راه اندازی مراکز دیسپاچینگ در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: مراکز دیسپاچینگ که شبکه های ما را شبانه روز و لحظه ای رصد می کند در ۵ نقطه استان مستقر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، خلیل عوض زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان، بزرگترین دستگاه خدماتی است که در استان خدمات می دهد.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با حجم پراکندگی بسیار بالا و تاسیسات قابل توجه، وسیع ترین شرکت توزیع نیروی برق از نظر جغرافیایی و حوزه خدمات در کشور است، یادآور شد: حدود 41 هزار و 555 کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف و بیش از 27 هزار دستگاه ها ترانسفورماتور با ظرفیت 3 هزار و 220 مگاوایت ظرفیت منصوبه( دستگاه پروب) از سوی صنعت برق را داریم و با توجه به پیک مصرف در سطح شبکه توزیع این میزان ظرفیت به وجود آمده تقریبا دو برابر میزان مصرفی است که شهروندان مصرف می کنند.

 

عوض زاده با اشاره به اینکه شبکه های توزیع ما از پایداری بسیار و قابلیت اطمینان برخوردار است، تصریح کرد: به هنگام پیک مصرف از هزار و 800 مگاوات، حدود هزار و 100 مگاوات آن  در استان تولید و باقیمانده از شبکه های سراسری تامین می شود.  

 

وی با بیان اینکه 908 هزار و 930  مشترکین هستند، افزود: 84 درصد مشترکین ما خانگی،3 درصد عمومی و 10 درصد تجاری و سایر مصارف و حدود 2 درصد کشاورزی و 3 دهم درصد صنعت هستند.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به اینکه عمده مصرف کنندگان شرکت توزیع برق، خانگی هستند، ادامه داد: سیستان و بلوچستان شرایط خاصی به لحاظ پراکندگی دارد و این کار را برای خدمات رسانی و خدمات دهی بسیار سخت می کند.  

 

عوض زاده گفت:  به لحاظ پراکندگی، در هر کیلومتر مربع ما 5 اشتراک داریم این در حالی است که  در متوسط کشوری بین 25 تا 26  اشتراک و در استانهای تراکم بالا  70 اشتراک در هر کیلومتر است.

 

وی افزود: با تلاش پرسنل شرکت توزیع در 26 شهرستان، شاهد ارائه خدماتی مطلوب تر در سطح استان هستیم.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان به برق رسانی به روستاهای استان اشاره کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 33 روستا  با 450 خانوار برق دار بودند اما اکنون 5 هزار و 480 روستا برقدار داریم.  

 

عوض زاده با اعلام اینکه 98 درصد روستاهای سیستان و بلوچستان از نعمت برق برخوردار هستند، گفت: روستاهایی که منع قانونی ندارند برقدار می کنیم.

 

خلیل عوض زاده، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: شرکت توزیع سیستان و بلوچستان، یکی از شرکت های نوپا است که از سال ۹۰ از شرکت برق منطقه ای مستقل شد؛ در آن زمان تعداد روستاهای دارای برق کمتر بود که با سرمایه گذاری هایی که کردیم الان توازن بین شهر و روستا به لحاظ خدمات دهی در این حوزه برقرار شده و این یکی از نقاط قوت ما است.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان افزود: علی رغم اینکه استان محروم و کم برخورداری تلقی می شویم با تلاش های شرکت توزیع کارهای خوبی در استان انجام شده که حتی برای اولین بار در سطح کشور در استان اجرا و سپس به بقیه نقاط کشور تسریع پیدا کرد.

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات، حذف قبوض کاغذی است که برای اولین در استان سیستان و بلوچستان انجام شد که در صورت عدم انجام آن، در دوران کرونا دچار مشکل می شدیم؛ همچنین با توجه به تحریم کاغذ، این مسئله راهگشا بود همچنین علاوه بر اینکه حذف قبوض کاغذی کمک بزرگی به محیط زیست کرد، سرعت کار را هم بالا برد.

عوض زاده اظهار داشت: اقدام دیگر، هوشمندسازی مراکز اتفاقات یا طرح هما است به این صورت که اگر مشترکین با سامانه ۱۲۱ تماس بگیرند سیستم خودش به صورت هوشمند پاسخگو بوده، درخواست را ثبت کرده و به صورت سیستمی به اکیپ های اتفاقات که دائم در سطح شهر فعال هستند ارجاع می دهد و این در زمان خاموشی ها بسیار موثر بوده و بازه خاموشی ها را کاهش داده است.

وی در ادامه به راه اندازی مراکز دیسپاچینگ اشاره کرد و بیان داشت: این مراکز که شبکه های ما را شبانه روز و لحظه ای رصد می کند در ۵ نقطه استان (زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان و چابهار) مستقر است و در گذشته تمام خاموشی ها و تمام مسائل مربوط به کنترل شبکه در زاهدان در یک نقطه انجام می شد و این هم حجم کار را بالا می برد و هم هماهنگی ها بسیار طولانی می شد اما با راه اندازی این مراکز هر منطقه امور مربوط به خود را مستقل انجام داده و مسائل مربوط به کنترل شبکه خود را رصد می کند و دیسپاچینگ مرکز هم به عنوان ناظر به نحوه بهبود امور نظارت دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: از اقدامات دیگر، مرکز پایش است که مصرف مشترکین را به صورت کنترل های هوشمند، آنلاین و لحظه ای کنترل کرده و در صورت نیاز اپراتورها با مشترکین تماس گرفته و تذکر می دهند که مصرف خود را کنترل کنند.

وی به دستورالعمل چاوش یا چشم انداز اصلاح ولتاژ شبکه های توزیع برق اشاره کرده و تصریح کرد: کنترل های ما الان هوشمند و دیجیتالی هستند، توسط دستگاه پرو قرائت می شود و میزان خطای انسانی صفر می باشد و حین قرائت، ولتاژ خانه مشترک برداشت می شود و دیگر بدون نیاز به مراجعه و اطلاع رسانی مشترکین، هر دو ماه همکاران ما ولتاژ حوزه خود را بررسی کرده و اگر منطقه دچار افت ولتاژ یا نوسان باشد به آن رسیدگی می کنند.

عوض زاده افزود: راه اندازی خطوط گرم یکی دیگر از اقدامات موثر استان است به این صورت که قبلا پیمانکاران ابتدا خاموشی می دادند و بعد کار می کردند اما الان پیمانکاران بومی ما که آموزش های لازم را از خارج استان دیده اند با استفاده از ابزارهایی که دارند بدون خاموشی، ریزه کاری هایی مثل شاخه زنی و غیره را انجام می دهند.

وی ادامه داد: سال گذشته در کل کشور در پیک شاهد نقصان هایی در تابستان بودیم و با قطعی های مکرر مواجه بودیم اما امسال با آغاز دولت سیزدهم و برنامه ریزی هایی که به ویژه از سوی جامعه برق انجام شد چند سناریو پیاده شد و نتیجه این شد که کوچکترین قطعی در بحث خانگی و مراکز حساس نداشتیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اظهار کرد: امسال با دستور وزیر محترم نیرو، تمام نیروگاه های کشور تمام تعمیرات خود را تا پایان اردیبهشت انجام دادند در حالی که سال های گذشته گاها وسط تابستان به دلیل نیاز به تعمیرات دچار تعطیلی می شدند. امسال این مشکل نبود و با تمام ظرفیت تولید شد و ذخیره سدهای آب برای روزهای حساس در استان حفظ شد و شرکت توزیع و برق منطقه ای نیز با تمام توان پای کار بود.

عوض زاده با اشاره انعقاد ۶۰۶۰ تفاهمنامه در تعرفه های کشاورزی، صنعتی، اداری و صنایع گفت: اقدام دیگر نصب کنتورهای هوشمند و قابل رویت و کنترل بود که از این طریق ما می توانیم به صورت لحظه ای هم مصرف را ببینیم و هم کنترل کنیم.

کد خبر 1211154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha