حمایت مسئولان از مخترعان باید ملموس و مستمر باشد

«متین فراهانی» دانش آموخته جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در رشته مهندسی کامپیوتر است که موفق به ساخت میکروسکوپ های دو منظوره با قابلیت تصویر برداری آنلاین شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سمنان:(عصمت سالار)

متین فراهانی نام جوان نابغه سمنانی است که برای نخستین بار میکروسکوپ های دو منظوره با قابلیت تصویر برداری آنلاین را ساخت.

 

این جوان نخبه و دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی سمنان ضمن معرفی خود می گوید: کاروفعالیت خود را درزمینه پژوهش از کلاس نهم آغاز ودر سال 98 رشته مهندسی را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کردم.

 

وی با اشاره به اختراع خود« میکروسکوپ های دو منظوره با قابلیت تصویر برداری آنلاین» اظهارداشت: این اختراع میکروسکوپی چند منظوره با قابلیت تصویربرداری سه بعدی است که پس از بررسی های صورت گرفته و نیازمندی بازار، ساخت میکروسکوپ‌های دو منظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین را در ذهنم پرورش دادم.

 

فراهانی با بیان اینکه  این اختراع موجب کاهش هزینه بالای میکروسکوپ ها، تسهیل تنظیم سخت لام و لامل‌های میکروسکوپی و قابلیت  ثبت و ضبط محتوا در میکروسکوپ های نوری شد افزود: زمینه استفاده جمعی از میکروسکوپ‌ها در این اختراع فراهم شده است.

 

مخترع جوان بیان می کند: میکروسکوپ های دومنظوره با قابلیت تعریف شده در واقع تجمیع سه دستگاه میکروسکوپ، استریوسکوپ و هرم‌های هولوگرامی است که قادر به دو نوع تصویربرداری میکرو و استریو هستند و تصویر نمونه روی لام را بر روی گوشی یا تبلت ایجاد میکند و به وسیله  یک نرم افزار فیلم و عکس های به دست آمده را از حالت استریو را به صورت سه بعدی بر روی هرم هولوگرامی ایجاد می کند تا کاربران تصویری واحد را از چهار سمت به صورت سه بعدی دریافت کنند.

 

وی کاربرد میکروسکوپ‌های دو منظوره با قابلیت تصویربرداری آنلاین را در پژوهش سراها، دانشکده‌ها و مراکز علمی و پژوهشی  اعلام کردوافزود: بدین‌گونه که به جای استفاده از چندین میکروسکوپ، این محصول خریداری و به جای استفاده انفرادی به صورت جمعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

به گفته فرهانی میکروسکوپ های دو منظوره سبب کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری می‌شود.

 

 

 

 

مخترع میکروسکوپ های دو منظوره با قابلیت تصویر برداری آنلاین با بیان اینکه برای تحقق و به بار نشستن این پروژه، متحمل مشقت های فراوان شده است اضافه کرد: کل فرآیند عملياتی شدن این ایده جدال تن به تن با چالش های متعدد بود اما برای اینکه این محصول با قابلیت منحصرش در دنیا بدرخشد لحظه ای از تحقق خواسته ام پا پس نکشیدم.

 

وی با اشاره به اینکه پس از شکل گیری ایده ساخت این میکروسکوپ در ذهنم و با توجه به عدم توانایی در استفاده جمعی از میکروسکوپ ها، به سرعت برای مستغنی کردن محیط های پژوهشی و علمی به سمت عملیاتی کردن ایده گام برداشتم اظهارداشت: با شرکت دادن این طرحم در جشنواره نوجوان خوارزمی موفق به کسب رتبه دوم شدم.

 

فراهانی با بیان اینکه در جشنواره جوان خوارزمی در سال ۹۶ رتبه دوم بخش الکترونیک را کسب کردم و این کار به عنوان اختراع ثبت شد و از سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران گواهی اخذ کرد گفت: در جشنواره سینا و جشنواره بین المللی ابن سینا رتبه نخست را کسب کرد.

 

این مخترع جوان با اشاره به اینکه اختراعش  از سوی سازمان فنی حرفه ای اصفهان به عنوان محصول ویژه انتخاب شد و جایزه برتر را به خود اختصاص داداظهارداشت: از ارگان‌های مرتبط تائیدیه فنی را دریافت کرد و در جشنواره طرح رویش بنیاد ملی نخبگان، به عنوانِ اختراعات سطح ۳ جشنواره طرح رویش، حائز رتبه شد.

 

وی درخصوص علاقمندی خود به مخترع شدن و ورود به فاز و فضای اختراع  می گوید:درکلاس ششم از روستا وارد شهر شدم و در مدارس شهر به ویژه مدارس نمونه رشد حالت رقابتی بر جو محل تحصیل حاکم بود، بچه ها هم از بچه‌های تراز بالا به لحاظ هوش و رفاه بودند و شکاف و فاصله عجیبی بین خودم و سایر همکلاسی هایم احساس میکردم از این رو در برقراری ارتباط با آنان دچار مشکل بودم. در پایه هفتم و هشتم دچار افسردگی شدم و به روانشناس مراجعه کردم.

 

فراهانی ادامه داد: در سال نهم و در همان شرایط انزوا با دبیرکار و فناوری آقای رمضانعلی یوسفی آشنا شدم که برای شرکت در جشنواره نوجوان خوارزمی مشوقم شدند.

 

مخترع جوان با بیان اینکه  پس از برگزیده شدن در جشنواره و حمایت و توجه از سوی اطرافیان و معلم، انگیزه‌ام برای خروج از انزوا و وارد شدن به فضای پژوهش دو چندان شد افزود:  پس از آن در جشنواره نوجوان خوارزمی رتبه دوم کشوری را کسب کردم و تشویق‌ها و توجهات بیشتر عاملی شد تا  افسردگی گذشته کاملا پایمال شود و اشتیاقم برای فعالیت در این حوزه افزایش یافت.

 

وی بیان کرد:در سال ۹۶ در کلاس دهم و یازدهم که در دبیرستان دکتر علی شریعتی مشغول به تحصیل بودم  کهعضو پژوهشسرای دانش آموزی شدم و با حمایت مدیران و کارکنان مجموعه فوق در جشنواره جوان خوارزمی شرکت کردم که سطح آن از سطوح گذشته بسیار بالاتر بود و محصول ما از نمونه اولیه که در قسمت دانش آموزی ساخته شده بود به نمونه دوم، سوم و به نمونه چهارم بخش کامل خود ارتقا یافت و نسخه کامل آن ارائه شد و در جشنواره موفق به کسب رتبه دوم کشوری شدیم.

 

فراهانی اضافه کرد:گواهی ثبت اختراع دریافت کردیم وتشویق عاملی شد تا به طور کل از حصار افسردگی رها شوم،این فرآیند بسیار سخت بود اما وقتی به خروجی کار رسیدم و با توجه به انگیزه ایجاد شده به مسیرم ادامه دادم موفقیت های قابل قبولی را کسب کردم.

 

وی تصریح کرد: در شهرستان سمنان تا جایی که تجربه کردم تعداد منتورها و مشاوره‌هایی که بتوانند راه تجاری سازی و برندینگ و فروش را آموزش دهند اندک هستند و منابع مالی در استان سمنان محدود است.

 

فراهانی با تأکید براینکه اگر منابع مالی افزایش یابد و منتورهایی که در داخل شهرهای مختلف فعال هستند اگر به این شهر دعوت شوند این کمبود و نواقص کمتر به چشم می آید ادامه داد: مشکلات شرکت های تازه تأسیس نیزکمتر خواهد شد.

 

مخترع میکروسکوپ های دو منظوره با قابلیت تصویر برداری آنلاین تصریح کرد: بیشترین مشکل در فرایند فعالیت و فقدان یک مشاور قابل است که باید این فرایند اصلاح شود.

 

وی درخصوص انتظار خود از مسئولان گفت: به مسئولان پیشنهاد میکنم قول‌هایی از جنس شعار ندهند.

 

فراهانی با بیان اینکه انتظار ما این است که مدیران و تصمیم‌گیران با قول هایی که از جنس تحقق نیست موجب سلب اعتماد بیش‌تر از ما نشوند افزود: خواسته نهایی من از آنها این است که فرد موفق را به حال خود رها نکنند.

 

 

 

کد خبر 1217159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha