زمینه سازی ظهور در پیاده روی اربعین نهفته است

شایسته خو گفت: ما قبل از اربعین باید به عنوان مقدمه، ظرفیت ها را ایجاد کنیم مانند بذری که می کاریم و بعد از اربعین به بذر روییده رسیدگی کنیم، آن موقع اربعین زمینه ساز ظهور حضرت می شود.

"منور شایسته خو" در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی بیان کرد: اربعین و زیارت اربعین در کنار سایر تجمعات دینی به عنوان یکی از شعائر دینی، از ارزش فزاینده ای برخوردار است و چه بسا حتی بالاتر از سایر آنها باشد، در این مراسم علاوه بر مسلمانان غیر مسلمانان نیز حضور دارند چون امام حسین (ع) شخصیتی فرا مسلمان برای جامعه بشری است.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس (س) مشهد افزود: این پیاده روی دو جنبه دارد یک جنبه آن اقتدا به جابربن عبدالله به عنوان اولین زائر مضجع شریف امام حسین (ع) و تاسی به او است و جنبه دیگر آن، در تعبیر روایی و سیره اهل بیت پیاده رفتن به زیارت جزء شعائر شمرده و توصیه شده است چرا که در پیاده رفتن ارکان و عواملی نهفته است که نقش مهمی در تربیت انسان دارد از جمله تامل در مسیر پیاده روی و اینکه در این مسیر با چه شاکله و رویکردی قدم بگذارم.  

 

وی با بیان اینکه اربعین فرصتی برای اندیشیدن انسان در مورد خود، ظرفیت های وجودی، توانمندی ها، استعدادها و همچنین فرصتی برای اصلاح خود و اصلاح رابطه هایش با خود، دیگران، جامعه و محیط زیست او باشد؛ گفت: همچنین فرصتی برای انتقال و تبیین ارزش ها است و یکی از این ارزش هایی که می توان در این فرصت طلایی تبیین کرد هویت انسانی انسان هایی است که در این مسیر شرکت می کنند.

 

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تمام افرادی که در این مسیر حرکت می کنند میان آنها نقطه اشتراکی وجود دارد و آن هم آزادگی و آزادی خواهی است و برای این ماهیت، هر کسی به اندازه خود یکی به عنوان میزبان و دیگری به عنوان میهمان هزینه می کند.

 

وی با بیان اینکه اندیشه امام بر هفت اصل مهم اثبات اسلام ناب محمدی، اعتماد به وعده الهی، بی اعتمادی به قدرت های مستکبر و زورگوی جهان، اعتقاد به اراده و نیروی مردم، حمایت از محرومان و مستضعفان، مخالفت صریح با جبهه قلدران بین المللی، اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطه پذیری و تکیه بر وحدت ملی استوار است؛ تصریح کرد: اگر اربعین را بر این اصول مبتنی و بنا کنیم، آن گاه اربعین فرصتی برای تبیین الگوی سوم زن مسلمان و جهانی سازی هویت زن مسلمان می شود و مباحث ارزشی و بیانیه گام دوم به عنوان منشور اصلی شکل گیری تمدن نوین اسلامی در اربعین خود را نشان می دهد.

 

شایسته خو اظهار کرد: ما قبل از اربعین باید به عنوان مقدمه، ظرفیت ها را ایجاد کنیم مانند بذری که می کاریم و بعد از اربعین به بذر روییده رسیدگی کنیم، آن موقع اربعین زمینه ساز ظهور حضرت می شود و ما اگر بخواهیم در اربعین الگوی سوم زن که الگوی جامعی است و زن را در سه بعد ( بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی به صورت متوازن) می بیند خود را نشان دهد نباید مناسبتی به این قضیه نگاه کنیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توانیم مانند حضرت زینب (س) با وجود این همه دردو رنج، کاروانی را مدیریت می کند و اهداف قیام را  درک و تبیین می کند، این مستلزم طی کردن چه مسیری است؟اظهار کرد: ما باید بدانیم زن در آفرینش و در بعد روحی و جسمی از همان گوهری آفریده شده که مرد آفریده شده و بدانیم زندگی دنیا توام با رنج است، اگر من در مواجه با مسائل و پدیده های مختلف این را فهم کنم که رنج باعث رشد و تربیت من می شود، به جایی می رسم که مانند زینب (س) جلو چشمشان سر برادرش را از تن جدا کردند و ... اما می گوید: من جز زیبایی ندیدم. این بدین معنا نیست که رنج کشیدن برای زینب (س) زییا بوده است بلکه این رنج موجب رشد حضرت شده تا بتواند مدیریت کند و اگر این نگرش نباشد این هویت ها شکل نمی گیرد.

 

 

کد خبر 1216508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha