برگزاری جشنواره فجر تا فجر در راستای نهضت تولید محتوای نماز و نمازخوانی

ستاد اقامه نماز در راستای نهضت تولید محتوای نماز و نمازخوانی در جامعه، جشنواره فجر تا فجر را در رده بزرگسالان و کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، در آموزه‌های دین مبین اسلام از نماز به عنوان ستون دین و یکی از نخستین معیارها و محک محاسبه اعمال در روز قیامت یاد می‌شود، کارشناسان معتقدند با توجه به تغییرات سبک زندگی فرآیند تبیین کارکردهای فریضه نماز به عنوان عاملی اثربخش و فرهنگ‌ساز باید بر مبنای نیازهای جامعه اسلامی و متناسب با زمان و نیاز جوان امروز باشد.

 

به همین مناسبت حجت‌الاسلام «ابوطالب حجازی» دبیر ستاد اقامه نماز استان گیلان ضمن برشمردن ابعاد فریضه نماز، برنامه‌های این ستاد برای ترویج و توسعه فرهنگ نماز و کارکردهای این فریضه را به شرح زیر تبیین کرد.

 


- رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به تاثیر ایمان به خدا، معنویت و فضایل اخلاقی در پیروزی و‌ رشد انقلاب اشاره کردند که یکی از مهمترین این فرایض نماز است.در خصوص نقش نماز و مساجد در پیروزی انقلاب بفرمایید

اصولاً اگر بگوییم که انقلاب ما برای ترویج نماز و معنویت بوده شاید اغراق نباشد و علت آن هم این است که در آن بهبهه پیروزی انقلاب اسلامی و آخرین روزهای رژیم پهلوی که امام بزرگوار در فرانسه بودند و خبرنگاران از هر طرف برای مصاحبه با ایشان حضور داشتند امام راحل رو کردند به احمد آقا فرزندشان و وقت نماز را متذکر شدند، بنابراین امام مصاحبه را ترک کرده و فرمود انقلاب ما برای نماز است.

همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند نماز می‌تواند عامل مروج انقلاب ما در جامعه باشد، و این در صورتی است که ما به نماز اهمیت بدهیم و به معنویت نماز توجه داشته باشیم.

 

- ترویج فرهنگ نماز چقدر در تثبیت بنیاد خانواده در تراز ایران اسلامی و اساسا تبیین زندگی ایرانی - اسلامی اثرگذار است و اساسا دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو ستاد اقامه نماز چقدر برای تحقق این امر تلاش می‌کنند؟

تاثیر نماز در خانواده امری است بسیار مسلم به خاطر اینکه خانواده‌ای که به معنویت توجه داشته باشد آرامش دارد و فرزندانش هم همینطور. حتی افرادی که نمازخوان نباشند و اعتقادی به معنویت نداشته باشند، میل دارند فرزندانشان خوب تربیت شوند دنبال فساد نروند و آرامش داشته باشند و این ممکن نیست جز از راه معنویت و نماز.

در مورد قسمت دوم سوال هم باید عرض کنم که ستاد اقامه نماز از روزی که تأسیس شد ده ها نمازخانه‌های بین راهی و مساجد بین راهی را راه‌اندازی کرده است. در حال حاضر اگر در هر کجای کشور بخواهیم حرکت کنیم و برویم مثلا در جایگاه های سوخت یک نمازخانه احداث شده است یا اینکه ادارات کل قبلاً دارای نمازخانه و مسجد نبودند اما الان این نمازخانه‌ها در دستگاهای اجرایی ایجاد شده است.

نماز جماعت قبلاً در ادارات برگزار نمی‌شد اما الان این امر فراهم شده همچنین دهها کتاب در مورد نماز برای کودکان و نوجوانان و جوانان تالیف شده و حتی در فضای مجازی اگر جست و جو کنیم که چرا نماز می خوانیم صدها جواب در این مورد ارائه می‌شود و همه اینها جزو تاثیرات اقدامات نهادهایی هستند که ذیل ستاد اقامه نماز قرار دارند.


- با توجه به تغییرات سبک زندگی چقدر تلاش شده تا کارکردهای فریضه نماز به عنوان عاملی اثربخش و فرهنگ‌ساز تبیین شود و این تبیین چقدر متناسب با نیاز جوان امروزی است؟

در این مورد کتابهای متعددی نوشته شده و در فضای مجازی هم در این حوزه فعالیتهای خوبی شکل گرفته است همچنین مرکز تخصصی نماز در قم تأسیس شد و افرادی که مثلاً می‌خواهند در دانشگاه مدرک بگیرند در آنجا دوره می‌بینند و به آنها برای پاسخگویی در مورد نماز و شبهات مجوز داده می‌شود.

علاوه بر اینها ستاد اقامه نماز برای همه قشرهای جامعه از جمله مدارس، زنان خانه‌دار و خانواده‌ها برنامه دارد و در فضای مجازی هم برای فریضه نماز تبلیغات خوبی انجام می‌گیرد.

 

- یکی از شبهاتی که جوان امروز در پذیرش نقش نماز در اصلاح فرهنگ جامعه و بعضا آثار آن در مبارزه با فساد و فقر دارد این است که در جامعه اسلامی کسانی که مرتکب اختلاس و فساد اقتصادی می‌شوند بعضا ممکن است نمازخوان هم باشند در پاسخ به این شبهه چه باید گفت؟


بله اتفاقا این موضوع را ما بسیار می‌شنویم در حالیکه نماز اصلا ارتباطی با آن ندارد و باید گفت نماز اساسا برای خداوند و نزدیکی ما به معبود است و اگر ما بخواهیم نماز خود را برای مسئولان بخوانیم این نماز در درگاه خداوند مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

به بیان اینکه ما برای پیغمبر اکرم (ص) امامان و یا غیر نماز نمی‌خواهیم بلکه نماز ما تنها و تنها برای خداوند باری تعالی است و در غیر اینصورت نماز اساسا باطل است.

همچنین هر نمازخوانی قرار نیست معصوم باشد و خطاکار نباشد از سوی دیگر این  مسئولان از میان خودمان برخواسته‌اند و ما باید در وهله اول توجه کنیم که آیا خودمان خوب هستیم و در جامعه حق و انصاف را کاملا رعایت می‌کنیم.


- در نهضت تولید محتوای نماز و همینطور نمازخوانی از چه ابزارهایی کمک گرفته می‌شود و اساسا ابزار هنر و فناوری ارتباطات چقدر می‌تواند در این راستا نقش آفرین باشد؟

در این زمینه ستاد اقامه نماز مسابقات و جشنواره‌هایی را برگزار می‌کند که از جمله آن جشنواره فجر تا فجر است که در رده بزرگسالان علمی و پژوهشی، تالیف، مقاله، رساله دکتری، پایان نامه دانشگاهی و حوزوی و برای کودکان و نوجوانان به صورت فرهنگی، هنری، نقاشی، خوشنویسی، سرود و امثال اینها تعریف شده است.

اخیرا هم مسابقه‌ای درباره نماز و اربعین، عکاسی و فیلمبرداری برگزار شده است و افرادی که در این زمینه‌ها کار کرده‌اند می‌توانند برای شرکت در مسابقه آثار خود را به سایت ستاد اقامه نماز ارائه دهند.

همچنین ستاد اقامه نماز برای پاسخ به شبهات ده‌ها کتاب برای کودکان، نوجوانان و جوانان نوشته است و علاقمندان می‌توانند برای پاسخ به سوالات خود به این منابع مراجعه کنند.

 

- مساجد یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در ترویج فرهنگ و معیار اسلامی از جمله نماز هستن، برای اشاعه فرهنگ نماز از جمله نماز جماعت در مساجد و جذب بیشتر جوانان به این پایگاه های دینی چه گام‌هایی برداشته شده است؟ 
 ‏
این امر گاهی از اوقات به خود امام جماعت مسجد و گاهی هم به هیئات امنا، انجمن‌های اسلامی و افرادی که در مساجد فعالیت دارند بستگی دارد که تا چه اندازه توانسته‌اند در زمینه نماز کار کنند.

از سوی دیگر تبلیغاتی‌ که در مسجد و پایگاه های مذهبی می‌شود هم در جذب جوانان و ترویج فرهنگ نماز موثر است همچنین بهترین راه ارتباطی در این مورد این است که ما وارد دبستان‌ها و آموزش و پرورش شده و دانش‌آموزان را در مورد نماز و مسجد راهنمایی کنیم.

 

- در پایان وضعیت گیلان از نظر فضای فیزیکی برگزاری نماز جماعت چگونه است؟

در گیلان ۱۸ مجتمع اقامتی و رفاهی وجود دارد که در آنجا نمازخانه‌ها هم موجود هستند در ایستگاه‌های پمپ بنزین هم نمازخانه‌ها دایر شده‌اند و در کنار اینها مساجد و نمازخانه های بین راهی هم تاسیس شده‌اند.

شرایط در استان گیلان خوب است اما بعضی از این نمازخانه‌ها به نظارت و رعایت نظافت نیاز دارند و باید اقداماتی در این حوزه انجام گیرد.


 

کد خبر 1215759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha