تجربه‌هایی که در دانشگاه سالمندان به چشم می‌خورد

۵۰ بانوی سالمند ۶۰ سال به بالا با کوله‌باری از تجربه در دانشگاه سالمندان روزانه ئارا(آرا) شهر سنندج دورهم جمع شده‌اند و از خدمات آموزشی، تفریحی و توانبخشی این مرکز بهره می‌برند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کردستان، قبل از شیوع کرونا بود که برای سومین بار به مناسبت هفته سالمند، به سرای سالمندان سنندج رفتم و از نزدیک خدمات ارائه شده به پدران و مادران سالمندی که هر کدام به‌دلیلی این مرکز را به جای خانه خود برای ادامه زندگی انتخاب کرده بودند، دیدم.

 

سالمندان سرایی برای نگهداری از پدران و مادرانی است که برای هر فردی بزرگترین نعمت و داشته به شمار می‌روند، شاید سرای سالمندان برای عده‌ای جایی برای احساس امنیت و آرامش باشد اما برای والدینی که بعد از سالها تربیت فرزند ترجیح داده‌اند تنهایی‌شان را بجای گذران با بی‌مهری خانواده فرزندان‌شان در محیطی با هم‌سن و سالان خود سپری کنند حسی از جنس دلتنگی و بویی از نوع بی‌مهری می‌دهد.

 

امسال تصمیم گرفتم در هفته سالمند به جای حضور در سرای سالمندان سنندج به دعوت یکی از دوستان به دیدار سالمندان یک مرکز جامع روزانه بروم.

 

 

ساختمانی در خیابان آبیدر سنندج، اطراف درب ساختمان پوشیده از برگ درختان انگور، حیاطی مزین به بنرهایی متناسب با خدمات مرکز، درب ورودی ساختمان چند پله می‌خورد برای سهولت تردد سالمندان در گوشه‌ای از پله‌ها ریل بالا بر ویلچر تعبیه شده بود وارد ساختمان که می‌شود چهره‌های پرانرژی و نورانی چندین بانوی سالمند مهربان به چشم می‌خورد که حس مثبتی را به جان و دل می‌دمد.

 

وارد می‌شویم پاسخ سلاممان با صدای یکی از بانوان پرسنل که مشغول گفتگو با دو بانوی سالمند است در فضای سالن به گوش می‌رسد با لبخندی دلنشین به استقبال‌مان می‌آید و بعد از احوالپرسی ما را به اتاق مدیر مرکز هدایت می‌کند.

 

 

هنگام ورود به اتاق مدیر کمی با تاخیر جواب سلاممان را می‌شنویم، مادری مهربانانه در گوش آقای مدیر نجوا می‌کند، مدیر سلاممان را پاسخ داد و از حضورمان در این مرکز روزانه سالمندان استقبال کرد.

 

دعوت به نشستن‌مان می‌کند روی مبل می‌نشینیم مادر مهربان با لبخندی بر لب به ما خوش‌آمد می‌گوید و با ذکر چند دعای خیر خطاب به مدیر، از اتاق خارج می‌شود.

 

آقای ابراهیمی مدیر مرکز جامع روزانه سالمندان آرا می‌گوید: از سال ۱۳۸۷ این مرکز را با عشق و علاقه و بدون نگاه ریالی و صرفا با حس خوبی که به سالمندان دارد، راه‌اندازی کرده است.

 

وی بیان کرد: در این مرکز ۵۰ بانوی ۶۰ سال به بالا از خدمات مرکز بهره‌مند می‌شوند.

 

وی با اشاره به خدمات آموزشی، تفریحی و توانبخشی مرکز آرا سنندج اعلام کرد: در این مرکز کلاس‌های زبان انگلیسی، زبان کُردی، قرآن و احکام، ورزش، دف‌نوازی، گل‌سازی، سفالگری و نقاشی برگزار می‌شود.

 

مدیر مرکز جامع روزانه سالمندان آرا سنندج اضافه کرد: ویزیت روزانه و ماهانه توسط کادر پزشکی، چکاب ماهانه، پیگیری سلامت جسمی و روزانه سالمند، ارائه مشاوره‌های فردی و گروهی، ارائه برنامه‌های غذایی و دارویی به سالمندان و حمایت‌های روانی و عاطفی در این مرکز ارائه می‌شود.

 

 

ابراهیمی از برگزاری فعالیت‌های آشپزی گروهی، تهیه غذای مغذی توسط سالمندان، تبادل تجربیات و مهارت‌ها، برگزاری پیاده‌روی‌های گروهی، ورزش دسته جمعی و یوگا برای سالمندان خبر داد و اضافه کرد: هزینه‌های این مرکز بصورت ماهانه (صفر تا ۲۰۰ هزار تومان) از سالمندان عضو مرکز دریافت می‌شود اما اگر کسی توان مالی نداشته باشد خدمات ارایه شده بصورت رایگان ارائه خواهد بود.

 

وی با تبریک هفته سالمند که از ششم تا دوازدهم مهرماه استمرار دارد، افزود: برگزاری اردوهای تفریحی و برپایی نمایشگاه نقاشی از آثار بانوان سالمند عضو مرکز از جمله اقدامات این مرکز بویژه در هفته سالمند است.

 

مدیر مرکز جامع روزانه سالمندان آرا در سنندج، شعار روز ملی سالمند را تاب‌آوری و مشارکت زنان سالمندخواند و گفت: تمام تلاش ما ایجاد مشارکت گروهی زنان سالمند در فعالیت‌های این مرکز و ثبت لحظاتی شاد برای آنان است.

 

از مشکلات پیش‌روی این مرکز می‌پرسم، می‌گوید: فضای استیجاری بزرگترین مشکل ماست که مجبوریم سالانه و یا ۲ سال یکبار ساختمان خود را عوض کنیم و این باعث می‌شود تردد بانوان سالمند به مرکز سخت شود.

 

 

بوی حلوا فضای ساختمان را پر کرده است، به گفته ابراهیمی، امروز بانوان در آشپزی گروهی اقدام به پخت حلوا کرده‌اند بعد از مصاحبه به جمع بانوان سالمند می‌پیوندیم.‌کنار بانویی که لبخند بر لب دارد می‌نشینم می‌گوید همسرش را در جوانی از دست داده و خود به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرده و چند سالی است که ساعاتی از زندگی روزانه‌اش را در این مرکز سپری می‌کند.

 

می‌گویم با کلاس‌های آموزشی که اینجا برایتان برگزار می‌شود انگار یک مدرسه ویژه سالمندان ایجاد شده، جدی و بلند می‌گوید خیر اینجا نه مدرسه بلکه دانشگاه ماست ما بسیاری از آموخته‌های‌مان را در این چند سال اخیر و در این مرکز کسب کرده‌ایم.

 

 

بانویی دیگر سینی حلوا را جلوی‌مان می‌گیرد و با دست پخت خودشان از ما پذیرایی می‌کنند، شیرینی این حلوا طعم سال‌ها تجربه، لذت پخت گروهی بانوان و بوی مهربانی بانوان دانشگاه سالمندان را می‌دهد.

 

به آشپزخانه می‌روم و چند عکس از کار گروهی بانوان می‌گیرم، اینجا جدای از آشپزی گروهی، آثار هنری بانوان سالمند در قفسه‌هایی چیده شده که هر کدام با دقت و حوصله بانوان این دانشگاه ساخته شده است.

 

 

اینجا تجربه‌ها نهفته است، مهربانی‌ها دیده می‌شود و گنجینه‌های ارزشمند زندگی را می‌توان بخوبی لمس کرد، بی‌شک مبارک است هفته سالمند و روزهایی که به یاد این گنجینه‌ها نامگذاری شده است.

 

کد خبر 1219674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha