آیین سنتی «چِلَشتُم» در حرم مطهر آقاعلی عباس(ع) برگزار می شود

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز از برگزاری آیین سنتی «چِلَشتُم» در حرم مطهر آقاعلی عباس بادرود خبر داد.

حسین یزدانمهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: همزمان با سالروز رحلت پیامبر بزرگ اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) آیین سنتی «چِلَشتُم» در حرم مطهر آقاعلی عباس (ع) و شاهزاده محمد (ع) برگزار می شود.

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز افزود: ۲۸ صفر در منطقه بادرود و روستاهای همجوار به «چهل‌هشتم» مشهور است و روز خاص زیارتی این امامزادگان محسوب می‌شود و این آیین در فهرست میراث ناملموس کشور نیز به ثبت شده است.

 

یزدانمهر ادامه داد: همه ساله در این روز هیئت‌های عزاداری و  زائران و مجاوران امامزاده آقاعلی‌عباس و شاهزاده محمد (ع) در روز ۲۸ صفر با اجتماع در این آستان مقدس نسبت به سوگواری و عرض ارادت اقدام می کنند.

 

وی تصریح کرد: تاریخ نگاران و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی بر این باور هستند، از آنجایی که همزمانی مناسبت ۲۸ صفر تنها ۴۸ روز پس از واقعه عاشورا و شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان است، شیعیان در این روز جهت عرض تسلیت به حضرت پیامبر (ص) و امام حسن (ع) به این آستان مقدس می‌شتافتند که به مرور زمان چل اشتم نام گرفت.

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز اضافه کرد: همچنین بنابر روایتی دیگر، مردم به دلیل مسافت زیاد، نبود وسایل ارتباطی و نقلیه به جای زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) در مناسبت‌ها، به زیارت برادر این امام رئوف در بادرود می‌شتافتند.

 

آستان امامزادگان آقاعلی‌عباس و شاهزاده محمد (ع) از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع) و برادران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) در فاصله ۸ کیلومتری شهر کویری بادرود واقع شده است.

 

کد خبر 1218570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha