شهیدان رجایی و باهنر الگوی دولت مردمی بودند/ دولت سیزدهم در مسیر تحقق حکمرانی متعالی

نوری گفت: ما در نظام اسلامی الگوی بومی داریم که مبتنی بر آموزه‌های دینی است که به آن الگو حکمرانی شایسته یا حکمرانی متعالی گفته می‌شود و دولت سیزدهم درصدد تحقق چنین الگویی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شهرکرد، «یوسف نوری» امروز (دوشنبه ۷ شهریور) در آیین بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر که در مصلی امام خمینی (ره) شهرکرد برگزار شد، اظهار داشت: در دنیا حکمرانی خوب شامل مشارکت، پاسخگویی و شفافیت است اما ما معتقدیم حکمرانی غربی دستاویزی برای سیطره بر کشورهای کمتر توسعه یافته است و این نوع حکومت از دیدگاه ما مردود است.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: غربی‌ها با عنوان الگوهایی چون جامعه مدنی و مدیریت دولتی نوین به دنبال این هستند که کشورهای دیگر را تحت سیطره خود قرار دهند اما ما در نظام اسلامی الگوی بومی داریم که مبتنی بر آموزه‌های دینی است که ما به آن الگو حکمرانی شایسته یا حکمرانی متعالی می‌گوییم.

 

وزیر آموزش و پرورش، تربیت را نخستین مولفه در الگوی حکمرانی شایسته عنوان کرد و گفت: در نظام تربیتی باید زمینه برای سیر تکاملی انسان به سوی خدا فراهم شود و این مهم از سوی آموزش و پرورش در حال انجام است.

 

نوری، شکوفایی را دومین مولفه حکمرانی شایسته عنوان کرد و افزود: در دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شده که پرتاب ماهواره خیام، کسب ۲۰ مدال طلا در المپیاد جهانی از جمله آن به شمار می رود.

 

وی، مردمی سازی را از دیگر مولفه‌ های حکمرانی شایسته عنوان کرد و گفت: مردمی سازی را امام راحل بنیان گذاشت بطوریکه همه ارکان نظام با رای مستقیم مردم شکل گرفت و این مشی از سوی دولت سیزدهم تداوم می‌یابد.

 

وزیر آموزش و پرورش در تعریف مردمی سازی گفت: مردم در تمام ارکان حکومت از تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت باید نقش داشته باشند که نمونه بارز آن را در دفاع مقدس شاهد بودیم و این دولت هم به دنبال این است که کار را به مردم واگذار کند و از کمک آنها استفاده شود.

 

نوری، شفافیت را از دیگر راهبرهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: تسهیل در کسب و کارها، افزایش صادرات نفت، مسکن ملی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام عمرانی از دیگر اقداماتی است که از سوی دولت سیزدهم با جدیت در حال انجام است.

 

وی با اشاره به تقویت روابط ایران با کشورهای همسایه، تصریح کرد: در دولت قبل تنها بر ارتباط با یک کشور نظر داشتن اما در دولت سیزدهم با ۲۱ کشوری که هیچ ارتباطی نداشتیم، ارتباط تنگاتنگ برقرار کردیم و تعامل با همسایگان تقویت شد به طوری که در این حوزه نقش تعیین‌کننده‌ای داریم.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم با فعال کردن طرح های نیمه تمام کشور را به کارگاه‌های سازندگی تبدیل کرده است، افزود: وقتی ساخت و ساز شکل گیرد شغل ایجاد می‌شود و بیکاری در مناطق کشور از جمله زاگرس نشین مهار می‌شود.

 

نوری، نتیجه مردمی‌سازی و شفافیت را تحقق عدالت دانست و گفت: در هر استانی که حضور پیدا کنیم تلاش می‌شود تا محدودیت ها و ظرفیت ها را رصد کرده و محدودیت ها را با روند منطقی برطرف و از فرصتها استفاده کنیم که در حال انجام است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت شهدای انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در شهریور سال ۱۳۶۱ در ۲ انسان الهی و ۲ معلم در منصب رئیس جمهور و نخست وزیر به دست منافقان به شهادت رسیدند و دشمن گمان می کرد با ترور این بزرگواران مملکت دوام و بقا پیدا نمی کند البته اگر در هر کشوری حادثه ۷ تیر و ۸ شهریور ۱۳۶۱ رخ می داد آن کشور حتما سقوط می کرد اما در نظام الهی و توحیدی و مملکتی که امام عصر (عج) صاحب آن است این محاسبه، غلطی بود و این ۲ شهدی بزرگوار تبدیل به الگوی دولت مردمی شدند.

 

کد خبر 1210671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha