نیم نگاهی به اقدامات دولت سیزدهم در سال اول/ واریز یک هزار میلیارد تومان از محل مصوبات سفر به حساب استان کرمان

فداکار گفت: دولت جدید با توقعات و انتظاراتی مطابق آنچه وعده کرده بود و از طرفی با واقعیاتی از جمله بدهی ها، عقب ماندگی ها، کوچک شدن سفره مردم و... مواجه بود اما با این همه، اقداماتی انجام داد که برای همه ملموس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ محمد مهدی فداکار، سه شنبه شب(اول شهریور) به مناسبت هفته دولت در گفتگوی ویژه شبکه استانی سیمای مرکز کرمان با بیان اینکه دولت سیزدهم، مدیریت اجرایی را در حالی تحویل گرفت که کشور در شرایط بسیار سختی بود؛ نکاتی در همین رابطه بیان کرد.

 

 

 

استاندار کرمان افزود: در آن شرایط، فروش نفت به شدت کاهش پیدا کرده بود به گونه ای که همان اوایل که هنوز وزرا رأی اعتماد نگرفته بودند، پیشنهاد داد هر کس توانست 200 بشکه نفت بفروشد وزیر نفت باشد و الان فروش نفت خیلی بیشتر از این است در حالیکه نه برجامی پذیرفته شده و نه شرایط دیگری اتفاق افتاده؛ بلکه دولت تلاش کرده است.

 

 

وی ادامه داد: سه روز به پایان مردادماه پارسال، دولت قبل در پرداخت حقوق کارمندان بلاتکلیف بود؛ بدهی 2 هزار و 900 میلیارد تومانی به صندوق توسعه داشت؛ تورم بالای 50 درصد و رشد نقدینگی بی سابقه بود اما الان به سرعت کاهش یافته است.

 

 

فداکار با بیان اینکه دولت در شرایطی شروع به کار کرد که دولت قبل 500 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته و هزینه آن را گرفته و خرج کرده بود، اظهار کرد: ماهیانه بین 12 تا 15 هزار میلیارد تومان بابت اوراق دولت قبل، باید پرداخت شود که بار مالی بزرگی است.

 

 

وی افزود: اگر سهم استان کرمان را 6 هزار میلیارد تومان برای این اوراق در نظر بگیریم دو برابر کل بودجه عمرانی امسال استان است که رقم بزرگی است.

 

 

استاندار کرمان سپس به بهره وری منفی و  نرخ منفی 4 درصد رشد سرمایه گذاری در ابتدای دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که نرخ رشد سرمایه گذاری در برنامه هفتم سالانه حداقل 20 درصد در نظر گرفته شده بود که منفی 4 درصد یک تهدید بسیار جدی بود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: اگر در طول پنج سال، سالی هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم حجم اقتصاد تازه به سال 90 برمی گردد.

 

 

فداکار با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم طی یکسال فعالیت توانست بخشی از مشکلات را مدیریت کند؛ گفت: دولت جدید با توقعات و انتظاراتی مطابق آنچه وعده کرده بود و از طرفی با واقعیاتی از جمله بدهی ها، عقب ماندگی ها، کوچک شدن سفره مردم و... مواجه بود اما با این همه، اقداماتی انجام داد که برای همه ملموس است.

 

 

وی از جمله این اقدامات به مدیریت بیماری کرونا و کاهش قابل توجه فوتی های ناشی از این بیماری با واردات، تولید و تزریق واکسن اشاره و اظهار کرد: علاوه بر این؛ بسیاری از صنوف و گردشگری تعطیل شده بود که دولت مدیریت کرد و الان تعطیلی نداریم.

 

 

استاندار کرمان افزایش 20 درصدی رابطه تجاری با همسایگان، افزایش صادرات نسبت به واردات، مدیریت مصرف برق، حذف ارز ترجیحی و... را از دستاوردهای دولت سیزدهم طی یکسال از آغاز به کار این دولت عنوان و بیان کرد: بخشی از تورم امسال ناشی از اصلاح قیمت ها بود که مهار شد.

 

 

وی گفت: تورم منحصر و بی سابقه ای که در سال های 72 و 73 داشتیم در پایان سال 99 و اوایل 1400 تکرار اما توسط دولت کنونی کنترل شد و روند کاهشی به خود گرفت و تورم تحمیلی ناشی از انتقال ارز ترجیحی به ارز نیمایی نیز به سرعت در حال کنترل است.

 

 

فداکار  در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مصوبات سفر رییس جمهوری به استان کرمان با این توضیح که این مصوبات قبل از سفر نهایی اما حین سفر قابل افزایش شد؛ تصریح کرد: برای اولین بار شاهد هستیم که دولت بلافاصله بعد از سفر اعتباری را به استان واریز می کند.

 

 

وی توضیح داد: دولت پذیرفته که هزار میلیارد تومان از محل مصوبات سفر برای پروژه هایی که امکان افتتاح سریع آن وجود دارد واریز کند که بخشی از این اعتبار برای پروژه های آموزش و پرورش، بیمارستان ها و مراکز درمانی، جاده های آسیب دیده از سیل، مجموعه فرهنگی شهرستان قلعه گنج و پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در نظر گرفته شده است.

 

 

استاندار کرمان با بیان اینکه دولت در کمک به استان کرمان حُسن ظن دارد؛ گفت: در حالی یک هزار میلیاردتومان طی دو سال به استان داده می شود که این عدد چهار برابر عدد پروژه های افتتاحی هفته دولت است.

 

 

وی از تقویت طرح های آبرسانی در استان خبر داد و با اشاره به اینکه اشتغال محصول سرمایه گذاری است که متأسفانه در سال های اخیر نرخ آن به منفی چهار درصد رسیده و طبیعتاً نتیجه آن کاهش اشتغال است؛ افزود: پروژه های دولت اشتغالزا خواهد بود ضمن اینکه بخشی از پروژه هایی هم که توسط شرکت های بزرگ استان آغاز شده نیز به اشتغال کمک می کند.

 

 

فداکار اظهار کرد: 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری غیردولتی در اطراف کرمان نیز آغاز می شود که اشتغالزایی خوبی ایجاد خواهد کرد.

 

 

وی در پایان بر ارتباط صنعت و دانشگاه برای بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان تأکید کرد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1208566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha