آخرین وضعیت موقوفات و اعلام برنامه های دهه وقف در کرمان

حجت الاسلام جلالی با اشاره به آخرین وضعیت موقوفات استان گزارشی اجمالی در حوزه های مختلف خدمات دهی وقف ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام علی جلالی، شنبه(۲ مهر) در نشست خبری به مناسبت هفته وقف با اشاره به اینکه وقف در ادیان گذشته هم وجود داشته اما اسلام توجه خاصی به وقف دارد؛ افزود: به ویژه اینکه پیامبر اسلام خود واقف بودند.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: در کشور ۱۸۰ هزار و در استان حدود هشت هزار موقوفه وجود دارد که بیش از سه هزار موقوفه استان مساجد و تکایا هستند.

 

 

 

وی ادامه داد: ۸۰۰ نیت به صورت کلی در نیات واقفین داریم که معمولاً در حوزه های مذهبی، اجتماعی، درمانی، خیریه و تعداد کمی هم در خصوص مسائل قرآنی است.

 

 

 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمان افزود: بیشترین نیت واقفین در خصوص عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام است که در برخی موارد هزینه برای عزاداری در نظر گرفته می شود و اگر شرایط برگزاری عزاداری نباشد با نظر نماینده ولی فقیه به سمت و سوی نیات نزدیک به عزاداری لحاظ می شود.

 

 

 

وی ادامه داد: در کل موقوفات ۲۱۸ بقعه متبرکه داریم که یکصد بقعه متبرکه شامل آستان امامزادگان است و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، بقاع متبرکه باید تبدیل به قطب فرهنگی شود که مراکز افق در این راستا ساماندهی و اجرا شد.

 

 

 

حجت الاسلام جلالی با اشاره به اینکه ۲۱ بقعه متبرکه شاخص کشوری داریم؛ در ادامه به اجرای طرح " قراردوازدهم " در دوازدهم هر ماه اشاره و تصریح کرد: ماه گذشته در منطقه محروم‌ شهداد بیش از یک میلیارد تومان خدمات شامل ۴۰ دستگاه کولر، ۲۰ چشمه سرویس بهداشتی و...اجرا شد.
 

 

 

وی با تاکید بر اینکه در هر ماه یک کار ویژه در قرار دوازدهم انجام می شود؛ افزود: در قرار دوازدهم مهر ماه اعزام ایتام و خانواده های بی سرپرست به مشهد الرضا داریم.

 

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان ادامه داد: در کنار خدمات فرهنگی، برنامه های اجتماعی از جمله ترک اعتیاد با کمک مراکز ترک اعتیاد و اهدای جهیزیه و...نیز داریم.

 

 

 

وی گفت: در مباحث اقتصادی هم اوقاف یک زنجیره تولید شکل داده و هزار و ۷۰۰ راس دام سبک در مجتمع دامی باغین در حال پرورش است که علوفه و خوراک دامی هم در بم تولید می شود.

 

 

 

حجت الاسلام جلالی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری دهه پایانی ماه صفر به نام دهه وقف؛ روزشمار و برنامه های مهم این دهه را اعلام و بیان کرد: روز شنبه هفته آینده بیمارستان های موقوفه به صورت ویژه خدمات ارائه می دهند و برگزاری همایش پدافند غیر عامل با آتش نشانی در روز یکشنبه هفته آینده از جمله این برنامه ها است.

 

 

 

وی با بیان اينکه اوقاف در حوزه دانش بنیان در سه بخش سلامت، کشاورزی و دامی و الکترونیک(بحث مدرن و مشارکت در ساخت موبایل که طرح کشوری است) برنامه دارد؛ اظهار کرد: در استان کرمان منابعی داریم و سعی کردیم با حمایت و پشتکار در معاونت بهره وری در دو بخش در استان کرمان اقدام کنیم.

 

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان افزود: اول در حوزه زراعت و کشاورزی که با دو نهاد علمی و پژوهشی یعنی دانشگاه شهید باهنر و جهاد دانشگاهی مقدمات کار فراهم آمده است و تولید زراعی حداقل ۳۰ درصد افزایش و میزان‌ آب مصرفی ۲۵ درصد کاهش به دنبال دارد و بخش دوم با حمایت تهران در بحث دام در حال انجام است.

 

 

 

وی در خصوص درآمد امامزادگان استان توضیح داد: این درآمد متفاوت است و معمولاً بخش مدیریتی امامزاده در خصوص خدام و کارهای اجرایی و ساماندهی؛ عمرانی و توسعه و بخش سوم در مراکز افق استفاده می شود.

 

 

 

استان کرمان هشت هزار و ۵۴۳ موقوفه دارد که از این تعداد هفت هزار و ۵۷۳ موقوفه متصرفی و ۹۴۱ موقوفه غیر متصرفی است که تاکنون برای ۶ هزار و ۴۹۶ موقوفه سند تنظیم شده است.

کد خبر 1218346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha