پیش بینی حدود ۲ میلیون زائر در شب شهادت امام رضا(ع)/ استفاده از تمام ظرفیت ها برای اسکان زائران دهه آخر صفر

استادآقا گفت: با توجه به پیش بینی حدود ۲ میلیون زائر به مشهد در شب شهادت امام رضا (ع)، ضرورت اسکان برای این زائران از اهمیت بالای برخوردار است لذا استان قدس از همه ظرفیت های خود برای اسکان زائران استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از  استان خراسان رضوی، «محمدحسین استادآقا» ظهر امروز سه شنبه (29 شهریور) در نشست خبری تشریح اقدامات بنیاد کرامت رضوی در دهه آخر صفر، ابتدا به اقدامات این آستان در اربعین حسینی اشاره و اظهار کرد: با توجه به دو سال محدودیت کرونایی و عدم حضور زائران در مراسم اربعین حسینی امسال پیش بینی شرکت گسترده زائران در این پیاده روی می شد، از اینرو بنیاد کرامت رضوی در 9 مرزی که برای ورود و خروج زائران اربعین حسینی پیش بینی شده بود، موکب هایی را برای خدمت رسانی به زائران برپا کرد؛ همچنین سه دستگاه اتوبوس بیمارستان در مرزهای پرتردد مستقر شدند.

 

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی با بیان اینکه خدمات این مواکب از 5 ماه صفر آغاز شد و اکنون در 3 مرز میرجاوه، ریمدان و دوغارون تا پایان ماه صفر به زائران پاکستانی و افغانستانی که قصد زیارت امام حسین (ع) را دارند، خدمت رسانی خواهد کرد، گفت: تنها در موکب هایی که در مرزها مستقر بودند بیش از ۲ و نیم میلیون وعده غذا و ۲ و نیم میلیون آب معدنی توزیع شده است.


وی با اشاره به برپایی 50 موکب در کشور عراق با ظرفیت های متنوع ، بیان کرد: برخی از مواکب به دلیل حجم گسترده زائران بعد از اربعین نیز به زائران ارائه خدمت می کردند و آخرین موکب ما در عراق تا شب گذشته برپا بوده است.  
 

استادآقا از اعزام ۵۰ نفر از خدام حرم مطهر رضوی به کشور عراق و تقدیر از ۴۰۰ موکب عراقی فعال با هدایای تبرک حضرت خبر داد و گفت: اطلاعات این موکب ها ثبت شده است و به زودی برخی از این موکب ها به همراه تعدادی از موکب های ایرانی مستقر در عراق طی برگزاری همایشی تقدیر خواهد شد.


وی در ادامه به برنامه های دهه آخر صفر اشاره کرد و افزود: برنامه های متعددی برای این دهه پیش بینی شده است که به تعدادی از برنامه های شاخص اشاره می شود، از جمله برنامه «روضه الرضا» که در قالب آن مجموعا از 8000 روضه خانگی که در این ایام برگزار می شود،خادمان آستان قدس رضوی با هدیه تبرک و پرچم حرم در این منازل حضور پیدا می کنند؛ همچنین سامانه ۳۰۰۰۸۸۸ نیز برای افرادی که روضه خانگی در این مدت برگزار می کنند در نظر گرفته شده که می توانند با مراجعه به این سامانه اطلاعات خود را ثبت نمایند.


مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی با بیان اینکه برای شب شهادت امام رضا (ع) به صورت مشترک در مراکر استانها برنامه های متمرکزی اجرا و شبکه های استانی خود را پای کار می آورند؛ گفت: ما در این ایام علاوه بر خدمات مشاوره و سلامت با 300 موکب مردمی برنامه مشترک داریم و ۱۵۰ موکب در مسیرهای منتهی به حرم برنامه ریزی شده که حمایت هایی متناسب با ظرفیت موکب ها خواهیم داشت.

 

وی با اشاره به ۵ مرکز اسکان متمرکز در مشهد برای زائران دهه آخر صفر، بیان کرد: ورزشگاه امام رضا(ع) و اردوگاه خاتون با یک وعده صبحانه و شام برای زائران پیش بینی شده ؛ همچنین در خیابان شهید شوشتری یک، میدان شهدا و خیابان شهید حججی سه موکب برای اسکان و اطعام تا سقف ۳۰ هزار نفر پیش بینی شده است. همچنین زائر شهررضوی  و زائرسرای رضوی با ظرفیت ۶ هزار نفر شب آماده اسکان زائران می باشند.
 

استادآقا مجموع اسکان در مکان های پیش بینی شده را ۴۰ هرار نفر شب عنوان کرد و گفت: در سامانه ای که برای اعلام آمادگی مشهدی برای در اختیار گذاری اسکان به زائران در نظر گرفته شده تا کنون ۱۴۰ منزل برای اسکان زائران و 400 نفر برای خدمت در موکب ها اعلام آمادگی کردند.

 

وی با بیان اینکه مشهد ظرفیت اسکان حداکثر حدود ۳۰۰ هزار نفر را در مجموع هتل ها و مسافرخانه ها و .. دارد؛ افزود: با توجه به پیش بینی حجم گسترده زائران به مشهد و احتمال حضور 2 میلیون زائر تنها در شب و روز شهادت امام رضا (ع) ما نیازمند اسکان برای زائران خواهیم بود از اینرو حدود ۲۸۰ مدرسه در اختیار ستادهای مردمی و ستاد اسکان قرار می گیرد و هلال احمر نیز چادرهای بحران خود را برای این منظور پیش بینی کرده است.
 

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی بیان کرد: با توجه به تفارن دهه آخر صفر و شروع تحصیلی ۸۸۰۰ بسته تحصیلی تهیه و در بین دانش آموزان نیازمند حاشیه شهر و مناطق محروم توزیع می شود،  توزیع بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه کرامت رضوی است که تاکنون اطلاعات ۷۰ هزار خانواده نیازمند ثبت شده است.


وی با بیان اینکه در سال گذشته 5 هزار زائر اولی از خراسان بزرگ به مشهد توسط آستان قدس رضوی مشرف شدند، افزود: امسال نیز ۵۰ هزار زائر اولی و محروم به زیارت امام رضا (ع) و مشهد مشرف خواهند شد.

 

استادآقا بیان کرد: بر اسای اعلام پلیس یکی از علت های تصادف طولانی بودن فاصله مجتمع های بین راهی است، از اینرو عید امسال آستان قدس رضوی  با هماهنگی پلیس راه در ۳۶ نقطه  استان و استان های هم مرز اسکان هایی پیش بینی کرده که موجب کاهش ۱۸ درصدی تصادفات شد از اینرو برای دهه آخر صفر با همکاری خادمیاران رضوی 25موکب برای توقف کوتاه زائران در مسیر به همراه پذیرایی سبک و هدیه به کودکان پیش بینی شده است.

 

کد خبر 1217421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha