مجموعه تاریخی بازار کاشان مرمت و باززنده‌سازی می‌شود

معاون حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی کاشان از مرمت و باز زنده‌ سازی بازار تاریخی کاشان همزمان با چهل و ششمین سالروز ثبت ملی این اثر تاریخی خبر داد.

عباس متولی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: همزمان با چهل و ششمین سالروز ثبت ملی بازار تاریخی کاشان در فهرست آثار ملی، این مجموعه تاریخی مرمت و باز زنده‌ سازی می‌شود.

 

معاون حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی کاشان افزود: مرمت بخش‌هایی از بازار تاریخی کاشان شامل، کاروانسراها، تیمچه‌ها، بناهای مذهبی و راسته بازارها با مشارکت شهرداری منطقه یک تاریخی- فرهنگی شهرداری کاشان به زودی شروع خواهد شد که این عملیات مرمتی حدود سه ماه به طول خواهد انجامید. 

 

متولی با اشاره به چهل و ششمین سالروز ثبت بازار تاریخی کاشان در فهرست آثار ملی، تصریح کرد: تمیچه بخشی که یکی از زیباترین بناهای تاریخی موجود در بازار کاشان است در حال مرمت است. این عملیات مرمتی شامل سبک‌سازی بام واندود و نماسازی دو جبهه این سرای تاریخی است که از محل اعتبارات ملی تکمیل و ادامه مرمت سال قبل است.

 

معاون حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی کاشان با اشاره به اهمیت بناهای تاریخی موجود در بازار به مرمت در ششصد ساله کاروانسرای زغالی‌ها اشاره کرد و گفت: اعتبار مرمت این در تاریخی تأمین شده و به‌ زودی مرمت این در ارزشمند تاریخی  توسط استاد محمد شفائی  آغاز می‌ شود.

 

متولی ادامه داد: سال گذشته هم با مشارکت میراث فرهنگی، شهرداری، هیات امناها و کسبه بناهای تاریخی، مذهبی داخل بازار اعم از کاروانسرای گمرک، میرپنج، مسجد بالابازار، سرای نو، تیمچه بخشی، تیمچه امین‌الدوله و بازارچه ملک و مرمت بخشی از راسته بازارها انجام شد.

 

وی در پایان یادآور شد: با کمک ستاد بازآفرینی شهری، یکی از راسته‌های بازار تاریخی کاشان به عنوان الگو مرمت و باززنده سازی می‌شود تا با احیای هنرهای از یاد رفته بازار کاشان رونقی دوباره بگیرد.

 

مجموعه‌  بازار تاریخی شهر کاشان که در ۸ شهریور سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، درون خود ۲۲ اثر تاریخی ملی از جمله تیمچه‌های امین الدوله و بخشی، کاروانسرای نو، آب انبار صباغ، مسجد و مدرسه میانچال، مسجد میرعماد، مسجد و مدرسه امام خمینی (سلطانی)، آب انبار و حمام گذر نو و حمام خان را جای داده است.

 

 

کد خبر 1211241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha