«خلیل دردمند»، همچنان دربند عربستان است

تنها زائر ایرانی بازداشت شده در حج تمتع سال ۱۴۰۱، با وجود همه تلاش های صورت گرفته، هنوز آزاد نشده است و کاربران توییتر، آزادی این شهروند ایرانی را از وزیر امور خارجه ایران مطالبه می کنند.

خبرگزاری شبستان_ از خمینی شهر - نجمیه بخشایش: 

کاربران توییتر ۲ هشتگ «خلیل دردمند کجاست» و «خلیل دردمند» را برای آگاه سازی مردم  از اسارت یک جوان حاجی  در عربستان  و مطالبه از وزارت امور خارجه  برای آزادی وی به کار می برند.
خلیل دردمند به همراه مادر خود،  برای،حج تمتع سال جاری به عربستان می روند و طبق  روال همیشگی خود، در همه مکان ها، یاد شهدا را زنده کرد.
وی چند عکس در مقابل کعبه با یاد شهدا و در خواست صلوات برای آنها می گیرد و در صفحه توییتر خود منتشر می کند، ۲ روز بعد و در روز عید غدیر در هنگامه حرکت به طرف مدینه، بازداشت می شود‌ و تا امروز خانواده  و دوستان وی تنها وعده آزادی این جوان را از مسئولان می شنوند ولی در عمل، نزدیک به ۵۰ روز است، که خبری از آزادی او نیست.


صفحه توییتر خلیل دردمند با حدود ۲۵ هزار دنبال کننده، نشان می دهد که این جوان، اهل هیات «نورالحسین (ع)» و مشتاق حضور در اربعین است و شب های جمعه و در شعائر الهی، یاد شهدای مدافعان حرم را پاس داشته است و حتی عکس نمایه توییتر، عکس شهید «جواد محمدی» است و آخرین توییت وی، عکسی از شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» در کنار کعبه است و دوستان وی این عکس را دلیل بازداشت دردمند می دانند.

«کاظم غریب آبادی» با تاکید براینکه خلیل دردمند هیچ جرمی مرتکب نشده و بیگناه بازداشت شده است، گفت: پس از اطلاع با دستگاه‌های ذیربط در تماس بودیم و در حال حاضر این دستگاه‌های مختلف پیگیر آزادی این شهروند ایرانی هستند و علاوه بر پیگیری سازمان حج و زیارت، دادستان کل کشور برای اجرای قانون آیین دادرسی کیفری برای حمایت از اتباع ایرانی در نامه‌ای از وزیر امور خارجه خواسته است تا به وضعیت و آزادی هر چه سریعتر این حاجی ایرانی رسیدگی کند.

 

امام جمعه «درچه» در ۲۸ مردادماه در نماز جمعه به گزارش های فراوان مبنی براینکه حاج خلیل دردمند در هفته چهارم مرداد ماه آزاد می شود اشاره کرد و گفت : این حاجی، هنوز ازاد نشده است و همراهان وی، جرم خلیل دردمند را همراه داشتن عکس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در هنگام طواف کعبه بیان کردند.
وی با تاکید بر اینکه این حاجی، یک کارگر ساده و معمولی صنعت نساجی است و هیچ فرد اداری سطح بالایی نیست، بیان کرد: حاجی دردمند، یک جوان بصیر و بینا و اهل درچه است و تنها حاجی بازداشتی از حجاج سال جاری است و برای آزادی وی دعا کنید.

روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان از سال ۹۴ با تعطیلی سفارتخانه های ۲ کشور، تیره شده است و بنا بر تفاهم نامه ای از سال ۹۶، ایرانی ها برای حضور در حج اجازه یافتند و امیر عبداللهیان برای آزادی خلیل دردمند با واسطه اقدام کرده است و با همتایان خود در کشور های عراق و عمان در این باب گفتگو کرده است و در دیدار با خانواده این شهروند وعده پیگیری تا ازادی خلیل دردمند را داده است و این گفتگو سبب بازتاب بازداشت این شهروند ایرانی در میان شبکه های فارسی زبان مثل «صدای آمریکا» و «بی بی سی فارسی» شد.

«وحید اسکندری» در مصاحبه ای خبر از خارج شدن آزادی خلیل دردمند از اختیار سازمان حج و زیارت داده است زیرا دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت، تا آخرین روز محرم فعال بود و اعتبار ویزای نمایندگی این دفتر به پایان رسیده است و دفتر نمایندگی حج و زیارت در عربستان تعطیل شده است و آزادی شهروند ایرانی تنها با ادامه پیگیری وزارت خارجه صورت می گیرد هرچند مکاتبان خود را با وزارت حج عربستان ادامه می دهد.

 

حجت الاسلام «محمدتقی نقدعلی» خبر از پیگیری از رئیس مجلس شورای اسلامی در این باب داده است و بر دریافت قول های مساعد برای آزادی این شهروند ایرانی از طریق واسطه تاکید داشته است و در آخرین اظهار نظر خود، در ۶ روز گذشته، احتمال آزادی خلیل دردمند در حدود هشت روز بعد را داده است و خبرنگار شبستان، با تماس های متعدد با نماینده خمینی شهر، موفق به کسب اطلاعات جدیدی به دلیل برنامه های فراوان این نماینده در حوزه نمایندگی، نشد.

مردم نیز با هدف کم اهمیت نشدن موضوع اسارت آخرین حاجی ایرانی در عربستان و لزوم پیگیری آزادی این شهروند ایرانی  توسط وزارت خارجه، پویش مجازی ایجاد کردند و در شبکه مجازی توییتر، با ۲ هشتگ «خلیل دردمند کجاست و خلیل دردمند» خواستار پیگیری وزیر امورخارجه کشور برای آزادی این حاجی دردمند شدند و تذکر می دهند که مبادا به سرنوشت ایرانی های دربند دیگر دچار شود و غبار فراموشی بگیرد.

 

عربستان در حالی این حاجی ایرانی به دلیل عکس برداری در مناسک حج بازداشت کرده است که این کاری عادی در میان حاجیان همه کشورها بوده است و داشتن عکس سردار مقاومت را در هنگامی جرم پنداشته است که یک خانم مخالف ضد جنگ آمریکایی، شهید قاسم سلیمانی را قهرمان جهان خوانده است و به واقع  شاهد اثرگذاری شهید قاسم سلیمانی بیش از سپهبد قاسم سلیمانی هستیم.

کد خبر 1212353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha