لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

شوری حمایت دولت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را ضروری برشمرد و گفت: برخی قوانین این حوزه متأسفانه دستوری هستند درصورتیكه باید با مشورت بخش خصوصی وضع شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، كوروش شوری، دبیر انجمن علمی انرژی خورشیدی ایران در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت گو در مورد چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه كشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدند كه نفت به عنوان اولین انرژی جهان نهایتاً تا چهار پنج سال آینده مطرح خواهد بود از این رو به دنبال انرژی جایگزین و سازگار با محیط زیست افتادند، گفت: كشورهای پیشرفته دنیا كه نیروگاه‌های اتمی و فسیلی داشتند به تدریج به انرژی‌های پاك و تجدیدپذیر روی آوردند و جالب اینكه خیلی كشورها برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از همان ابتدا سوبسید دادند و حمایت ویژه‌ای كردند.

 

شوری با بیان اینکه كشور ما نیز چاره‌ای جز استفاده از این انرژی‌های پاك ندارد و امتیاز ویژه كشورمان هم در این خصوص برخورداری از بالاترین پتانسیل شدت تابش در جهان است بطوریكه علاوه بر تأمین انرژی كل كشور می‌توان انرژی مازاد را به كشورهای همسایه نیز صادر كرد، ادامه داد: امروزه حتی كشورهای همسایه كه منابع نفتی و گازی خوبی هم دارند پروژه‌هایی را با ظرفیت بالا در زمینه انرژی‌های پاك احداث می‌كنند و از این انرژی بهره می‌برند.

 

دبیر انجمن علمی انرژی خورشیدی با طرح این موضوع که قرار بود كشورمان تا سال ۱۴۰۴ چهار درصد از آلاینده‌ها را كم كند كه این مستلزم احداث ۴ تا ۶ هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر است اما تا به امروز كمتر از یك درصد آن محقق شده است، گفت: ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی مانع از اجرای قوانین مرتبط با حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه دستگاه‌های دولتی در اجرای این قوانین همكاری ندارند، گفت: همین عدم همكاری و عدم هماهنگی مانع بزرگی بر سر راه توسعه تجدیدپذیرهاست و موجب دلسردی سرمایه گذاران می‌شود.

 

شوری مطالبات معوق نیروگاه‌های تجدیدپذیر و عدم ثبات مدیریتی در این حوزه را نتیجه همین عدم هماهنگی‌ها دانست و افزود: ما در این زمینه قوانین به اندازه كافی داریم اما متأسفانه این قوانین و طرح‌ها از جمله طرح نیروگاه‌های كیلوواتی و صادرات برق اجرایی نمی‌شوند.

 

دبیر انجمن علمی انرژی خورشیدی ایران حمایت دولت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را ضروری برشمرد و گفت: برخی قوانین این حوزه متأسفانه دستوری هستند درصورتیكه باید با مشورت بخش خصوصی وضع شوند.

 

شوری ضمن انتقاد از نگاه صرفاً اقتصادی مسئولان به حوزه تجدیدپذیرها و مقایسه هزینه آن با نیروگاه‌های فسیلی اظهاركرد: در حال حاضر با توجه به فرسودگی و راندمان پایین نیروگاه‌های فسیلی و دیگر مسائل، تولید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در كشور یك نیاز ضروری و اساسی است.

کد خبر 1213624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha