سیره امام رضا(ع) در ظلم ستیزی، بهترین الگو برای حق طلبان عالم است

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب تصریح کرد: بی شک سیره امام رضا(ع) در ظلم ستیزی و استکبارستیزی، بهترین الگوی حق طلبان عالم است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا مؤدب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم ضمن تسلیت سی اُم ماه صفر، سالروز شهادت مظلومانه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ابراز داشت: یکی از مهم ترین محورها و موضوعات در رابطه با سیره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضرت رضا(ع)، ناظر به مؤلفه ظلم ستیزی و استکبارستیزی ایشان است که برای همیشه تاریخ، الگویی بسیار مهم و کلیدی فراروی شیعیان و همه حق طلبان عالم به شمار می رود.

 

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم افزود: به عقیده بنده، بارزترین جلوه ی این مهم را ما در مساله ولایتعهدی و چگونگی قبول آن از سوی ثامن الحجج(ع) مشاهده می کنیم، چه آن که حضرت در ابتدا پیشنهاد مأمون را نمی پذیرد، اما وقتی اجبار در کار است به اکراه و به این شرط می پذیرند که در امور و شئون حکومتی دخالت نکنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در واقع ولایتعهدی و اجباری که امام در این باره داشت به نحوی بوده که نشان می دهد حضرت در مقام ظلم ستیزی قرار داشته و لذا نمی خواهند که با خلیفه ظالم همکاری کنند، به این خاطر که اساس آن را عادلانه نمی دانند.

 

وی افزود: قبل از هر چیز باید توجه داشت که از جمله اهداف مامون عباسی از اجبار امام رضا (ع) به قبول ولایتعهدی، اولاً کسب وجهه برای خود بوده و ثانیاً به خیال باطل خود به این وسیله، شخصیت حضرت را به توجیه گر اعمال حکومتی خود تبدیل کند که البته در هر دو هدف نیز شکست می خورد و لذا در واپسین روز ماه صفر حضرت را مسموم و ایشان را به شهادت می رساند.

 

مؤدب همچنین بیان داشت: بر اساس مستندات تاریخی، خلیفه عباسی چنین می اندیشید که با اعلام ولایتعهدی علی بن موسی الرضا(ع) برای خود وجهه و حیثیتی معنوی کسب می کند، به این جهت که به هر حال در شرایط آن زمان، کم نبودند افرادی که بنابر قضاوت ظاهر، او را به خاطر این‏که فرزندی از پیغمبر اکرم(ص) و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته، ستایش می کردند.

 

وی افزود: با این وجود، نوع بیانات و روش حضرت رضا(ع) در این جایگاه از یک سو و برخوردهای بعدی مامون که همه اش بر پایه تزویر و نفاق بود، نشان داد که تیر خلیفه عباسی از این حیث به سنگ خورده و آقا امام رضا(ع) با هوشمندی و درایت بالا مانع از تحقق این هدف شوم مأمون شدند.

کد خبر 1218961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha