ترویج فرهنگ کارآفرینی بستر رفع مشکلات حوزه اشتغال است

توسعه فرصت های اشتغال در سایه حمایت از استعدادها و توانمندی جوانان محقق می شود.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ جوانان  توانایی و استعدادهای بسیاری دارند که شناسایی این استعدادها می تواند زمینه ساز  رونق  اقتصادی و گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

 

اگر تشویق نوجوانان به فراگیری آموزش های مهارتی در محیط خانه و مدرسه جدی تلقی شود، در آینده با مشکل بیکاری جوانان مواجه نخواهیم شد.

 

با ترویج‌ فرهنگ‌ مهارت آموزی در محیط خانه و مدرسه، استعداد های نهفته در ذهن و افکار نوجوانان کشف می شود.

 

لازم است دولتمردان در راستای شناسایی استعدادها پیش قدم باشند و در مسیر کارآفرینی و مشاغل خانگی، ایجاد اشتغال و حتی تهیه ابزار و آموزش برای جوانان پیش قدم شوند تا آنها نیز به خودکفایی در این حوزه برسند.

 

کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر دنیا محسوب می شوند و قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل با مزایای بسیاری برای شاغلان آن همراه است.

 

امروزه مشاغل خانگی و خرد، نقش بسیار زیادی در رفع معضل بیکاری ایفا می‌کنند و با دریافت تسهیلاتی اندک می‌توانند اشتغال گسترده‌ای را در جامعه ایجاد کنند.

 

در سال‌های اخیر حمایت از مشاغل خانگی و خرد به یکی از سیاست‌های کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل شده است و برنامه ریزی جدی برای ورود دولت‌ها به آنها در خوشه‌ها و شاخه‌های مختلف و متعدد صورت می‌گیرد.

 

امروزه نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد برای دهک‌های پایین اقتصادی جامعه و ایجاد فرصت‌های شغلی برای تمامی فعالان اقتصادی محرز شده و طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته‌اند، بنابراین باید به بخش مشاغل خانگی به صورت منسجم‌تر و دقیق‌تر ورود کنیم.

 

« علی مرادیان فر» یکی از تولید کنندگان موفق شوریجات و ترشیجات مهرشاد شهرستان بروجرد که خود ساکن روستای ونایی شهرستان بروجرد است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: از دوران بچگی چون پدرم تجربه 40-30 ساله ای در این کار دارد و من در کنار او بزرگ شدم و علاقه به این کار داشتم.

 

وی افزود: من بعد از دوران سربازی که برمی گردد به سال 1391 شروع به کار کردم وبه خاطر درامدی که می شود روی آن حساب کرد و آینده خود و چند نفر دیگر را تامین کرد وارد این حرفه شدم.

 

مرادیان فر با بیان اینکه برای شروع این حرفه تجربه لازم را در کنار پدرم به دست آوردم ،  خاطرنشان کرد: با حمایت بسیج سازندگی موفق به راه اندازی کارگاه شدم.

 

وی ادامه داد: در سال 1392 به بسیج سازندگی شهرستان بروجرد مراجعه کردیم و در خواست حمایت و پشتیبانی داشتم و موفق به دریافت تسهیلات شدمو

 

مرادیان فر ابراز کرد: تنها ارگانی که از صمیم قلب کمکمان کرد فقط ه بسیج سازندگی شهرستان بروجرد بود که این کمک بستر رونق اشتغال من و افراد کارگاه شد.

 

وی بیان کرد: با پشتیبانی بسیج سازندگی  محصولات کارگاه را در چند نمایشگاه ارائه دادیم و این مهم هم در رونق کارگاه نقش موثری داشت.

 

این کارآفرین لرستانی، افزود: عرضه محصولات تولیدی در نمایشگاه های حکیمه تهران، بوستان تهران، جهاد خرم آباد و نمایشگاه های بروجرد و هتل رنگین کمان خرم آباد در واقع شایانی به شناخت و معرفی محصولات ما به سطح کشور شد.

 

وی با اشاره به میزان اشتغال زایی کارگاه، ادامه داد: هم اکنون تعداد 8 نفر اشتغال زایی به صورت مستقیم و 5 نفر به صورت غیر مستقیم و فصلی در این کارگاه مشغول به کار هستند.

 

مرادیان فر با اشاره به میزان سرمایه کار خود افزود:  در حال حاضر سرمایه خودم حدود 500 میلیون تومان است.

 

وی بیان کرد: به صورت کلی چون در کنار پدرم در حال تولید خیار شور هستیم حدود 7 الی 8 میلیار تومان سرمایه کاری داریم.

 

مرادیان فر با اشاره به میزان تولید سالانه، افزود: سالانه حدود 150 تن انواع ترشی تولید می شود و حدود یک میلیارد تومان فروش داریم.

 

این کارآفرین لرستانی با اشاره به  میزان درآمد سالیانه کارگاه، ادامه داد: بستگی به بازار فروش بین 300الی 500 میلیون تومان البته باید نوسان بازار را نیز در نظر بگیریم.

 

مرادیان فر با اشاره به بازار هدف ادامه داد: ما هدف های زیادی در سر داریم از جمله کارمان را توسعه دهیم و چند دستگاه بسته بندی در برنامه کارمان اضافه کنیم که بتوانیم موادی که تولید می کنیم به صورت خام وارد بازار نکنیم.

 

این کار آفرین لرستانی اظهار کرد:هدف ما سال آینده چند مرکز پخش در سطح کشور و به امید خدا هدف اصلی صادرات به کشورهای دیگر است که باعث  افتخار ایران و ایرانی بشویم.

 

 

کد خبر 1217066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha