پیشتازی جهرم در دوران دفاع مقدس/ وقتی جهرمی ها ۲ روز پس از آغاز جنگ راهی جبهه می شوند

شهرستان جهرم با اعزام ۱۰ هزار نیروی آموزش دیده به جبهه های حق علیه باطل و تقدیم حدود یک هزار و ۲۰۰ شهید گلگون کفن، در دوران دفاع مقدس پیشتاز بوده است.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

ایران اسلامی در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود همواره رخدادهای بسیاری را به خود دیده که برخی از آنها منشأ تحول و برخی نیز به نقطه عطف این کشور تبدیل شده است؛ تاریخ کشور ما سرشار از رخدادهای مختلف است که وجه مشترک تمام این وقایع دخیل بودن مردم در این رخدادها بوده که سرمنشأ تحولات اساسی برای کشور شده است.

 

هشت سال جنگ تحمیلی نیز نمونه ای از این رقایع مانگار و نقطه عطف نظام جمهوری اسلامی است؛ نبردی که می توان به جرأت آن را رویارویی قدرت های نظامی دنیا با کشوری که تنها سلاحش قدرت مردمش بود، برشمرد؛ نبردی که هشت سال به طول انجامید و هزاران هزار جوان این مرز و بوم از جان شیرین شان گذشتند اما اجازه ندادند این کشور به دست بیگانگان و ظالمان به یغما رود.

 

تاریخ دفاع مقدس سرشار از خاطرات تلخ و شیرینی است که ملت ایران آن را به یادگار دارند؛ ملتی که تنها سلاحش برابر دشمنان، ایمان و توکل به خداوند بوده است.

 

هشت سال دفاع مقدس؛ تنها نبرد 2 کشور نبود بلکه درس وطن دوستی، استقلال، اتکا به توان داخل، اقتدار، عزت و شجاعت برای آیندگان بود تا قدرت جوان ایرانی را به رخ جهانیان کشانده و ثابت کند که ایرانی در مقابل ظلم و جور سر خم نمی کند و در این راه از مرگ هراسی ندارد.

 

آنچه که به زیبایی های دوران دفاع مقدس می افزاید حضور همه اقشار جامعه در جبهه های حق علیه باطل است؛ سیل خروشان ملت ایران اعم از زن و مرد، روستایی و شهری، غنی و فقیر، کوچک و بزرگ، دانش آموز و استاد، کارگر و پزشک در صفوف به هم تنیده برای دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی پایاپای یکدیگر به میدان جنگ آمده و سلحشورانه از کیان اسلام دفاع کرده و به پیروزی رسیدند.

 

شاید باور این موضوع که شهرهای کوچک می توانند در منشأ تحول یک کشور نقش بارزی داشته باشند غیر قابل تصور باشد اما چنانچه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده کنید شهرهای کوچکی همچون جهرم و کازرون به عنوان یکی از 11 شهر کشور که در آن حکومت نظامی اعلام شد، نقش اساسی داشته است.

شهرستان جهرم در طول دوران دفاع مقدس حدود یک هزار و 200 شهید را تقدیم به نظام جمهوری اسلامی کرده است که به نسبت جمعیتش در آن دوران؛ آمار خیره کننده ای به حساب می آید.

 

از بین شهدای جهرم، بیشترین سهم را شهدای بسیج با تعداد 578 نفر و پس از آن سپاه با 269 نفر و ارتش با 110 شهید در رتبه های بعدی هستند.

 

همچنین بیشترین تعداد شهدای شهرستان جهرم از یک یگان مربوط به تیپ و لشکر المهدی (عج) است؛ یگان المهدی (عج) در طول دفاع مقدس پنج هزارو 112 شهید و تعداد 20 هزار و 324 نفر جانباز تقدیم کرده است؛ جهرم با 619 شهید و بیش از 2 هزار جانباز در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن فسا با تقدیم 493 شهید و حدود هزار و 900 جانباز در رتبه دوم و شهرهای کازرون و فیروزآباد در رده های بعد این افتخار قرار دارند.

 

در بررسی میزان تحصیلات شهدای شهرستان جهرم، به ترتیب 297 نفر با تحصیلات راهنمایی و 234 نفر با تحصیلات دبیرستان بر می خوریم؛ مجموع تحصیلات لیسانس و بالاتر از آن نیز هشت نفر است.

 

از بیش از یک هزار شهید دوران دفاع مقدس در شهرستان جهرم، 45 و سه دهم درصد دارای شغل نظامی و انتظامی، 18 و یک دهم درصد دانشجو، 18 و پنج دهم درصد دانش آموز، 9 و 2 دهم درصد مشاغل دولتی و یک و سه دهم درصد نیز روحانی بوده اند.

 

در بین شهدای شهرستان جهرم در طول دفاع مقدس که از بین متولدین سال 1301 تا 1353 هستند متولدین سال 1345 با 109 نفر در رتبه اول و متولدین 1346 با 92 و متولدین سال 1341 با 88 شهید در رتبه های بعد بوده و در بین این سفرکرده های عاشق، چهار نفر 13 ساله، 13 نفر 14 ساله و 32 نفر 15 ساله هستند.

 

همچنین در طول هشت سال دفاع مقدس، سال 1365 شهرستان جهرم بیشترین شهید را با 235 نفر تقدیم کرده و پس از آن سال 1361 با 222 شهید و سال 1362 با 180 شهید در ردیف های بعد هستند.

 

از بین شهدای این شهرستان نیز تعداد 236 نفر در منطقه «شلمچه» به شهادت رسیده و خرمشهر، حاج عمران، فاو و فکه در رده های بعد قرار دارند که بیشترین شهید شهرستان جهرم دریک عملیات، مربوط به عملیات «کربلای پنج» با 115 شهید بوده و پس از آن عملیات های «رمضان»، «فتح المبین»، و «خیبر» به ترتیب با 68، 68 و 66 شهید است.

 

اعزام نخستین گروه از نیروهای مردمی به جبهه از جهرم 2 روز پس از آغاز جنگ تحمیلی

 

عبدالرضا کوهمال، نویسنده کتاب های دفاع مقدس می گوید: خبر آغاز تجاوز ارتش عراق به خاک جمهوری اسلامی خیلی سریع در سراسر کشور پیچید و جنب و جوش تازه ای در نیروهای بسیجی و مردمی افتاد که اکثرا داوطلب حضور در جبهه بودند.

 

به گفته وی، تنها 2 روز از شروع جنگ تحمیلی گذشته بود که اولین گروه داوطلبان بسیجی از جهرم با نامه معرفی آیت الله «سیدحسین آیت اللهی» امام جمعه جهرم به آیت الله «خامنه ای» که آن روزها نماینده امام خمینی (ره) در ارتش و ازمسئولان ستاد جنگ در اهواز بودند به جبهه اعزام شدند.

 

اسماعیل اکوان از رزمندگان دوران دفاع مقدس می گوید: با یک دستگاه مینی بوس به هر شکلی که بود خودمان را به اهواز و ستاد جنگ رساندیم؛ نامه آقای آیت اللهی را که توسط سپاه جهرم تنظیم شده بود برداشتیم و پرسان پرسان محل استقرار آیت الله خامنه ای را پیدا کردیم و با حاج ابوطالب وارد اتاق شدیم و پس از سلام و احوال پرسی نامه را تقدیم کردیم؛ آقا نگاهی به نامه و متن و امضای آقای آیت اللهی انداختند و با لبخند چند بار تحسین کردند و گفتند از جهرم بسیار خوب بسیار خوب!... بعد سوالاتی درباره اعضای گروه پرسیدند و قلم برداشتند و پایین نامه نوشتند: «رکن چهارم اقدام شود» و امضا کردند و تاریخ سوم مهرماه 59 را در زیر امضا مرقوم کرده و ما را به سرهنگ آموزش معرفی کردند؛ ما حدود سه هفته مشغول گذراندن آموزش نظامی در اهوار و سپس ماهشهر بودیم که در محل استقرارمان دریک مدرسه در ماهشهر به گروهی از بچه های جهرم برخورد کردیم و با تقاضای مسئولین 2 گروه از فرماندهان با هم همراه شدیم.

 

اعزام اولین گروه پاسداران جهرم به جبهه در 28 مهر 1359

 

کوهمال در کتاب «شناسنامه شیدایی» نوشته است: اولین اعزام پاسداران سپاه جهرم در روز عید قربان 1401 و از محل مسجد «امام خمینی (ره)» پس از اقامه نماز عید که توسط آیت الله آیت اللهی اقامه شد و خطبه های نماز آن روز نوا و هوایی حماسی داشت با بدرقه و شور و حال مردم انجام گرفت.

شهید «علی اکبر رحمانیان» در خاطرات خود نوشته است: «... شور و حالی دیگر در بین برادران بود؛ تمام آن ها بدن استثناء با گریه و التماس مسئولین را راضی کرده بودند؛ عید قربان بود و در جهرم نماز عید برپا بود که به محل نماز آمده با مردم خداحافظی کردیم؛ از شدت شوق، اشک در چشمم حلقه زده بود؛ خدا می داند چه حالی داشتم! در حالی که مشغول خداحافظی با مردم بودم، پدرم را دیدم که جمعیت را شکافت و در حالی که آثار محبت و وفا و احساس پدرانه را در چهره او که از غم و سختی روزگار در آن سن پر از چین و چروک شده بود می دیدم به طرفم آمد؛ دست در گردنم انداخت و عاشقانه به سان پدری بسیار مهربان مرا بوسید و خداحافظی کرد...»

 

اعزام ۱۰ هزار رزمنده از جهرم به جبهه های حق علیه باطل

سپاه پاسداران جهرم، علاوه بر آموزش حدود 35 هزار نیروی رزمی از سراسر کشور در پادگان «شهید بهشتی»، در سال های دفاع مقدس تعداد حدود 10 هزار نیروی بومی شهرستان جهرم را از طریق اعزام نیروی تحت امر خودش راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل کرده است که از این تعداد، بیش از پنج هزار و 400 نفر از یک تا سه ماه سابقه حضور در جبهه دارند و تعداد 2 هزار و 15 نفر کسانی هستند که چهار تا 6 ماه در جبهه شرکت کردند و رزمندگانی که از 6 ماه تا یک سال حضور در جبهه پیدا کردند افزون بر هزار و 150 نفر هستند.

 

همچنین افزون بر 700 نفر نیز افرادی هستند که از یک تا 2 سال افتخار حماسه آفرینی را در مناطق جنگی داشتند و تعداد افرادی که از 2 تا سه سال از عمرشان را مشغول جهاد در راه خدا در طول هشت سال دفاع مقدس بودند نزدیک به 180 نفر بوده و مجاهدانی که در 48 ماه به بالا و حتی تمام طول دفاع مقدس را تا پایان جنگ در جبهه های جنگ مشغول پاسداری از دین و ناموس این مرز و بوم بودند افزون بر 360 نفر هستند که از این جمع پرشور و معنوی حدود یک هزار و 200 نفر به فیض عظمای شهادت نائل آمدند.

 

کد خبر 1218268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha