برداشت میوه های بهشتی در رودبار/  زیتون پرورده  مزه سفره‌های گیلان

دو هفته‌ای می‌شود که برداشت زیتون در باغ‌های شهرستان رودبار آغاز شده است. میوه‌ای بهشتی که خواص بسیاری برای سلامت انسان دارد.

خبرگزاری شبستان از گیلان - مهری شیرمحمدی:

این روزها اگر به شهر رودبار بروید، باغداران میوه‌های سبز و تلخ رنگ را به‌صورت عمده به کارخانه داران و یا خرده فروشان می‌فروشند. یکی از مغازه داران رودبار، در حال معرفی ارقام زیتون این شهرستان به مشتریانی است که از شهرهای دیگری به گیلان سفر کرده‌اند. او ضمن معرفی ارقام، ویژگی‌های زیتون خوب را هم توضیح می‌دهد:« رقم‌های ماری، روغنی، شنگه، زرد، کنسروی و رقم‌های خارجی آربکین، کراتینا، بلیدی، کرونایکی، کنسروالیا و مانزالینا از نمونه‌های زیتون‌های تولیدی رودبار است. زیتون هرچقدر تلخ‌تر باشد، نشان می‌دهد تازه است. زیتون طبیعی باید با آب و نمک تلخی‌اش کم شود. اگر زیتونی می‌خورید که تلخ نیست، با سودسوزآور تلخی آن را گرفته اند و به اصطلاح کنسروی شده. اگر میوه طبیعی می‌خواهید، تلخ آن بهتر است.»

 

 

کمی جلوتر یکی از باغداران، چند گونی زیتون را برای فروش آورده است. او که تمایلی به درج نامش ندارد، عنوان می‌کند که پرستار یکی از بیمارستان‌های تهران است و چندروزی است برای برداشت محصول باغ پدری به رودبار آمده است. وی، از محصول باغ 2 هکتاری‌اش راضی است و می‌گوید امسال نسبت به پارسال محصول بیشتری برداشت کرده است و ادامه می‌دهد: «هر هکتار باغ اگر خوب باشد، سه تا چهار تن محصول می‌دهد. دیروز یک تن فروش داشتم.»

 

از او درباره تفاوت زیتون‌های رودبار و دره طارم استان زنجان پرسدم. توضیح داد: اگرچه به‌لحاظ آب و هوایی تقریبا یکی است اما وضعیت توپوگرافی این دو منطقه نزدیک بهم در نوع زیتون تاثیر دارد. باغ‌های رودبار عمدتا در ارتفاع است و همین کوهستانی بودن باعث می‌شود درختان بلند شود. درختان دره طارم کوتاه و توپر هستند. زیتون رودبار درصد روغن بیشتری دارد و زیتون‌های طارم بیشتر برای مصارف خوراکی بوده و درصد روغن آن کمتر است. مثلا از هر 300 کیلو زیتون روغنی باغ‌های طارم، 20 کیلو روغن استحصال می‌شود، ولی زیتون رودبار حدود 70 کیلو روغن می‌دهد.

 

این باغدار اضافه کرد: امسال زیتون اعلا را به‌صورت عمده 38 هزار تومان فروختم. خریداران عمده هم با درصدی سود می‌فروشند.

 

 

وی از آفت مگس زیتون گلایه کرد و گفت: برداشت زیتون از نیمه شهریور تا اواخر آذر در گیلان ادامه دارد. اگر عجله نکنیم، مگس زیتون، میوه را پوک می‌کند. کسانی‌که می‌خواهند روغن بگیرند، زیتون را بیشتر روی درخت نگه می‌دارند تا سیاه شود.»

 

از او درباره زیتون کنسروی پرسیدم. دستش را نشان داد که نشانی از جراحت بر آن به یادگار مانده است و ادامه داد: اثر سودسوزآور است. وقتی روی دست بریزد، کامل گوشت را می‌سوزاند. سودسوزآور را به زیتون تازه می‌زنند تا تلخی آن گرفته شود. البته پس از آن چندبار با آب سرد آبکشی می‌کنند تا مواد شیمیایی شسته شود و در آخر در آب و نمک می‌خوابانند.

 

این باغدار از خواص زیتون، روغن و برگ‌های این درخت بهشتی که ۶ بار در قرآن مستقیم بدان اشاره شده است نیز گفت، از اینکه حتی کپک‌های بجا مانده در زیتونی که در آب و نمک خوابیده، برای از بین بردن لک‌های صورت مفید است و افزود: اگر مبتلا به آفت دهان هستید، چند عدد برگ سبز زیتون را در دهان بجوید، به‌حدی که با بزاق دهان مخلوط شود. حتی اگر پوست بدن شما دچار جراحت شده می‌توانید از کوبیده برگ زیتون و روغن زیتون ضمادی درست کرده و روی زخم بگذارید.

 

 

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، استان هشت هزار و 333 هکتار باغ زیتون در شهرستان رودبار دارد و 22 هزار باغدار در رودبار زیتون تولید می‌کنند. صالح محمدی ابراز امیدواری کرد، تا پایان فصل برداشت یعنی اواخر آذرماه امسال، 18 هزار تن زیتون از باغ‌های رودبار برداشت شود.

 

وی ادامه داد: 10 واحد روغن کشی با ظرفیت تولید سالانه ۲۴ هزار تن روغن، در شهرستان رودبار فعالیت دارد و 100 کارگاه فراوری و بسته بندی مدرن و نیمه مدرن در رودبار فعال است.

 

«زیتون پرورده»، یکی از مهمترین مزه‌های سفره‌های گیلان است و بسته به ذائقه افراد در نقاط مختلف گیلان با طعم‌های متفاوتی تهیه می‌شود. در جلگه گیلان زیتون پرورده با رب انار ترش و یا مخلوط انار ترش و رب آلوچه، یا آب انار و ترکیبی از گردوی ساییده و سبزی چوچاق مزده‌دار می‌شود، اما در شهرستان رودبار، زیتون پرورده را با رب انار شیرین و یا ملس و مقداری روغن زیتون و گردوی ساییده مزه‌دار می‌کنند. هرچه هست، نمی‌توان زیتون پرورده را از سفره‌های گیلان حذف کرد.

کد خبر 1217316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha