کاروانسرای شاه عباسی سمنان از بند دیوارها رها می‌شود

کرم‌زاده از رهایی کاروانسرای شاه عباسی سمنان تا اواسط شهریورماه امسال از بند دیوارها خبردادوگفت: این اثر تاریخی جهت استفاده فعالیت های فرهنگی و هنری برای عموم مردم قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان، «امیر کرم‌زاده» در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه تعیین تکلیف کاروانسرای شاه‌عباسی یکی از مطالبات اصلی مردم سمنان است و مردم برای آزادسازی این زندانی روزشماری می‌کنند گفت: این موضوع در دست پیگیری و مقرر شده است سند این کاروانسرا به نام میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تصریح کرد: با توافق انجام‌شده میان طرفین مقرر شد تا دیوارهای بتنی موجود در اطراف کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان، برچیده و بنای کهن کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان‌، پس از سال‌ها، در منظر دید شهروندان قرار گیرد.‌

 

کاروانسرای تاریخی سمنان به عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده کشور در دوران شاه عباس صفوی در شهر سمنان قرار دارد و دارای ۴۰۰ سال قدمت است که در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید.

 

استان سمنان بیش از هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده دارد که ۸۳۷ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت است. حدود ۳۰ کاروانسرا در این استان ثبت شده است.

 

از سال ۱۳۹۹ زندان سمنان به خارج از شهر منتقل شد و در دومین روز از بهمن ۹۹، آیت الله رئیسی، رئیس وقت قوه قضاییه در سفر به استان سمنان حکم آزادی این کاروانسرا و واگذاری آن به شهرداری سمنان را صادر کرد.

 

بهمن ۹۹ آیت الله رئیسی، ضمن بازدید از این بنا، دستوری برای تعیین تکلیف آن صادر کرد.

 

عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در قالب سفر دولت سیزدهم در روز پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در بازدید از کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان با بیان اینکه برداشتن دیوارها نقش مهمی در جذب گردشگر و تقویت نشاط بین شهروندان دارد، دستور تخریب دیوار مانع و مزاحم رؤیت کاروانسرای تاریخی که باعث محصورشدن آن شده را صادر کرد.

کد خبر 1211573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha