استفاده چندوجهی از آب‌بندان‌ها/ ظرفیتی برای رونق گردشگری روستایی صومعه‌سرا

صومعه‌سرا دارای ۲۲۰ پهنه آب بندان است که با لایروبی آن علاوه بر تامین آب زراعی سالانه می‌ توان در زمینه رونق گردشگری تاثیرگذار باشد.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری:  فلسفه ایجاد آب بندان ها در روستاهای صومعه‌سرا، ذخیره آب در فصول پربارش است تا در زمان کم بارش کشاورزان بتوانند از آن استفاده کنندبا توجه به فراوانی آب بندان ها در صومعه‌سرا، در حوزه ذخیره آب و آبرسانی می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد. حتی آب بندان‌ها می تواند کارکردهای متفاوتی مانند پرورش ماهی، آبزی پروری و گردشگری داشته باشد.

 

در حال حاضر بسیاری از آب بندان های شهرستان صومعه‌سرا نیاز به لایروبی دارند که هزینه این لایروبی ها در مقایسه با سدسازی بسیار ناچیز است. در حوزه گردشگری نیز از آب بندان های این شهرستان استفاده ای نشده است و جای خالی گردشگری در روستاها با استفاده از آب بندان ها پررنگ است. گردشگری روستایی را می توان بر پایه آب بندان ها استوار کرد.

 

با وجود اینکه گیلان جزو پربارش ترین استان های کشور و دارای رکوردهای بارشی منحصر به فردی است اما همزمان با موسم تابستان و بروز خشکسالی در کشور، این استان نیز از آن بی بهره نمانده و در تابستان داغ، بسیاری از شالیزارهای تشنه چشم انتظار آب می سوختند که در این مواقع آب بندان ها با ذخیره آب های فصلی می تواند درمانی برای درد آن‌ها شود.

 

«حسین خیرخواه» با اشاره به اینکه در حوزه شهرستان 2 کار زمین مانده که اگر به فوریت ورود نکنیم خسارت های جبران ناپذیری به وجود می آید اظهار کرد: 13 رودخانه در صومعه‌سرا وجود دارد که نیازمند به لایروبی هستند.

 

رییس دادگستری صومعه‌سرا با بیان اینکه تعداد زیادی از این رودخانه ها نیاز فوری به لایروبی دارند افزود: شهرستان دارای 220 پهنه آب بندان است که از این تعداد 61 پهنه لایروبی شده و مابقی مانده است.

 

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای 281 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سه هزار هکتار بلند آب خور هستند گفت:25 هزار هکتار از اراضی، آب مورد نیاز را از سد سفید رود استفاده می‌کنند که از این میزان 15هزار هکتار به صورت نرمال آبشان تامین است اما 10 هزار هکتار هر سال دغدغه آبی دارند که باید به کمک آب بندان ها دغدغه هایشان از بین برود.

 

خیرخواه تصریح کرد: اگر لایروبی رودخانه ها و آب بدان ها انجام شود حدود 20 میلیون متر مکعب آب ذخیره خواهیم داشت و این در صورتی است که 9 میلیون متر مکعب نیاز اراضی شهرستان است و 11 میلیون متر مکعب آب ذخیره می شود.

 

 

رییس دادگستری صومعه‌سرا با اشاره به اینکه برای عمران و آبادی شهرستان از هیچ کاری کوتاهی نمیکنم بیان کرد: باید آب بندان های ما در سال زراعی جدید لایروبی شده باشند تا دغدغه آب زراعی نداشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه اگر توانستیم در کنار تامین آب زراعی، گردشگری هم رونق دهیم موفق هستیم اظهار کرد: صومعه‌سرا دارای آب بندان‌های طبیعی زیاد و زیبا است که با رسیدگی به این آب بندان ها می‌توان رونق گردشگری روستایی را در شهرستان گسترش داد.

 

خیرخواه با بیان اینکه بعضی از آب بندان ها قابلیت استفاده چند منظوره برای تولید و پرورش ماهی و حتی گردشگردی را دارند اما تامین آب زراعی مزارع اولویت اول احیا آب‌بندان است و در شرایط کمبود، آب آن باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد و از ماهی تخلیه گردد افزود: باید آگاهی بخشی نسبت به افکار عمومی جامعه، برای تحقق امر مهمی که سالها زمین مانده صورت گیرد.

 

گفتنی است، علاوه بر تأمین بخشی از آب مورد نیاز در کشاورزی، امکان آبزی پروری، مهار آبهای سطحی در مواقع سیلاب و گردشگری از جمله مزایای دیگر آب بندان هاست.

 

کد خبر 1211711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha