ایران و ترکیه خواهان حل بحران لبنان،بدور ازمداخلات قدرتهای فرامنطقه ای شدند

رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر ترکیه در مکالمه تلفنی آخرین تحولات لبنان را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و بر ضرورت تلاش مشترک دو کشور برای حل مشکل لبنان تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ دکتر «محمود احمدی نژاد» و «رجب طیب اردوغان» در گفتگوی تلفنی با اظهار تاسف از وضعیت کنونی لبنان، اتخاذ تصمیم فوری برای حل مشکل این کشور بدور از ملاحظات سیاسی و دخالت بیگانگان خواستار شدند.
رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شرایط حساس لبنان خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال سوء استفاده از شرایط کنونی لبنان و آسیب زدن به این کشور و منطقه است از این رو باید با همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه راه حلی برای رفع مسایل لبنان اتخاذ شود.
بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران؛ نخست وزیر ترکیه نیز در این تماس تلفنی با اشاره به نقش مثبت و سازنده ایران در منطقه، تلاش مشترک برای ایجاد ثبات در لبنان را مورد تاکید قرار داد .
وی با اشاره به اینکه ثبات منطقه وابسته به ثبات لبنان است ، گفت : ایران و ترکیه به همراه سایر کشورهای منطقه می توانند در کنترل بحران لبنان نقش آفرین باشند .

گفتنی است در پی ایجاد بحران سیاسی لبنان متعاقب وابستگی شدید سعد حریری به ایالات متحده و فروپاشی کابینه وی؛ مذاکرات منطقه ای توسط دو کشور قطر و مخصوصا ترکیه آغاز شده است.

بر این اساس در روزهای اخیر «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر اسلامگرا و محبوب ترکیه در اظهار نظر در بین اعضای حزبی اش گفته بود برای مذاکرات حل بحران لبنان ابتدا با ایران و سپس قطر و بعد با امریکا و فرانسه وارد مذاکره خواهد شد.

لازم به ذکر است صالحی سرپرست وزارت خارجه ایران و سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان دیروز و پریروز مذاکرات فعالی را با افراد ذی نفوذ منطقه ای داشته اند.

همچنین باید یادآوری کرد که قطر و ترکیه در حل بحران سابق لبنان که منجر به ریاست جمهوری «میشل سلیمان» شد از طرف ایران نقشی فعال داشتند.
پایان پیام/
 

کد خبر 13453

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha