با همه کسانی که به تالابها دست درازی می‌کنند برخورد قانونی می کنیم

عباسی با بیان اینکه اگر مثل گذشته کار کنیم بر اثر انباشت رسوبات، تالاب انزلی به سرنوشت سراوان دچار می‌‌شود گفت: بدون اغماض با همه کسانی که به تالاب دست درازی کرده و فاضلاب خود را در تالاب‌ رها می‌کنند برخورد قانونی کرده و به دستگاه قضا معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از انزلی، «اسدالله عباسی» امروز(سه‌شنبه، ۱۵ شهریور) در نشست کمیته ملی احیای تالاب انزلی که با حضور جمعی از مدیران کل، دستگاه قضایی و فرمانداران شهرستان‌های رشت، انزلی، خمام و صومعه سرا برگزار شد با بیان اینکه تالاب انزلی در سال‌های اخیر با آسیب‌های جدی مواجه شده است گفت: ما میراث‌دار نگاه‌های غیر کارشناسی پیشینیان هستیم که موجب شده تالاب انزلی به‌گونه‌ای خشک شود که حتی آبراهه‌ای هم وجود نداشته باشد.

 

استاندار گیلان ادامه داد: همه به نحوی دستشان را بر گلوی تالاب انزلی می‌فشارند که نیاز به کار جهادی دارد. تالاب انزلی شناسنامه گیلان است که اگر از بین برود مواهب طبیعی استان از بین می رود.

 

عباسی اضافه کرد: همه به شکلی چنگ بر زیبایی‌های گیلان زده و بر این مواهب طبیعی خدشه وارد کرده‌اند و در گیلان تصویر منسجمی برای همپوشانی وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: برخی بی‌رحمانه محیط زیست را مورد تاخت و تاز قرار داده اند. سازمان بنادر و دریانوردی  بر اساس کدام شاخصه موج شکن را احداث کرده و این اجازه چگونه صادر شده است ؟

 

استاندار گیلان تصریح کرد: تالاب انزلی با ورود موج های خزر زنده بود و آب‌های سالمی که از رودخانه‌ها به این تالاب وارد می‌شد اما اکنون با ورود رسوبات و عقب نشینی دریا امکان ورود آب به تالاب انزلی گرفته شده است لذا ما با تشکیل قرارگاه جهادی احیای تالاب را در دستور کار خود قرار داده ایم.

 

وی خواست تا اختیارات محیط زیست استان به استانداری گیلان سپرده شود و گفت: به این ترتیب می‌توان از همه عوامل استان برای حفظ محیط زیست استفاده کنیم زیرا با واگداری این اختیارات به استانداری، مدیران می‌توانند جهادی عمل کنند و ما نیز می‌توانیم در طول هفته در اینجا مستقر شده و به نمایندگی از سازمان محیط زیست کشور و رئیس جمهور این مشکل را مرتفع کنیم.

 

عباسی گفت: بر تالاب انزلی نه‌های بسیاری زده شده که باز کردن گره‌ها کاری سخت و دشواری است. تصمیمات غیرکارشناسی بدون مد نظر قرار دادن فرضیه‌ها و پژوهش‌ها تالاب را به این روز در آورده است. ما در کنار زردجوب و گوهر رود به دنبال یافتن منشا آلودگی ها هستیم و کارهای اورژانسی انجام داده‌ایم و تصمیماتی گرفته شده تا منشا فاضلاب‌ها را حذف کنیم.

 

وی تاکید کرد: برای ساماندهی فاضلاب انزلی و صومعه‌سرا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ریاست جمهوری اختصاص داده شده اما دستگاه‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. وزارت نیرو باید به تعهدات خود عمل کند. به زندان لاکان رشت که سر منشا این آلودگی‌هاست ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که تصفیه خانه آن راه افتاده است. تصفیه‌خانه‌های ۴ بیمارستان رشت نیز ۲۰ میلیارد تومان اعتبار داشت که ۶۰ درصد آن انجام شده است.

 

استاندار گیلان تصریح کرد: بدون اغماض با همه کسانی که بر تالاب دست درازی می‌کنند و فاضلاب خود را در تالاب‌ رها می‌کنند برخورد قانونی کرده و به دستگاه قضا معرفی خواهند شد و بدون اغماض با آنها برخورد می‌شود، چرا که زندگی و حیات ما وابسته به تالاب است. به کسانی که به سفره مردم رحم نمی‌کنند، رحم نخواهیم کرد.

 

وی تاکید کرد: در مرحله اول باید حریم تالاب و حقوق مکتسبه افراد تعیین شود و نباید فرصت را از دست داد به طوری که الان تله‌ای رسوب گیر گذاشته شده که برخی مخالف و موافق بودند اما جلوی رسوب گرفته شده است. باید با نگاه علمی و دانش بنیان این کار انجام شود و به شکلی تالاب را از رسوب خالی کنیم.

 

عباسی خاطرنشان کرد: برای سنبل آبی ۱۵ میلیارد اعتبار گذاشته شده بود که پنج میلیارد آن در مرحله اول اختصاص یافت باید نگاه و زاویه دید با ساختار گذشته محیط زیست تنظیم نشود و با نگاه جهادی به معضل تالاب انزلی نگاه شود اگر مثل گذشته کار کنیم بر اثر انباشت رسوبات تالاب انزلی را به سرنوشت سراوان دچار خواهیم کرد.

 

وی خاطرنشان ساخت: در خصوص تالاب انزلی باید به طرح نویی برسیم که با سرعت بتوانیم تصمیم جهادی بگیریم اگر بطور هماهنگ با هم حرکت کنیم جلوگیری تهدیدات گرفته می شود و فرصتی برای تالاب انزلی ایجاد خواهد شد.

کد خبر 1213274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha