استعفای وزرای نزدیک به مقاومت، سعد حریری را عزل کرد

در پی استعفای 11 وزیر حزب‌الله و وزرای حامی آن در اعتراض به روند نادرست دادگاه بررسی پرونده ترور رفیق حریری از کابینه لبنان، دولت وحدت ملی در این کشور سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ «جبران بسیل»، وزیر انرژی لبنان، در کنفرانس خبری دیروز از استعفای وزرای طرفدار حزب‌الله و وزرای متحد آن در کابینه خبر داد.
حزب‌الله این تصمیم را در پی رد درخواست خود مبنی بر تشکیل یک جلسه فوری برای بحث درباره دادگاه ترور حریری اتخاذ کرد.
محمد جواد خلیفه، وزیر بهداشت لبنان، پیش از این تصمیم به خبرگزاری فرانسه گفته بود: "اگر جلسه هیات دولت تشکیل نشود، به این معنی است که دولتی وجود ندارد و 11 وزیر کابینه در این صورت استعفای خود را بعد از ظهر امروز تسلیم خواهند کرد."
وزرای کابینه دولت لبنان در حالی از سمت خود استعفا دادند که سعد حریری، نخست وزیر این کشور، برای دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، در واشنگتن به‌سر می‌برد.
دادگاه بین‌المللی ویژه درباره پرونده ترور رفیق حریری که از حمایت شدید امریکا برخوردار است، در ماه می 2007 میلادی تشکیل شد تا با آغاز تحقیقات، به پرونده ترور نخست وزیر سابق لبنان رسیدگی کند.
انتظار می‌رود این دادگاه نتیجه تحقیقات و یافته‌هایش را تا نیمه ماه ژانویه 2011 اعلام کند.
«سید حسن نصرالله»، دبیرکل جنبش مقاومت حزب‎الله پیش از این گفته بود، از طریق سعد الحریری، پسر نخست وزیر پیشین و نخست وزیر کنونی لبنان، مطلع شده است که این دادگاه به دنبال متهم کردن برخی از اعضای حزب‎الله به دخالت در ترور رفیق حریری است.
در همین حال، عربستان و سوریه برای ممانعت از ایجاد بحران سیاسی در لبنان پس از اعلام حکم دادگاه، با یکدیگر وارد مذاکره شده‌اند.
در همین حال، ریاض و دمشق از سعد حریری، نخست وزیر لبنان خواسته‌اند به منظور جلوگیری از بحران سیاسی، از دادگاه ویژه حریری حمایت نکند.
بنا بر گزارش سایت Press Tv؛ گزارش‌ها حاکی از آن است که این دادگاه ممکن است برخی از اعضای حزب‌الله را به دست داشتن در ترور رفیق حریری متهم کند.
این درحالی است که این دادگاه هیچ‎یک از اسناد ارائه شده توسط حزب‎الله که دست داشتن اسرائیل در این ترور را ثابت می‎کند را مورد بررسی قرار نداده است.
«رفیق حریری»، نخست وزیر پیشین لبنان در سال 2005 در اثر انفجار یک خودروی بمب‎گذاری شده به هم‎راه 20 تن دیگر کشته شد.
گفتنی است متعاقب استعفای دسته جمعی 11 عضو کابینه سعد حریری وی وقتی با باراک اوباما گفته گو می کرده؛ نخست وزیر لبنان نبوده و به عنوان یکی از افراد مؤثر سیاسی لبنان در جریان 14 مارس به رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفتگو کرده است.
در همین راستا «عباس هاشم»، عضو فراکسیون اصلاح و تغییر (به ریاست میشل عون و از متحدان مقاومت) در گفتگو با شبکه عربی الجزیره گفته بود: وزرای مخالف دولت عصر امروز و قبل از دیدار حریری با اوباما استعفای خود را اعلام می‌کنند تا بدین وسیله حریری به عنوان یک نخست وزیری که دولتش سقوط کرده با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند نه نخست وزیر لبنان.
لازم به ذکر است به نوشته "ناولبانون"، عربستان و ترکیه پس از انتشار خبر آماده شدن وزاری وابسته به 8 مارس برای استعفا، از طرف‌های لبنانی خواستند تا دولت را حفظ کنند.
بنابر اخبار واصله «سعود الفیصل»، وزیر خارجه عربستان سعودی طی کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه ، هشدار داد که در صورت تحقق استعفای جریان 8 مارس، شکافی در میان جناح‌های مختلف لبنانی ایجاد می‌شود که می‌تواند به مناقشه و نزاع تبدیل شود.
با این وجود به نظر می آید لبنان وارد فضای متشنج سیاسی قبل از انتخاب کابینه وحدت ملی به همت قطر و رهبری ایران دچار شده است. قابل یاداوری است میشل سلیمان بعد از انتخاب به عنوان رئیس جمهور لبنان از ایران و مقامت حمایت قابل توجهی کرده است.
پایان پیام/

 

کد خبر 12145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha