هفت خوان ثبت نام در مدارس بیرجند

مشکل خانواده ها برای ثبت نام فرزندانشان با فرا رسیدن فصل تابستان و پاییز دو چندان می شود. مشکلاتی مانند اجرای محدوده جغرفیایی، کمبود فضای آموزشی و... یک داستان تکراری است که همه ساله وجود دارد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ با تعطیلی مدارس و فرارسیدن فصل تابستان، دغدغه والدین کلاس اولی و دانش آموزانی که برای پایه بالاتر باید مدرسه فرزندشان را تغییر بدهند دو چندان می شود تاجایی که تمام انرژی و وقت پدر و مادر را به خود اختصاص می‌دهد. اغلب خانواده‌ها که از میان اقشار متوسط و رو به پایین جامعه هستند؛ مدارس دولتی گزینه اول برای فرزندانشان است و باید به دنبال مدرسه دولتی با کیفیت آموزشی بالا باشند و همین امر باعث می شود مدارس خوب و دارای اسم و رسم به سرعت پر شده و نارضایتی والدین را به همراه داشته باشد.

 

پر شدن ظرفیت مدارس، بُعد مسافت مدرسه تا منزل محل سکونت، محدوده جغرافیایی و درخواست قولنامه و یا سند منزل برای پذیرش دانش آموزان، دریافت شهریه به بهانه کمک به مدرسه و... همه و همه دغدغه هایی است که از آغاز فصل تابستان شروع شده و تا مهر ماه و بازگشایی مدارس ادامه دارد.

 

حداقلی‌ترین حق یک دانش‌آموز، ثبت‌نام در مدرسه با سیستم آموزشی مناسب است که متأسفانه برخی مواقع خانواده و دانش آموز از حق مسلّم خود با دیالوگ «جا نداریم»، «در محدوده جغرافیایی قرار ندارید» و... بازمی مانند. این مشکلات از سالیان گذشته در حال تکرار است و متأسفانه تاکنون نسخه درمانی برای آن از سوی مسئولان پیچیده نشده است.به طور معمول مهمترین مشکل برای خانواده دارای دانش آموز کلاس اولی یافتن مدرسه خوب و پر طرفدار است که متأسفانه اینگونه مدارس به سرعت و بر اساس ضابطه و رابطه پر شده و نه تنها باعث سردرگمی مردم بلکه نارضایتی خانواده ها را نیز به همراه دارد.

 

ایجاد مدارس متنوع اعم از غیر انتفاعی، نمونه، هیأت امنایی و... در سردرگمی خانواده ها تأثیر بسزایی دارد هرچند ورود به این گونه مدارس برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه امکان‌پذیر نیست. یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی می گوید: امسال فرزندم به کلاس اول می رود؛ از خرداد ماه درگیر ثبت نام هستم و هنوز موفق به ثبت نام نهایی نشده ام.

 

یاسین محمدی می افزاید: پس از پرس و جو برای ثبت نام فرزندم به یکی از مدارس هیأت امنایی مراجعه کردم که متأسفانه به بهانه نبودن در محدوده، فرزندم را ثبت نام نکردند.

 

وی ضمن گلایه مندی از قوانین دست و پاگیر برخی مدارس می افزاید: برای ثبت نام در برخی مدارس نیاز به حفظ یک جزء قرآن توسط دانش آموز، دارا بودن امتیاز ایثارگری، شهدا و... می باشد که برخی از این موارد در حد سن پدر خانواده نیست.

 

وی ادامه می دهد: متأسفانه برخی از خانواده ها در قبال ثبت نام فرزندشان مبالغ بالایی پرداخت می کنند در حالیکه خانواده های متوسط و رو به پایین توان پرداخت این هزینه ها را نداشته و به همین دلیل فرزندانشان در اینگونه مدارس پذیرش نمی شوند.

 

 

قوانین دست و پاگیر ثبت نام

یکی دیگر از شهروندان هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی ضمن گلایه از وضع قوانین دست و پاگیر ثبت نام به قرار داشتن در محدوده جغرافیایی اشاره کرده و این اقدام را باعث سودجویی تعدادی افراد اعلام می کند و می گوید: داشتن قولنامه از محله نزدیک مدرسه باعث شده تعدادی از خانواده ها با مراجعه به مشاوره املاک و پرداخت هزینه ای بین ۳۰۰ تا حتی یک میلیون تومان قولنامه صوری درست کرده تا فرزندشان در مدرسه مدنظر ثبت نام شود.

 

حسین امیرآبادی گریزی به یکی از مدارس خیابان توحید می زند و می گوید: متأسفانه تعداد قابل تأملی از دانش آموزان این مدرسه از دیگر نقاط شهر شامل شعبانیه، معلم، غفاری، مهر شهر هستند که اقدام به گرفتن قولنامه صوری کرده اند.

 

یکی دیگر از والدین که منزلش در ابتدای خیابان پاسداران است و مدرسه مد نظر که می خواهد فرزندش را در آن ثبت نام کند در انتهای این خیابان قرار دارد، می گوید: هر روز صبح قبل از رفتن به اداره محل کار، فرزندانم را به منزل پدری در انتهای خیابان پاسداران برده و پس از اتمام کار اداری از منزل پدری آنها را به خانه می آورم.

 

قولنامه صوری

علی محمودی با بیان اینکه برای ثبت نام دخترم به مدرسه ای در انتهای خیابان پاسداران مراجعه کردم اما به بهانه محدوده جغرافیایی فرزندم را ثبت نام نکردند این در حالی است که این مدرسه در نزدیکی منزل پدری واقع شده و دخترم باید پس از بازگشایی مدارس تا زمان تعطیلی اداره در منزل پدر، که در نزدیکی مدرسه قرار دارد، حضور داشته باشد.

 

وی ضمن گلایه از این قوانین، این اقدام را باعث سودجویی تعدادی از افراد دانست و می گوید: می توانم قولنامه ای صوری از منزل پدری درست کنم اما آیا این کار از نظر شرعی مشکلی ندارد؟!

 

به گفته وی مسئولان با این اقدام و وضع قوانین سخت، صورت مسئله را پاک کرده و باعث تخلف خانواده ها مبنی بر درست کردن قولنامه صوری، اخذ گواهی مبنی بر حفط یک جزء و... می شوند.

 

یکی دیگر از شهروندان هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی که به تازگی از تهران به بیرجند مهاجرت کرده و دارای سه فرزند دانش آموز است، می گوید: در بلوار شعبانیه مستأجر هستم و برای ثبت نام دخترم در پایه اول از یک ماه قبل به مدرسه علیزاده مراجعه کردم که متأسفانه با وجود قرار داشتن در محدوده جغرافیایی فرزندم ثبت نام نشد.

 

 

ترک تحصیل

زهرا نوگیدری می افزاید: پس از بارها مراجعه به مدرسه دخترم در لیست ذخیره ثبت نام شد اما با وجود گذشت یک ماه از ثبت نام از مدرسه تماس گرفته شد که مجوز راه اندازی پایه اول به مدرسه داده نشده و اسامی ذخیره ها ثبت نام قطعی نمی شوند.

 

وی ضمن گلایه از مسئولان آموزشی می افزاید: بنا به گفته مسئول مدرسه با توجه به راه اندازی یک پایه اول در مدرسه نصیری در بلوار شعبانیه، برای ثبت نام به این مدرسه مراجعه کردم که متأسفانه با توجه به این مهم که دخترم متولد مهر ماه است، ثبت نام فرزندم انجام نشد.

 

وی با بیان اینکه برای حل مشکل به اداره آموزش و پرورش بیرجند مراجعه کردم اما متأسفانه مسئول مربوطه با بیان این که ظرفیت مدارس محدوده منزلتان تکمیل است، می گوید: فرزندتان را در مدارس خیابان سپیده، غفاری یا در مدرسه غیر انتفاعی نزدیک محل سکونت خود ثبت نام کنید!

 

وی که همسرش بیکار بوده و با دریافت بیمه بیکاری امرار معاش می کند، می افزاید: پرداخت هزینه های هنگفت کرایه منزل در مناطق جنوب شهر و یا هزینه سرویس ایاب و ذهاب برای ما امکان پذیر نیست و اگر فرزندم را ثبت نام نکنند او را به مدرسه نمی فرستم.

 

یکی دیگر از شهروندان هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی نبود کلاس پیش دبستانی را از مشکلات اعلام کرده و می گوید: متأسفانه به علت نبود پایه پیش دبستانی در مدارس دولتی خانواده ها مجبور به فرستادن فرزندان خود به مدارس غیر انتفاعی و مهدهای کودک می شوند.

 

مهدی یوسفی ضمن گلایه از نبود پایه پیش دبستانی می افزاید: برای پایه پیش دبستانی در مدارس غیر انتفاعی و مهد کودک ها بین 6 تا 8 میلیون تومان در سال دریافت می شود که با توجه به اوضاع اقتصادی، خانواده‌ها با مشکل مواجه می شوند.

 

در ادامه مدیر آموزش و پرورش بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی تعداد دانش آموزان ثبت نام شده تاکنون را 64 هزار و 680 نفر اعلام کرد و می گوید: از این تعداد 32 هزار و 47 دانش آموز دختر و 32 هزار و 549 دانش آموز پسر است و با وجود ادامه ثبت نام در برخی مقاطع، این آمار به 66 تا 67 هزار دانش آموز می رسد.

 

مجید بهدانی با بیان اینکه در سطح مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بیرجند همه امور شامل رعایت اصل تكریم ارباب رجوع، حفظ كرامت انسانی خانواده و فرزندان آنها و... بی تردید ضرروی و مورد انتظار است، تأکید می کند: در این راستا چنانچه موردی از نقض آن در سطح مدارس، کانون‌های فرهنگی هنری، اداره و... مشاهده و یا گزارش شود به صورت ویژه مورد پیگیری و رصد قرار می‌گیرد.

 

وی تعداد مدارس بیرجند را 440 آموزشگاه اعلام کرده و در خصوص سرانه آموزشی می گوید: میانگین سرانه فضای آموزی در کشور 5.22 و در بیرجند 4.80 می باشد.

 

 

کمبود فضای آموزشی

وی درخصوص کمبود فضای آموزشی می گوید: کمبود فضای آموزشی قصه پر غصه ای است که آموزش و پرورش به عنوان بحران با آن مواجه است به استناد ماده 18 قانون تشکیل آموزش و پرورش، انبوه سازان به ازای احداث هر 200 واحد مسکونی، باید فضای آموزشی نیز احداث کنند که متأسفانه این مورد تاکنون در بیرجند اجرایی نشده و باعث بروز مشکلات فراوان شده است.

 

وی ادامه داد: تأمین فضای آموزشی وظیفه ذاتی ادارات نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن می باشد و متأسفانه خانواده ها به اشتباه این وظیفه را در حیطه کاری آموزش و پرورش می دانند و در تمامی مقاطع به ویژه مقطع ابتدایی با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

 

به گفته وی ادارات آموزش و پرورش موظف به تأمین نیروی انسانی و برنامه ریزی در جهت اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان هستند هر چند این مسوولیت برعهده سایر دستگاه های اجرایی است اما آموزش و پرورش نیز پیگیری و رایزنی‌های مختلفی را در این زمینه به صورت مداوم داشته و خواهد داشت.

 

مدیر آموزش و پرورش بیرجند تأکید می کند: در شهرک های اقماری شامل حاجی آباد، مهرشهر، دستگرد و حتی برخی از نقاط داخل شهر (جنوب شهر) کمبود فضای آموزشی محسوس است و با رایزنی های انجام گرفته با اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، جذب خیران جهت ساخت و بهره‌برداری مدارس با کیفیت بالا در سطح شهرستان در حال انجام است و امید است با تلاش های انجام شده مشکل کمبود فضای آموزشی مرتفع شود.

 

بهدانی با بیان اینکه بیش از 80 درصد مدارس بیرجند و شهرک های اقماری به صورت دو شیفت هستند، یادآور می شود: تا پایان سال تعداد سه یا چهار مدرسه در شمال شهر، چهکند، دستگرد، حسین آباد سادات و فوداج با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح خواهد شد و امید است با افتتاح این مدارس گوشه‌ای از مشکلات فضای آموزشی شهرستان نیز مرتفع شود.

 

وی در خصوص دریافت قولنامه از خانواده ها برای ثبت نام و تخلفات صورت گرفته در این راستا، می گوید: در خصوص قولنامه صوری آماری نداشته و هرگونه تصمیم، برخورد و یا پیگیری بر عهده اتاق اصناف و معدن و تجارت می‌باشد.

 

 

وی در خصوص ثبت نام دانش آموزان اول ابتدایی می افزاید: اولویت ثبت نام برای دانش آموزان متولد اول مهر 1395 بوده و چنانچه ظرفیتی از آموزشگاه خالی باشد دانش آموزان متولد دوم مهر ماه سال 1395 تا 30 مهر ماه 1395 با اولویت تاریخ تولد و تأیید موضوع در شورای مدرسه، ثبت نام می شوند.

 

وی در خصوص نبود دوره پیش دبستانی و مشکلات مطرح شده می گوید: پیش دبستانی مقطعی رسمی و اختیاری است و در گذشته با وجود داشتن فضای مناسب، نیروی انسانی کافی، دوره پیش دبستانی به صورت دولتی ارائه می‌شد اما بعد از اجرای نظام جدید یک پایه به ابتدایی اضافه شده و فضای مدارس با ضریب پنج کلاس، پایه ششم را نیز پوشش می‌دهند و با وجود کمبود فضا، دوره پیش دبستانی در مدارس دولتی ارائه نمی شود.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر دوره پیش دبستانی به صورت غیردولتی دایر است، تأکید می کند: در حال حاضر پیش دبستانی دولتی نداریم و به منظور همراهی با اولیا و مؤسسان، فضای مازاد برخی مدارس دولتی از طریق مزایده در اختیار مربی مؤسسان مراکز پیش دبستانی قرار می گیرد.

 

به گفته وی تا سال گذشته امور مهدهای کودک به عهده آموزش و پرورش نبوده و آموزش نوآموزان اغلب در مهد کودک‌های زیر نظر بهزیستی و آموزش و پرورش انجام می شد که از امسال با تجمیع مدیریت مهدهای کودک در بدنه آموزش و پرورش و تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در وزارت آموزش و پرورش، آموزش پیش دبستانی نوآموزان از طریق آموزش و پرورش به صورت جدی و برنامه‌ریزی شده پیگیری و اجرا خواهد شد.

 

مدیر آموزش و پرورش بیرجند در زمینه دریافت هزینه از خانواده ها می گوید: هزینه‌های دریافتی فقط در زمینه هزینه کتاب و بیمه دانش‌آموزان است و دریافت هزینه مازاد بر این از خانواده ها، تخلف محسوب می شود.

 

بهدانی با بیان اینکه مدارس هیأت امنایی بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش مبالغی را به عنوان هزینه فوق برنامه دریافت می کنند، یادآور می شود: بر اساس برنامه های ارائه شده مدیران مدارس هیأت امنایی و با هدف ایجاد هماهنگی این مبالغ در دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به ترتیب 450، 500 و 600 هزار تومان است.

 

به گفته وی شهریه مدارس غیر دولتی از طریق آموزش و پرورش به مؤسسان اعلام و پوستر شهریه تأیید شده در معرض دید اولیا نصب و بر اساس آن رارداد شهریه با اولیا منعد می شود.

 

وی در پایان از شهروندان می خواهد در صورت مشاهده تخلف در مدارس shekayat.medu.ir به این آدرس مراجعه و برای رسیدگی شکایات خود را ثبت کنند.

 

حرف آخر

امسال نیز ماجرای ثبت نام مدارس و مشکلات جانبی آن در حال تكرار است، محدوده جغرافیایی، تکمیل ظرفیت پایه اول، ارائه قولنامه های صوری و... همه و همه از مشکلات مهم والدین برای ثبت‌نام فرزندان‌شان در مدارس دولتی است و جالب آن که با وجود مرز بندی و محدوده جغرافیایی تعیین شده، از والدین درخواست می شود فرزندشان را در مدارس غیر انتفاعی یا دیگر نقاط شهر که تعداد دانش آموز کمتری دارند ثبت نام کنند که این روش چیزی جز پاک کردن صورت مسئله نیست.

 

 

 

کد خبر 1213705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha