نصب المان‌ها و خیرمقدم در ورودی شهر، نصب تابلو در میادین شهری، نامگذاری خیابان‌ها، بلوارها و معرفی رشته را از اهم وظایف این دبیرخانه عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته علاوه بر اینکه شوشتر و رفیع ثبت شدند، اندیکا را به عنوان شهر ملی دست‌بافته‌های عشایری ثبت کردیم و امسال هم برنامه داریم شادگان را عنوان شهر ملی و کارون را به عنوان یکی از روستاهای رشته حصیربافی معرفی کنیم؛ قرارداد دزفول هم به عنون شهر ملی کپوبافی منعقد شده و امسال اجرایی می‌شود.

 

«غلامرضا سلمان‌پور» نیز در خصوص محدوده نویافته تاریخی در اهواز تصریح کرد: این محدوده مسیر دسترسی به یکی از چاه‌های نفتی بود که در حین عملیات حفاری این گورخمره‌های تاریخی کشف شدند و همان ابتدا یگان‌های استانی میراث فرهنگی در محل حضور پیدا کردند و با همکاری مجموعه حراست نفا، حفاظت از محل را به عهده گرفتند.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اینکه کار استحفاظی اولیه و نگهداری نویافته انجام شد تا حداقل از گزند آسیب‌های بیشتر و هوازدگی پیشگیری شود اضافه کرد: ملاحظاتی برای مجوزها در بحث حفاری‌ها مدنظر وزارتخانه و حوزه‌های وابسته اداره کل وجود دارد تا محوطه‌ها بعد از شناسایی به حال خود رها نشوند که در حال بررسی هستند و راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد و جلساتی در حوزه وزارت نفت انجام شده که به محض صدور مجوز، در گام اول نجات بخشی از گورستان تاریخی گورخمره‌هایی که دچار آسیب بیشتری شدند، آغاز می‌شود و در ادامه وسعت پهنه محدوده را در دستور کار قرار می‌دهیم.

 

همچنین «رامین مکناوی» با اشاره به اینکه حفاظت از آثار به صورت مستمر در منطقه نویافته انجام می‌شود ابراز کرد: با همکاری نیروهای حراست شرکت نفت و طی تنظیم صورت جلسه‌ای، این محوطه تا اخذ مجوز کاوش از وزارتخانه زیر نظر حراست شرکت نفت و سرکشی نوبتی یگان حفاظت میراث فرهنگی قرار گرفت.

 

فرمانده یگان ‌حفاظت میراث ‌فرهنگی خوزستان با اشاره به فعالیت این یگان در سطح استان جهت حفاظت از آثار تاریخی بیان کرد: در سطح استان 28 پایگاه یگان حفاظت وجود دارد که کار حفاظت و حراست از آثارتاریخی و ثبت ملی و جهانی را در اولویت کار قرار دادیم و حفاظت از سایر آثار به صورت سرکشی انجام می‌شود.

 

وی اذعان کرد: سال گذشته 23 باند قاچاق در سطح استان با همکاری نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه و دوستداران میراث فرهنگی دستگیر شدند، دستگیری ۹۵ نفر افراد غیرمجاز در حین حفاری در محوطه‌های تاریخی، کشف 36 دستگاه فلز یاب از عاملین حفاری‌های غیرمجاز، 9 مورد اسکورت اشیای تاریخی، 189 اخطاریه مؤثر بدون تشکیل پرونده و 45 مورد اخطاریه غیرمؤثر و ارجاع به بخش حقوقی میراث از جمله اقدامات این یگان در سال گذشته است.

 

«پیمان نبهانی» نیز به ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره کرد و یاد آور شد: 30 منطقه نمونه گردشگری در استان داریم و 17 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شدند؛ تعداد تاسیسات فعال 263 مورد، تاسیسات اشتغال فعال 2 هزار و 689 مورد، 2 هزار و 980 اتاق با 6 هزار و 138 تخت از جمله ظرفیت‌های استان هستند.

 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اجرای 99 پروژه سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاری 6 هزار و 700 میلیارد تومان و اشتغالزایی برای هشت هزار و 500 نفر خاطر نشان کرد: تعداد تورلیدرهایی که در سطح استان فعالیت می‌کنند حدود 160 نفر هستند که 100 نفر آنها ثبت سامانه شدند.

 

کد خبر 1208541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha